دستگاه ریلگذار برای نخستین بار در ایران تولید شد
مدیرعامل هلدینگ مادرتخصصی پایا سامان پارس وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: برای نخستینبار در کشور دستگاه جرثقیل پانلگذار و کِشنده ۲ منظوره ریلی و جادهای با تکیه بر توان مهندسان ایرانی طراحی و تولید شد.
مدیرعامل هلدینگ مادرتخصصی پایا سامان پارس وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: برای نخستینبار در کشور دستگاه جرثقیل پانلگذار و کِشنده ۲ منظوره ریلی و جادهای با تکیه بر توان مهندسان ایرانی طراحی و تولید شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، «مجید شاهسواری» با اشاره به ساخت ماشین آلات مکانیزه ریل گذار در کشور برای نخستین بار و تکمیل مجموعه دستگاه ها و تجهیزات ریلی شامل تجهیزات زیرکوب و بالاست ریز (شن ریز) خطوط ریلی، اظهار کرد: با توجه به لزوم گسترش خطوط ریلی کشور به عنوان یکی از نیازهای زیرساختی و تسریع در انجام پروژههای ریلی، بنیاد مستضعفان برای نخستین بار در کشور توانست دستگاه جرثقیل پانل گذار و کشنده ۲ منظوره ریلی و جاده ای را با تکیه بر توان مهندسان ایرانی طراحی و تولید کند.
وی گفت: بنیاد مستضعفان برای طراحی و ساخت این تجهیزات بیش از ۶ میلیارد تومان (به نرخ سال ۹۸) هزینه کرده و این در حالی است که قیمت خرید نمونههای مشابه آن از خارج کشور، بالغ بر ۱.۵ میلیون یورو بود که این به معنای صرفه جویی ارزی و اقتصادی بیش از ۸۵ درصدی در تامین این تجهیزات است.
شاهسواری با بیان اینکه در حال حاضر این ماشین آلات در احداث خط راه آهن میانه به اردبیل بکارگرفته شده اند، گفت: با بکارگیری جرثقیل پانل گذار ساخته شده در این پروژه که طول دهانهای معادل ۱۱ متر و دارای ۲ کنسول ۱۰ متری در طرفین آن است، در صورت فراهم بودن مصالح ریل گذاری، امکان نصب روزانه ۶۰۰ متر خط ریلی فراهم شده است.
مدیرعامل هلدینگ مادرتخصصی پایا سامان پارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید یک دستگاه جرثقیل پانل گذار به همراه ۲ دستگاه کشنده دو منظوره آن که قابلیت تردد در جاده و خطوط ریلی را دارد و در کنار تامین ۴ دستگاه واگن لبه کوتاه قرقره دار، یک دستگاه زیرکوب، ۴ دستگاه واگن بالاست ریز و تعدادی دیگر از ماشین آلات سبک ریلی توسط بنیاد مستضعفان، این تجهیزات میتواند در احداث خطوط ریلی در نقاط کشور با مزیت افزایش سرعت اجرای پروژه ها، ارتقاء کیفیت اجرا و همچنین کاهش هزینهها به کار گرفته شود.
به گفته شاهسواری این هلدینگ در ۱۰ سال گذشته در حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی در نقاط مختلف کشور احداث کرده و در حال حاضر نیز مسیر ۲۱۷ کیلومتری میانه به اردبیل را به عنوان یکی از مگا پروژههای ریلی کشور در دست اجرا دارد.
طراحی و ساخت این دستگاه که از ۲ سال پیش با هدف خودکفایی کشور و حمایت تولید ملی در یکی از شرکتهای زیرمجموعه بنیاد مستضعفان آغاز شده بود، در پایان سال ۹۹ و همزمان با سال جهش تولید تکمیل شد.