بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
استاد اقتصاد دانشگاه سنت ادواردز

گروه هدف هواپیماهای A.T.R طبقات کم درآمد است

علی دادپی استاد اقتصاد دانشگاه 'سنت ادواردز' با رد سخنان برخی مخالفان که نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور را تنها به سود افراد مرفه می‌دانند، گفت: آن الگوی مسافرتی مرفه که منتقدان از آن سخن می‌ گویند، مربوط به سفر با هواپیمای جت لوکس است که قبل از انقلاب ‌بود. دقیقا گروه هدف هواپیماهای A.T.R طبقات کم درآمد است. این یک هواپیمای کم‌هزینه است که برای مناطق کمتر ‌توسعه‌یافته طراحی شده است. ‌

گروه هدف هواپیماهای A.T.R طبقات کم درآمد است
تین نیوز |

علی دادپی استاد اقتصاد دانشگاه 'سنت ادواردز' با رد سخنان برخی مخالفان که نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور را تنها به سود افراد مرفه می‌دانند، گفت: آن الگوی مسافرتی مرفه که منتقدان از آن سخن می‌ گویند، مربوط به سفر با هواپیمای جت لوکس است که قبل از انقلاب ‌بود. دقیقا گروه هدف هواپیماهای A.T.R طبقات کم درآمد است. این یک هواپیمای کم‌هزینه است که برای مناطق کمتر ‌توسعه‌یافته طراحی شده است. ‌

 

به گزارش ایرنا،  دکتر علی دادپی با ‌ستایش از سرمایه گذاری دولت بر هواپیماهای کوچک و کم‌هزینه 'A.T.R' و خریداری این هواپیماهای میان برد توسط ‌ایران ایر به خبرگزاری ایرنا گفت: این بهترین خرید ایران بود! باید‌ بگویم که A.T.R ها، با همه اهمیت قراردادهای ایران با بویینگ و ایرباس، تحول بسیار مهمی برای کشور به وجود خواهد آورد؛ زیرا آنها با فراهم‌کردن دسترسی خوب به بازارهای کم درآمد کشور می ‌توانند ایران گردی و جهانگردی را از شمال تا جنوب کشور گسترش دهد. ‌

 

وی افزود: من به جرات می گویم که این دولت، نخستین دولتی بوده است که برای بهره برداری از پتانسیل‌های ‌گردشگری کشور گام درست را برداشته است؛ زیرا ناوگان هوایی را بازسازی کرده، روابط خارجی را بهبود بخشیده و ‌فرودگاه‌ها را برای استفاده شرکت‌های خارجی فعال کرده است. این عملکرد باعث شده است که ما دوباره درآمد ترانزیت هوایی ‌بالایی پیدا کنیم. ‌

 

گسترش گردشگری وابسته به ناوگان هوایی است

دادپی با تاکید بر اثر مثبت سرمایه گذاری در ناوگان حمل و نقل هوایی بر کارآفرینی گفت: ما در بحث نوسازی ناوگان ‌هواپیمایی کشور، به یک پروژه ملی نیاز داریم که در همه شهرها و استان‌ها ایجاد اشتغال کند. پروژه‌های راهسازی ما ‌تاکنون به اندازه ای که دولت می خواسته تاثیرگذار نبوده است. از طرف دیگر ما در شرایطی به سر می بریم که پول نفتمان دیگر ‌کافی نیست. این به معنای افزایش نیاز به افراد سرمایه گذار و کارآفرین در داخل کشور است. کسانی که باید قدرشان را شناخته تا ‌ثروت در کشور ایجاد شود، یعنی کاری که کشورهای دیگر می کنند. هواپیمایی و فرودگاه ساختن یکی از معدود بخش هایی ‌هستند که این توانایی را دارند که کار آفرینی و ثروت ایجاد کنند. ‌

 

