پروژه راهآهن لرستان در ابهام
وضعیت پروژه راهآهن به عنوان مطالبه مردم لرستان در ابهام است، مصوبه سفر دولت علیرغم وعدههای مسئولان همچنان عملیاتی نشده تا این امر موجب انتقاد نماینده ولیفقیه در لرستان شود.
وضعیت پروژه راهآهن به عنوان مطالبه مردم لرستان در ابهام است، مصوبه سفر دولت علیرغم وعدههای مسئولان همچنان عملیاتی نشده تا این امر موجب انتقاد نماینده ولیفقیه در لرستان شود.
به گزارش تین نیوز، یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژههای نیمه تمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژهها، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژهای که همچنان با گذشت سالها عملیاتی نشده است.
راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم محمود احمدینژاد رئیسجمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.
بازگشت ماشین آلات به راه آهن لرستان/ پروژه ریلی جان میگیرد!
این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی سه سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگتر شود، در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژههای سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.
وعده وزیر برای بهرهبرداری از پروژه ظرف ۳ سال
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیئت دولت و در بازدید از پروژه راه آهن لرستان، این پروژه را به عنوان یکی از مهمترین پروژههای راه آهن کشور مطرح کرد و گفت: احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی هم است.
رستم قاسمی با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، افزود: قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.
بازگشت ماشین آلات به راه آهن لرستان/ پروژه ریلی جان میگیرد!
وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسهای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری میرسد، گفت: این پروژه یکی از پروژههای سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پلها و ابنیه های بزرگی دارد.
رئیس جمهور: راهآهن را جزو اولویتهای استان میدانیم
وی یادآور شد: اعتبار پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از محلهای خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آوردهایم، گفت: قضیه ریل سالها پیش باید حل میشد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگیهای گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرفهای جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویتهای استان میدانیم.
انتقاد نماینده ولیفقیه در لرستان از تأخیر در اجرای پروژه
علیرغم وعده وزیر راه و شهرسازی و همچنین دستور رئیس جمهور، همچنان پروژه راه آهن لرستان اندر خم یک کوچه مانده است و نامه «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی به «مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور در رابطه با ضرورت در نظر گرفتن منابع مالی مناسب برای پروژه راه آهن لرستان و همچنین تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار برای آن در سال جاری نیز و همچنین پیگیریهای مدیران ارشد لرستان در رابطه با آغاز این پروژه تا کنون گویا نتیجهای در بر نداشته است.
عدم اجرای این پروژه و این مصوبه سفر دولت سیزدهم به لرستان موجب انتقاد حجت الاسلام سید «احمدرضا شاهرخی» نماینده ولی فقیه در لرستان در خطبههای این هفته نماز جمعه خرم آباد شد.
وی در این رابطه اظهار داشت: دولت مردمی، انقلابی و تحول گرا الزاماتی دارد و با حرف و سخن خالی نمیتوان دولتی را مردمی، انقلابی و تحول گرا نامید گفت: یکی از این الزامات رویکردهای انقلابی در حرکت مجموعه دولت از وزیران و معاون وزیران و… است، ما این رویکرد را در رئیس جمهور عالم، خدمت گذار و خستگی ناپذیر مشاهده میکنیم.
حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان مصوباتی برای لرستان تصویب شد، برخی از آنها به کندی و با تأخیر پیش میرود، حتی شنیدم که در برخی از مصوبات مانند اتصال راه آهن سراسری دورود - خرم آبا تشکیک و تردید شده است، در حالی که کلام رئیس جمهور ضبط شده و ایشان اعلام کردند که صدای بوق قطار باید در خرم آباد سالها پیش شنیده میشد، ولی بعضی مرکز نشینان تردید کردهاند و گفتهاند که این جز مصوبات سفر نیست، البته این خبر خوش را هم بدهم با پیگیری که از استان صورت گرفت، نامه نگاریهای متعددی انجام گرفت جز مصوبات سفر قرار گرفت، هیچ جای نگرانی در این جهت نیست.
