◄ نوید نوگرایی در اتحادیه تاکسیرانی
| در هر کشوری ممکن است، قوانین و مقررات و چارچوب سازمانها بهمرورزمان کارآمدی خود را از دست بدهند، ممکن است با بروز مسائل جدید، توان کافی برای مدیریت شرایط را نداشته باشند، این موضوع کاملاً طبیعی است و نمیتوان آن را نشانه ضعف یا بدکارکردی سیستم دانست، مشکل از جایی آغاز میشود که مسئولین در مقابل بهروزرسانی این چارچوبها و مقررات موضع دفاعی بگیرند و مانع انعطافپذیری و چابکی سیستمها شوند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست و سازمانها در مواردی احتیاج به بهروز شدن دارند، خوشبختانه در اتحادیه تاکسیرانیهای کشور، کار به مقاومت نکشیده و مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور در نشست مدیران عامل سازمان های تاکسیرانی مناطق غرب و شمالغرب کشور از تغییرات و نوآوریهای اساسی در سیستم خبر میدهد: در سال 95 ما در تاکسیرانی طرحی به نام نوید را تعریف کردیم که امیدوار هستیم با کمک شهرداران محترم شهرهای مختلف کشور در سال 96 به مرحله اجرا برسد.
مسعود طبیبی در خصوص جزئیات این طرح اظهار داشت: طرح نوید حول چهار محور اصلی فعالیت میکند که عبارتاند از؛ نوآوری، وحدت رویه، یکدلی و دانشافزایی که به ترتیب مجموع حرفهای اول این چهار محور کلمه نوید را تشکیل میدهند، درواقع اعتقاد ما این است که طی سالهای گذشته، دائماً بخشی از قلمرو تاکسیرانی مورد اشغال تعداد دیگری از صنوف جامعه قرارگرفته، بهعنوانمثال ما با بحث آژانسها، مسافربرهای شخصی و مواردی مانند اینها روبهرو بودیم که با وجود تلاش شایستهای که مجموعه راهور در حل مسائل حملونقل عمومی و همکاری با ما دارد، به دلیل مسائل اجتماعی مانند بیکاری و ... این افراد، این مساله حل نشده باقی مانده و مدیریت آن نیازمند یک حرکت جمعی است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور ادامه داد: بنابراین شاید بهترین راه کرامت بخشیدن به تاکسیرانان محترم و شغل این عزیزان و تغییر نگرش و درواقع نوعی نگاه نوآورانه باشد؛ بهاینترتیب که هم رانندگان تاکسی مزیتهایی نسبت به دیگر افراد این حوزه داشته باشند و برای مسافران هم استفاده از تاکسی، بهنوعی یک ارزشافزوده تلقی شود.
طبیبی ادامه داد: اما در خصوص این نگاه نوآورانه، اقداماتی هم انجامشده، سامانه نوید شاخصترین عامل در این خصوص است، یکی از بحثها در این سامانه، بحث سرویس مدارس است، چون همانطور که مستحضر هستید، آئیننامه حملونقل دانشآموزان در سال 87 تصویب شد، اما علیرغم صراحتی که در این تصویبنامه وجود دارد مبنی بر اینکه کلیه شرکتهای فعال در حملونقل دانشآموزان باید از نهادهای ذیربط مجوز داشته باشند، بررسیهای ما نشان میدهد که بین 30 تا 50 درصد این شرکتها مجوزی از نهاد ذیصلاح که شهرداری است ندارند و روال کار اینگونه است که افراد حقیقی مستقیماً با مدارس قرارداد همکاری منعقد میکنند.
او همچنین با ابراز امیدواری از اجرایی شدن این طرحها در سال جاری گفت: بنابراین از چندی قبل اقداماتی برای رسیدگی به این موضوع آغاز شد، در بهمنماه 95 دو نامه به معاونتهای عمرانی و سیاسی_امنیتی استانداریهای سراسر کشور مبنی بر ساماندهی طرح حملونقل دانشآموزان ارسال شد که امسال زودتر از سالهای قبل این فرآیند توسط شهرداران محترم آغاز شود، خوشبختانه دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزشوپرورش هم کاملاً با این موضوع همدل و همجهت بود.
طبیبی گفت: در همین خصوص ما سامانه دیگری هم به اسم سپند (سامانه پایش ناوگان دانشآموزی) ایجاد کردهایم که تمام فرآیند کاری از زمانی که رانندگان برای شروع کار ثبتنام میکنند تا زمانی که دانشآموزان به مقصد میرسند، به شکل مکانیزه ثبت و ضبط میشود، بنابراین باوجود چنین اطلاعاتی میتوانیم رانندگان را امتیازدهی کنیم. بهعنوانمثال رانندهای که متأهل است و فرزند دارد طبیعتاً جایگاه بهتری برای طرح حملونقل دانشآموزان دارد و این موضوع میتواند ما را در ساماندهی طرح حملونقل دانشآموزان یاری کند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور همچنین اظهار داشت: ما این اقدامات را از نیمه سال 94 با کمپین و پویشی که در کاخ نیاوران برگزار شد آغاز کردیم که در آن همایش راهور و آموزشوپرورش هم حضور داشتند، بنابراین امیدوار هستیم که در صورت انجام همکاریهای لازم، طرح حملونقل دانشآموزان را در سال 96 بتوانیم برای اولین بار کنترل کامل این ناوگان را در دست داشته باشیم و همه رانندگان را ملزم به کسب مجوز از شهرداریهای محترم کنیم.
ادامه دارد...