◄ اتصال ایلام به شبکه ریلی چه مزیت هایی دارد؟
مدیر کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک کشور در بیان اهمیت تکمیل راهآهن استان ایلام گفت: با اتصال ایلام به شبکه ریلی، این استان پل ارتباطی ایران برای حملونقل کالا و جابجایی مسافر به کشور عراق شده و دستاورهایی همچون توسعه استان را نیز به همراه دارد.
مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور در بیان اهمیت تکمیل راه آهن استان ایلام گفت: با اتصال ایلام به شبکه ریلی، این استان پل ارتباطی ایران برای حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر به کشور عراق شده و دستاورهایی همچون توسعه استان را نیز به همراه دارد.
به گزارش تین نیوز، شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه یک در مورد مزایای راه آهن استان ایلام خاطر نشان کرد: در صورت تکمیل این پروژه ریلی، شاهد افزایش ترانزیت بار و مسافر به کشورهای عراق و سوریه و اتصال به بندر لاذقیه در سوریه خواهیم بود.
وی ادامه داد: تحقق این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک ناوگان جاده ای را نیز به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور خاطر نشان کرد: استان ایلام و مرکز آن به شبکه ریلی کشور و امتداد آن به مرز مهم مهران از اهداف این طرح است و این اتصال به شبکه ریلی به جابجایی زوار اربعین نیز کمک خواهد کرد که تحقق این پروژه نیازمند احداث پل های خاص بوده و ۶ دستگاه پل به طول ۴۵۵ متر در قطعات اجرایی این طرح است.
فامیان با اشاره به اینکه این راه آهن به طول ۴۵۸ کیلومتر با هدف اتصال ایلام به شبکه ریلی راه اندازی شده، گفت: این طرح در سال ۹۸ در قالب یک قطعه به مناقصه رفت و در حال حاضر علی رغم کمبود اعتبار، عملیات در این قطعه (قطعه ۴) ادامه دارد.
بیشتر بخوانید:
آخرین خبرها از پروژه راه آهن ایلام
وی خاطر نشان کرد: اتصال ایلام به شبکه ریلی از مسیر اسلام آباد و اندیمشک به طول ۷۴ کیلومتر در سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۸ کیلومتر افزایش یافت که در صورت اخذ مجوز ماده ۲۳ مراحل تکمیل مطالعات و عملیاتی شدن آن در دستور کار قرار خواهد گرفت، به همین منظور مکاتباتی با سازمان پدافند غیرعامل انجام شده و مراحل کسب مجوز مذکور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دستور کار قرار دارد.
فامیان از آغاز عملیات اجرایی ۱۷.۵ کیلومتر قطعه ۴ این طرح با اعتبار مشخص خبر داد و افزود: کلنگ زنی قطعه یک پروژه اتصال ایلام به شبکه ریلی در مرحله اول در دهه ۹۰ انجام شد و قرار بود قرارگاه خاتم که در راه آهن کرمانشاه مشغول بود این کار را انجام دهد اما بخاطر عدم تخصیص و اعتبار مشخص، پروژه با پیشرفت چندانی همراه نشد و در دی ماه ۹۸ یک قطعه از این محور مجددا به مناقصه رفت.
وی افزود: قطعه ۴ ماهیانه حدود ۱۰ میلیارد تومان صورت وضعیت دارد که با توجه به روند اعتبارات و تخصیص ها، نیاز به افزایش اعتبارات را نشان می هد.
اسد فامیان گفت: راه آهن ایلام به غرب کشور حدود ۷۰ کیلومتر و در قالب ۴ قطعه بوده و یک قطعه آن به طول ۱۷ کیلومتر اجرایی شده است.
وی عملیات خاکی این قطعه را نیز ۱.۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۴۲ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۳ دستگاه تونل به طول ۳۲۰۰ متر و ۵ دستگاه پل به طول ۱۲۷ متراز دیگر مشخصات قطعه مذکوراست. همچنین این پروژه تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به میزان ۵۰۰ متر حفاری تونل نیز انجام شده و البته با چالش هایی مثل تملک اراضی نیز مواجه است که لزوم همکاری مسئولین محترم استان کرمانشاه در این خصوص احساس می شود.
اسد فامیان خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ اتصال ایلام از طریق اندیمشک و جنوب مطرح شد و با این اتصال، ایلام یکی از استان هایی می شود که به صورت مستقیم به آب های آزاد درخوزستان و بندر امام وصل خواهد شد.
وی تاکید کرد: البته برای این قسمت باید مجوز ماده ۲۳ نیز اخذ شود.
به گفته مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک از اعتبار تخصیص یافته در سال ۹۸ که حدود هفت میلیارد تومان بود، تنها ۳.۸ میلیارد تومان تحقق یافت اما از سال ۱۴۰۰ این اعتبار به ۶۹ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰ برابر افزایش یافت و سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰۵ میلیارد تومان اعبتار پیش بینی شده اما تاکنون تخصیصی دریافت نشده است.
فامیان شرایط منطقه را سخت و کوهستانی دانست و افزود: ۸۵ درصد این منطقه کوهستانی و تپه ماهور است و نیاز به احداث تونل ها و پل های خاص و دره ای دارد و همین مساله عملیات پروژه را پر هزینه تر می کند.
مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: سال گذشته یک قطعه دیگر به طول ۳۱ کیلومتر به مناقصه رفت که البته به دلیل مشکلات مالی و تملک اراضی با سرعت کندی جلو می رود اما عملیات اجرایی آن شروع شده است.
فامیان گفت: قطعه یک این طرح نیز از بخش ایلام تا ایوان غرب به طول ۱۷ کیلومتر برآورد شده و در مراحل مناقصه قرار دارد که با توجه به موقعیت توپوگرافی و سنگینی پروژه رقم اولیه قرارداد به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: عملیات خاکی قطعه یک نیز حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب است.
به گفته مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک مجموع سه قطعه اجرایی حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه بری خواهد داشت، بنابراین اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه های سال های آتی باید افزایش قابل توجهی داشته باشند.
فامیان درباره روش های تامین مالی پروژه به استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ یعنی تسهیلات بانک ها اشاره کرد و گفت: اخیرا پیشنهاد تهاتر نفت نیز در کنار منابع عمومی مطرح شده است.
وی افزود: ۳ قطعه در قالب حدود ۶۰ کیلومتر عملیاتی شده و در صورت تخصیص اعتبار مناسب در فصل کاری مناسب و به شکل نقدی قطعا میزان پیشرفت آن بیشتر می شود چرا که یکی از انتظارات و نیازهای مبرم ما تخصیص به موقع و نقدی اعتبار است.
فامیان به توازن منطقه ای اشاره کرد و گفت: توازن منطقه ای موضوع مهمی است که در اختیار استان ها و مسئولین استان قرار دارد و می توان از ظرفیت آن برای چنین پروژه هایی کمک گرفت و تقاضا داریم در دور دوم سفرهای استانی ریاست محترم جمهور نیز موضوع راه آهن استان ایلام توسط مسئولان محترم استان مطرح و در مصوبات سفر افزایش اعتبار و تخصیص کامل اعتبار مورد توجه ویژه قرار گیرد.