وزارت راه آخرین آمار حمل ریلی بار و مسافر را اعلام کرد
عملکرد بخش ریلی کشور در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از افزایش ۴۷ درصدی ترانزیت ریلی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
عملکرد بخش ریلی کشور در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از افزایش ۴۷ درصدی ترانزیت ریلی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
به گزارش تین نیوز، بر اساس گزارش معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، بخش ریلی ایران در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیری در حوزه ترانزیت روبرو بوده است. طبق آمارهای منتشر شده، میزان ترانزیت بار توسط بخش ریلی به ۷۷۳ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵۲۶ هزار تن) افزایش ۴۷ درصدی را نشان می دهد. این افزایش قابل توجه در شرایطی رقم خورده است که بخش ریلی به عنوان یکی از زیربناهای اصلی حمل ونقل در کشور، نقش مهمی در بهبود تبادلات اقتصادی و تجاری ایفا می کند.
بررسی آمارهای ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که بیشترین میزان ترانزیت بار در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با ۸۰۸ هزار تن ثبت شده است. مقایسه عملکرد پنج ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۴ درصدی را نشان می دهد، اما افزایش چشمگیر ترانزیت نسبت به سال ۱۴۰۲، نوید دهنده رونق این بخش در سال های آتی است. از ۷۷۳ هزار تن کالای ترانزیت شده در سال جاری، ۶۳۷ هزار تن به کالاهای غیرنفتی و ۱۳۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است.
بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و آستارا وارد کشور شده است، به طوری که مرز سرخس با ۵۳۶ هزار تن و مرز آستارا با ۱۲۹ هزار تن بیشترین حجم را داشته اند. در مقابل، مرز سهلان با تنها ۱۵ تن، کمترین میزان ورودی کالاهای ترانزیتی را به خود اختصاص داده است. این آمارها حاکی از اهمیت بالای مرزهای شمال شرقی و شمال غربی کشور در مبادلات ریلی بین المللی است و می تواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی مناطق مرزی ایفا کند.
جابه جایی ۱۲.۸ میلیون نفر مسافر در حوزه ریلی
در حوزه حمل و نقل مسافر، عملکرد بخش ریلی در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که در این مدت ۱۲.۸ میلیون نفر از طریق قطار جابه جا شده اند.
بیشترین میزان جابه جایی مسافر در این مدت در مناطق تهران و خراسان ثبت شده است. منطقه تهران با ۴ میلیون نفر و منطقه خراسان با ۳ میلیون نفر بیشترین مسافر را جابه جا کرده اند. این دو منطقه به دلیل وجود کلان شهرهای پرجمعیت و موقعیت جغرافیایی مهم، سهم عمده ای از جابه جایی مسافر را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر، مناطق جنوب شرق و شرق کمترین میزان جابه جایی مسافر را به ثبت رسانده اند. در این مناطق به ترتیب ۸۳ هزار نفر و ۸۴ هزار نفر از خدمات ریلی استفاده کرده اند.
در بخش حمل بار، عملکرد بخش ریلی حاکی از آن است که در پنج ماهه سال ۱۴۰۳، ۱۷ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی جابه جا شده است.
بیشترین حجم بار در این مدت از مناطق یزد و شرق حمل شده است. منطقه یزد با ۴ میلیون تن و منطقه شرق با ۳ میلیون تن بیشترین میزان بار را جابه جا کرده اند. این دو منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای ترانزیتی و صنعتی کشور، همواره سهم بالایی از حمل بار ریلی را به خود اختصاص می دهند. در مقابل، مناطق جنوب شرق و شمال کمترین میزان حمل بار را داشته اند. در منطقه جنوب شرق تنها ۲۹ هزار تن و در منطقه شمال ۶۵ هزار تن بار جابه جا شده است.
وزیر محترم
خواهشمند است اعلام گزارش و این قبیل امور را کنار بگذار و نسبت به پاکسازی آن وزارتخانه از لوث وجود مدیران بی سواد، بی تجربه، نالایق و ... که اتوبوسی در نیمه دوم سال 1400 وارد آن وزارتخانه شدند و با تمام وجود و امکانات برای آن یکی تبلیغ می کردند، اقدامی عاجل معمول فرمائید.
با تشکر از وزیر محترم و تین نیوز گرامی
این آمار ضعف آشکار ترانزیت ریلی را شفافتر نموده !!!! یعنی سالی به زحمت ۱٫۹ میلیون تن بار ترانزیت که ۸۶% غیر نفتی و ۱۴% نفتی بوده است !!!! این در حالیست که برای اقتصادی بودن باید حداقل ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی ریلی وجود داشته باشد. بخش آمار وزارت راه و شهرسازی نشان داد که هیچ شناختی از میزان ایده آل ترانزیت ریلی ندارد و فقط ذکر مصیبت نموده است که چقدر برنامه های ترانزیت ریلی شکست خورده اند!!!!!!