وی افزود: ایران کشوری است با شهرهای تاریخی بسیار که جاذبه پذیرش گردشگری بالایی دارد. شما به آسانی می توانید پنج ‌شهر تاریخی ایران را نام ببرید که شهرت گردشگری جهانی دارند. برای همین گسترش شبکه هوایی و نوسازی ناوگان ‌هواپیمایی نه تنها بر تهران و کلان شهرها اثر اقتصادی خواهد داشت، بلکه بر سراسر شهرهای ایران تاثیر خواهد گذاشت. ‌همچنین اثر القایی و غیر مستقیم آن در اقتصاد کشور هم خیلی مهم خواهد بود. فراموش نکنیم کشوری هایی که شرکت های ‌هواپیمایی خوب دارند، مرکز فعالیت آژانس های گردشگری و توریستی و مرکز سرمایه گذاری برای هتل ها هستند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه 'سنت ادواردز' تصریح کرد: مثلا کیش، که یک نمونه خوب در توسعه اقتصاد ایران است، همیشه قرار بود جایگاه مهمی داشته باشد، اما این کار زمانی ممکن شد که دسترسی به این جزیره آسان شد. بعد از آن سرمایه گذاران ‌راهی کیش شدند که در آنجا هتل و راه بسازند و حتی مردم عادی به آنجا بروند و خانه تفریحی بسازند. این کار زمانی شد که ‌‌۱۵ شرکت هواپیمایی وجود داشتند که نخستین درخواست آنها از سازمان هواپیمایی کشوری، ایجاد پرواز تهران - کیش، کرمان - ‌کیش، یا مشهد به کیش بود. برای همین هم اکنون کشور ما به توسعه ناوگان هوایی برای رسیدن به یک ارتقای اقتصادی مشابه ‌نیاز دارد. ‌



خرید هواپیما فقط به نفع ثروتمندان نیست

دادپی با رد سخنان برخی مخالفان که خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور را تنها به سود افراد مرفه می‌دانند، تصریح کرد: این افراد تنها به ظاهر موضوع توجه دارند و نمی‌بینند که در پس این توسعه، چه نتایج اقتصادی مهمی در ‌همه سطوح حاصل خواهد شد. ‌

 

استاد اقتصاد دانشگاه 'سنت ادواردز' تصریح کرد: ما الان یک بخش هواپیمایی بزرگی داریم که در آن نزدیک به 16 شرکت ‌خصوصی و نیمه دولتی فعال هستند. ما نزدیک به 53 فرودگاه فعال منطقه ای، داخلی و بین المللی در کشور داریم. بنابراین خیلی ‌از شهرهای بزرگ و کوچک در این شبکه هستند. ‌

 

وی ادامه داد: آن الگوی مسافرتی مرفه که منتقدان از آن سخن می گویند، مربوط به سفر با هواپیمای جت لوکس است که قبل از انقلاب ‌بود. دقیقا گروه هدف هواپیماهای A.T.R طبقات کم درآمد است. این یک هواپیمای کم هزینه است که برای مناطق کمتر ‌توسعه یافته طراحی شده است. ‌

 

وی اضافه کرد: وقتی گردشگری گسترش پیدا کند، با آن سرمایه گذاری در هتل ها می آید. اکنون چند شرکت بین المللی در هتل ‌های ایران سرمایه گذاری کرده اند؛ چون می دانند که ایران بازاری با پتانسیل بالای گردشگری دارد که به آن مسافر خواهد آمد. ‌این کار نیاز به این دارد که فرودگاه های خوب، هواپیما و راه های خوب وجود داشته باشد که مسافر بیاید. مثلا ما جزایر زیبایی ‌در خلیج فارس داریم. ما سرویس هوایی جزیره ای محدودی داشته ایم و ای. تی. آر. ها می توانند در رشد گردشگری این جزایر ‌نقش کلیدی داشته باشند. برای همین هم انتقادهایی که می شود به عمق موضوع توجه ندارند. ‌

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با سلام ما منتظر وارد کردن فناوری قطار سریع السیر هستیم تا هواپیما .

    قطار سریع السیر رویای همه ایرانی هاست .