بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ آیا شرایط صدور گواهینامه رانندگی باید سخت‌تر شود

◄ آیا شرایط صدور گواهینامه رانندگی باید سخت‌تر شود
| تین‌نیوز|

 گواهی‌نامه رانندگی چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ واضح است که این برگه تصدیق به شخص دارنده مجوز کنترل وسیله خطرناکی به نام خودرو را می‌دهد لذا دقت در صدور آن و اینکه بعد از حصول اطمینان به افراد تحویل شود بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اما در شرایط فعلی کشور، آیا می‌توان به سیستم موجود اطمینان کرد و گفت همه افرادی که گواهی‌نامه رانندگی می‌گیرند از سواد و تخصص کافی برخوردارند؟ قطعاً این‌چنین نیست و وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله‌ها دارد.

در آموزشگاه‌های رانندگی به‌راحتی می‌شود از زیر بار تمرین شانه خالی کرد و دوره‌های تئوری و عملی را به سهولت دور زد، مسلماً در این مهم نمی‌توان انگشت تقصیر را به سمت‌وسوی خاصی نشانه رفت، چراکه مشکل ساختاری است و مربوط به یک نهاد نمی‌شود.

چندی پیش بود که رئیس مركز صدور گواهينامه پليس راهور ناجا اعلام کرد: تغيير شيوه آزمون گواهینامه‌ها در دست كارشناسي است تا آزمون‌ها به‌صورت مكانيزه و همچنين در محلي خارج از آموزشگاه‌ها برگزار شوند.

محل آموزش از محل آزمون‌ها جدا مي‌شوند بدین شکل که متقاضي به آموزشگاه مراجعه مي‌كند و فقط در آموزشگاه آموزش مي‌بيند و پس از طي دوره آموزشي و صدور گواهي آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون‌ها به‌صورت مكانيزه و تحت وب در محل ديگري غير از آموزشگاه برگزار مي‌شوند.

با مكانيزه شدن آزمون‌ها ديگر نيروي انساني درنتیجه آزمون دخل و تصرفي ندارد و سيستم قبولي يا مردودي متقاضي را اعلام مي‌كند و بدین ترتیب هر سيستم براي هر متقاضي سؤالات متفاوتي به‌صورت تصادفی توليد می‌کند و متقاضي ٢ دقيقه براي پاسخگويي سؤالات، زمان خواهد داشت.

اما سؤالی که دراین‌بین به وجود می‌آید این است که شرایط کسب گواهی‌نامه رانندگی در دیگر کشورها چگونه است؟ گرفتن گواهینامه رانندگی در کدام کشورها سخت‌تر است؟ گرفتن گواهینامه رانندگی در هر کشوری بنا به مقتضیات آن کشور فرق می‌کند.

در کشور ما گرفتن گواهینامه رانندگی آن‌قدر آسان است که تقریباً مشکل چندان جدی بر سر راه دوستداران رانندگی ایجاد نمی‌شود و بسیاری اول گواهینامه گرفته و بعد به‌مرور رانندگی یاد می‌گیرند و یا بعد از سال‌ها رانندگی کردن بدون گواهینامه، یک روز تصمیم می‌گیرند که بروند گواهینامه بگیرند.
اما در بعضی از کشورهای جهان گرفتن گواهینامه رانندگی یک دغدغه جدی است. در گزارشی که پیش از این خبرآنلاین منتشر کرده است، شرایط دریافت گواهینامه در کشورهای مختلف به این شرح آمده است؛

فنلاند
کشورهای اسکاندیناوی به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خاص که هم سرما و یخبندان و هم تاریکی 6 ماهه هوا در نقاط شمالی آن وجود دارد، از امتحانات رانندگی سخت برخوردار هستند اما از بین این کشورها فنلاند سخت‌ترین امتحان رانندگی را در بین کشورهای جهان داراست.

در فنلاند همه باید به یک اداره مرکزی مخصوص به این کار مراجعه کرده و در آنجا هم رانندگی و هم مقررات حفظ و نگه‌داری اتومبیل خود را فراگیرند مانند امتحان پایه‌یک رانندگی در ایران.

آن‌ها همچنین باید یاد بگیرند چه طور اتومبیل خود را در شرایط تاریکی سرما و یخبندان کنترل کنند.

آن‌ها دو امتحان شهری مشکل در زمستان و تابستان دارند علاوه بر آن 20 ساعت درس تئوری و 30 ساعت درس عملی فرامی‌گیرند و این فرایند برای هر فنلاندی وقت و هزینه بسیاری در بردارد.

کانادا
در بین ایالت‌های کانادا، کبک و شهر مونترال دارای سخت‌ترین امتحان رانندگی هستند به‌نحوی‌که حدود 60 درصد درخواست‌کنندگان گواهینامه در اولین تلاش مردود می‌شوند و بسیاری از گرفتن گواهینامه پشیمان می‌شوند.

آلمان
در آلمان نیز گرفتن گواهینامه رانندگی مانند فنلاند یک فرآیند طولانی و هزینه‌بر است.

برای گرفتن گواهینامه همه باید به مدارس رانندگی مراجعه و دروس تئوری و عملی را بگذرانند معمولاً تا یک‌سوم داوطلبان در مرحله اول رد می‌شوند.

اما در آلمان رانندگی در شرایط سخت اقلیمی و همچنین جاده‌های باریک و امتحان در شرایط سرعت‌بالا در بزرگراه‌های مخصوص که سرعت‌بالای 120 کیلومتر در ساعت است آموزش داده می‌شود.

سنگاپور
این کشور مدرن جنوب شرقی آسیا که به اعمال قوانین سخت‌گیرانه شهروندی مشهور است، آن‌قدر آزمون رانندگی را سخت و پرهزینه کرده است که خیابان‌ها و راه‌های بین‌شهری‌اش به‌صورت عمدی خلوت باشد و مردم ترجیح بدهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

در این کشور نرخ قبولی در آزمون رانندگی 33 درصد است.

آفریقای جنوبی
افسران امتحان رانندگی در این کشور ازجمله حرص درآورترین ممتحنان در سراسر جهان هستند. گاه اختلاف یک اینچی در فاصله با اتومبیل پشتی هنگام پارک کردن و عدم دقت در کشیدن ترمزدستی موجبات رد شدن در امتحان را فراهم می‌آورد.

در این کشور اطلاعات مکانیکی و فنی نیز جزو آزمون سخت رانندگی موسوم به k53 است.

به نظر می‌رسد در صورت جدی گرفتن این آزمون و سخت‌تر کردن شرایط عبور از این مراحل به متخصص شدن کاربران خودرو کمک می‌کند و در پی آن از میزان سوانح و تلفات جاده‌ای کاسته خواهد شد.
 
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پاسخ

    این که آزمونها به صورت الکترونیکی برگزار بشه امری بسیار خوب است ولی بهتره بجای اینکه مکانش را جابجا بکنن آموزشگاهها را ملزم بکنند تجهیزات و کامپیوترهاش را فراهم بکنند تا مردم سرگردان نباشند و بجای استفاده از کارشناسهای بازنشسته که خلاف قانون هست، اشتغال چند تا جوان فارغ التحصیل شده رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات را توی آموزشگاهها فراهم بکنند. فکر کنم اگر جای دیگر باشه فقط مردم بیشتر سرگردان باشند.