◄ جای خالی مدهای مختلف حمل و نقل در پایانه های بار
وزیر راه و شهرسازی معتقد است حمل ونقل ترکیبی بهترین راه حل بهبود وضعیت لجستیک کشور است..
عباس آخوندی معتقد است حمل ونقل ترکیبی بهترین راه حل بهبود وضعیت لجستیک کشور است. البته وی لازمه موفقیت در این زمینه را داشتن بنگاه هایی ذکر می کند که توانایی تعهد ترکیبی را داشته باشند و نیز اتحادهای استراتژیکی که بتوانند برای مشتری حمل یکسره و ترکیبی را تعهد کنند.
به گزارش تین نیوز؛ بر این اساس برخی کارشناسان حمل ونقل در یک گروه تلگرامی به بررسی این موضوع پرداختند که در این گفت وگوی آنلاین مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه های توانمندسازی بنگاه ها برای حمل ونقل ترکیبی، ارتقای شرکت های حمل ونقلی به شرکت های لجستیکی است که البته اصلاح رویه های حاکمیتی به خصوص در بخش مجوزها، پیش نیازی برای این ارتقا است.
مهدی صفری مقدم اظهار داشت: در یک رویکرد جامع و همه جانبه نگرانه برای بهینه سازی شبکه لجستیک و حمل ونقل بار در کشور علاوه بر اقدامات زیرساختی که عمده ترین آنها جانمایی و ایجاد هاب های لجستیکی اینترمدال و تکمیل شبکه برای تغذیه مناسب این هاب ها است، لازم است شرکت های قدرتمند ارایه دهنده خدمات ترکیبی در تا در نیز وجود داشته باشند.
علیرضا سید وکیلی کارشناس حمل ونقل نیز تاکید کرد: به نظر می رسد شکل دهی این بنگاه ها از طریق توسعه شرکت های ریلی کارآمد، قابل حصول تر باشد. وزارت راه و شهرسازی می تواند امتیازاتی مانند اعطا امتیاز حمل جاده ای به شرکت های ریلی و برعکس با شرایط ساده، در صورت داشتن قرارداد یک ساله با صاحبان بار، برای شرکت های ترکیبی قایل شود.
یک کارشناس حمل ونقل هوایی نیز گفت: نکته کلیدی برای تصمیم گیری در این زمینه وجود دارد و آن چگونگی طرح ریزی حمل و نقل ترکیبی است.
فرزانه شرفبافی افزود: متاسفانه بسیاری از پایانه های بار در کشور برای اتصال یک و یا دو مد حمل و نقلی طرح ریزی و ساخته و راه اندازی شده اند. در این میان حمل و نقل هوایی بار بسیار مغفول مانده و سهم حمل بار هوایی ایران به امارات منتقل شده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود راه اندازی پایانه هوشمند بار در فرودگاه حضرت امام (ره) هنوز حمل جاده ای آن با مشکل روبروست و حمل ریلی نیز اصلا وجود ندارد. در سایر فرودگاه های کشور نیز کمابیش وضع به همین منوال است.
شرفبافی اظهار داشت: از سوی دیگر ترانزیت هوایی از طریق هدایت هواپیماهای دیگر کشورها نیز به دلیل مشکلات کنترل فضای کشور استقبال کمتری نسبت به مسیر عراق و امارات دارد.