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: اما میخواهم به مرکز نشین هایی که چنین دیدگاهی به توسعه لرستان دارند بگویم که رئیس جمهور سفرهای اولش به همه استانها تمام شده، سفرهای دومش به استانها آغاز خواهد شد و ایشان با همراهانش در سفر دوم به لرستان خواهند آمد، در چنین روزی هزاران نفر از مردم این استان نگاه کند و تأخیری برخی از مرکز نشین ها را به اطلاع رئیس جمهور خواهند رساند، در چنین روزی چه جوابی شما به مردم خواهید داد؟ در چنین روزی در شورای اداری اگر این خدمت گذار فرصت سخن گفتن پیدا کنم، چه جوابی خواهید داد؟ پس نگاهتان را به استان اصلاح کنید.
پیش از این نیز احسان کرم زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان هم در این رابطه با اشاره به پیگیری مصوبات و پروژههای سفر دولت به لرستان اظهار داشت: یکی از مصوبات، پروژه راهآهن لرستان بوده است.
نامه نگاریهای راهآهن لرستان/از قاسمی به مرتضوی:اعتبار میخواهیم
وی با بیان اینکه عملیاتی شدن این پروژه جزو دستورات ویژه رئیسجمهور در جلسه شورای اداری بوده است، عنوان کرد: رئیسجمهور در این جلسه دستور دادند که ظرف ۱۰ روز برنامه زمانبندی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه این پروژه یک مشکل قراردادی داشته که خوشبختانه در حال حل است، عنوان کرد: قرارداد این پروژه مربوط به سالها پیش است، الآن یا باید قرارداد بهروزرسانی شود و یا اینکه قرارداد قبلی فسخ و یک قرارداد جدید منعقد شود.
کرم زاده با بیان اینکه هرکدام از اینها یک سازوکار حقوقی دارند، گفت: درنهایت مقررشده که همان قرارداد قبلی این پروژه اصلاح شود.
پروژه راهآهن به مصوبات سفر اضافه شد
همچنین احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز با اشاره به برخی مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه احداث پروژه راه آهن جز دستورات رئیس جمهور بود، به مصوبات سفر اضافه شد.
وی عنوان کرد: در مجموع ۱۴۰ مصوبه سفر رئیس جمهور به لرستان داریم.
معاون عمرانی استانداری لرستان ۱۳۹ مصوبه، حدود شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بیان داشت: همچنین پیش بینی میشود که مصوبه و پروژه راه آهن نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
دالوند گفت: عملیاتی شدن تعهدات وزارتخانهها و دستگاهها در بازه زمانی چهار ساله پیش بینی شده است.
بنا بر این گزارش، با گذشت حدود هشت ماه از سفر رئیس جمهور به لرستان، مردم همچنان منتظر تحقق این مطالبه چندین ساله خود و آغاز عملیات اجرایی آن هستند، مطالبهای که عدم تحقق آن تا کنون گلایه مسئولان و مردم را در پی داشته است.
بهتر نیست با این 10 هزار میلیارد تومان پرونده پروژه های ریلی که درصد پیشرفت زیادی دارند یعنی میانه اردبیل , مبارکه شهرکرد , همدان سنندج , رشت کاسپین , کرمانشاه اسلام آباد و بیرجند یونسی بسته بشه ؟ یک روز بالاخره باید بفهمیم که 1 پروژه افتتاح شده که به کمک ملت و کشور می آد بهتر از 100 پروژه نیمه تمامه , بعضی از مسئولین هم تفاوت بین ساخت ابرپروژه هایی مثل ریل آن هم در کوهستان را با ساخت یک آپارتمان 4 طبقه نمی فهمن ! که اگر می فهمیدند می گفتند ریل هایی مثل ایلام , خرم آباد , مشهد گرگان و ... را فعلا شروع نکنیم همین هایی را که زاییدیم بزرگ کنیم حداقل یک کریدور بین المللی را راه بندازیم بعد با تمام توان به ریلی مثل خرم آباد یا ایلام یورش ببریم آخه بفهمید اینجوری ریل منطقه شما هم استارت می خوره سالی 50 100 میلیارد تومان بودجه می گیره باهاش نمی شه 5 کیلومتر پیشروی کرد اینجوری ریل منطقه شما هم 30 سال طول می کشه ساخته بشه فقط یک چاه اتلاف بودجه و بیت المال ساختید که 50 میلیارد اینجا , 100 میلیارد اونجا هدر می ره که با این پول های از بین رفته می شد خیلی از پروژه ها را تمام کرد .