بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
نگاهی به جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی؛

◄ هم گامی ریل و دریا برای توسعه صادرات و واردات

◄ هم گامی ریل و دریا برای توسعه صادرات و واردات
|

تین‌نیوز| جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوری امروز نشان داد که این سازمان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای مشارکت در توسعه حمل‌و‌نقل دارند که علاوه بر نفع دو سویه در نهایت به نفع صادرات و واردات کشور تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این جلسه با حال و هوایی متفاوت برگزار شد. نمایندگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمانان جلسه امروز ضمن آسیب‌شناسی حمل ریلی در بنادر پیشنهادهایی نیز برای تقویت و توسعه آن داشتند.

این همکاری در حالی به سمت محقق شدن می‌رود که سازمان بنادر و دریانوردی پروژه‌های متعددی را در راستای توسعه بنادر ایران در دست دارد. پروژه‌هایی که در صورت اجرای صحیح و نگاه همه‌جانبه می‌تواند تاثیری پایدار در توسعه صادرات و واردات کشور داشته باشد.

با در نظر گرفتن اینکه حمل‌و‌نقل ترکیبی یکی از الزامات توسعه بنادر در دنیای امروز است و وزیرا راه و شهرسازی از ابتدای دوران وزارتش بارها نسبت به ضرورت آن تاکید کرده است، می‌توان امیدوار بود که همکاری میان سازمان بنادر و راه‌آهن ج.ا.ا منجر به اجرایی و عینی شدن مفهوم حمل‌و‌نقل ترکیبی شود.

در حالی که در همه‌جای جهان حمل‌ ریلی در بنادر عمدتا برای فله استفاده می‌شود، سال‌ها پیش از 20 میلیون تن صادرات سنگ آهن، حمل ریلی تنها 3 تن از این مقدار را به خود اختصاص داد که رقمی تامل برانگیز است. 

باید اشاره کرد که در خصوص سهم پایین حمل ریلی در بنادر به هیچ وجه نمی‌توان تقصیر را به گردن سازمان بنادر انداخت، چراکه چنین طرح‌هایی نیازمند مشارکت گسترده بخش‌های مختلف است.

قطعا حرکت به سمت بنادری که حمل ریلی را به عنوان یکی از ارکان حمل در طراحی خود مد نظر قرار داده‌اند، نیازمند سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها و لاجرم عزم و اراده‌ای جدی است که اراده راسخ وزارت‌خانه و گشودگی آن در برابر مشارکت فعال بخش خصوصی را می‌طلبد.

 ایران به عنوان یکی از مراکز مهم صادرات و واردات مواد فله ظرفیت بالایی برای توسعه این امر دارد. در حالی که ایران تلاش می‌کند خود را از وابستگی به نفت نجات دهد، به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه خام‌فروشی نقطه قوت محسوب نمی‌شود اما با این حال می‌تواند نقطه آغاز مناسبی برای رهایی از وابستگی به نفت باشد.

بنابر گزارشات منتشر شده در سال 94، سنگ‌آهن رقمی بیش از ۱۳ میلیون تن به ارزش حدود ۵۲۴میلیون دلار صادرات داشته است. همچنین در زنجیره سرب حدود ۱۱۴هزار تن به ارزش حدود ۱۶۰میلیون دلار، روی ۱۴۲هزارتن به ارزش ۲۱۹هزار دلار، در فلزات و سنگ‌های گران‌بها همچون طلا، نقره و... حدود ۲۵۰۰ تن به ارزش حدود ۲میلیون و ۹۰۰هزار دلار صادرات انجام شده است.

در مجموع ایران توانسته است در سال 94 صادرات مواد معدنی خود را به 6 میلیارد دلار برساند. با این حال گزارشی که اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شد از نزول این مقدار خبر داد که بنابر تحلیل‌ها فعالان معدنی معتقدند کمبود منابع مالی و نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد واحدهای مختلف فرآوری در حوزه‌های مختلف با منابع طبیعی بوده که مانع تقویت صادرات مواد معدنی با ارزش افزوده کم‌تر شده است.

بنابراین نگاهی سرسری به برخی آمار به اندازه کافی گویای اهمیت مواد فله است و این تنها درباره مواد معدنی است، در حالی که غلات نیز یکی از مهم‌ترین اقلام فله در حمل به شمار می‌رود.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که توسعه حمل ریلی می‌تواند سرعت کار را افزایش داده و با تعریف فرایند صحیح و استاندارد و در نتیجه کاهش هزینه با افزایش چشمگیر درآمد بود.

با این تفاسیر نگفته پیداست که جلسه امروز اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که در تقاطع ریل و دریا تشکیل شده بود می‌تواند اهمیتی فراتر از حد معمول داشته باشد.

باید امیدوار بود عزم و اراده کنونی فراتر از دوره‌های مدیریتی و وعده‌ها باشد تا توسعه حمل ریلی در بنادر به عنوان یک اصل مد نظر قرار بگیرد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.