بازدید سایت : ۳۴۰۲۰

لزوم کاربست فناوری در صنعت ریلی

در طول دهه های اخیر بـا توسعه و گسترش زیرساخت های ریلی و مراحل پایه ای به کارگیری انفورماتیک، تقریباً حداکثر بهره برداری ممکن با استفاده از روش های سنتی حاصل شده است؛ لذا در مواجهه با روند افزایش سریع تقاضا، صنعت حمل ونقل ریلی، ناگزیر است به سمت هوشمند سازی سیستم های ریلی و استفاده از فناوری هایی نوین گام بردارد.

لزوم کاربست فناوری در صنعت ریلی
تین نیوز

در طول دهه های اخیر بـا توسعه و گسترش زیرساخت های ریلی و مراحل پایه ای به کارگیری انفورماتیک، تقریباً حداکثر بهره برداری ممکن با استفاده از روش های سنتی حاصل شده است؛ لذا در مواجهه با روند افزایش سریع تقاضا، صنعت حمل ونقل ریلی، ناگزیر است به سمت هوشمند سازی سیستم های ریلی و استفاده از فناوری هایی نوین گام بردارد.

 استفاده از فناوری های نوین در تمام فرآیندها از طریق تعامل با شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور و ایجاد زیست بوم فناورانه در این صنعت میسر است. تاکنون در کشور ما بهره مندی از فناوری های نوین در بخش حمل ونقل به صورت جدی آغاز نشده است و غفلتی تاریخی از سوی مسئولان وقت صورت گرفته است؛ اما امید است در دولت چهاردهم توجه ویژه ای از سوی مسئولان حوزه حمل و نقل ریلی درخصوص لزوم کاربست فناوری در صنعت ریلی صورت پذیرد.

 در واقع می توان با یک برنامه مدون از تکنولوژی های روز به منظور رفع نیازهای موجود بهره برد و با به کارگیری فناوری در حمل ونقل ریلی می توان تا حدود بسیار زیادی از سرمایه گذاری مجدد و صرف هزینه های تکراری در آینده جلوگیری نمود. البته قبل از بهره مندی از هر نوع فناوری، ابتدا باید اهدافی را ترسیم نمود تا بتوان از فناوری مدنظر در جهت توسعه مدنظر استفاده کرد.مهم ترین اهداف به کارگیری فناوری در حمل ونقل ریلی عبارت اند از:

۱.کاهش هزینه های سرمایه گذاری و اسـتفاده بهینه از منابع موجود

۲.ارتقاء ایمنی

۳.بهبود ارائه خدمات به دلیل وجود برنامه ریزی دقیق و کارآمد

۴.افزایش سرعت جابجایی کالا

۵.کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا و کاهش تخریب محیط زیست

۶.افزایش طول عمر قطعات و تجهیزات از طریق افزایش استحکام و یا جلوگیری از سایش و خوردگی

لازم به ذکر است بهره گیری از راه حل های فناورانه به ابزار و نهاد تخصصی نیاز دارد؛ لذا راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری حمل نقل در گام اول و نیز ایجاد نهادهای تخصصی نظیر مراکز نوآوری، شتابدهنده های تخصصی، موسسات سرمایه گذاری خطرپذیر و نیز تلاش در جهت بهره مندی از مزایای قانون قانون جهش دانش بنیان مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به ویژه مواد ۱۰ و ۱۱ این قانون که به مباحثی نظیر تولید بار اول و اعتبار مالیاتی می پردازد، می بایست جزو اولویت های اصلی مدیران حوزه حمل و نقل ریلی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.