◄ تردد ۷۰ درصدی کانتینرهای خالی در کشور
تیننیوز| رییس کارگروه امور نمایندگیها و تسهیلات بندری گفت: اگر نگاه ما افزایش سهم ریل در بنادر باشد پس نگاه ما به مشتری متفاوت خواهد بود یا دستکم باید متفاوت باشد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، روزبه مختاری دیروز در بیست و چهارمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر ودریانوردی که به طور مشترک با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و با موضوع افزایش سهم ریل در بندر برگزار شد گفت: افزایش هزینهای که در بخش ریلی داریم بیشتر به دلیل ناهمگونی و عدم شناخت و عدم هماهنگی بین ریل و کانتینر و البته برگشت کانتینر خالی است.
او افزود: ما وقتی میخواهیم هزینه را محاسبه کنیم میگوییم رفت پر است و در برگشت خالی خواهد بود. بعد ریل را با جاده مقایسه میکنیم و میبینیم که هزینه ما بسیار بالا خواهد بود.
مختاری یادآور شد: از طرف دیگر میخواهیم با خود واردکننده صحبت کنیم در نتیجه آن خواصی که شرکت کشتیرانی میتواند برای مشتری و واردکننده داشته باشد که بار را تا مقصد همراهی کند و کاهش هزینه را در پی داشته باشد، از بین میبریم.
تو ادامه داد: پس دوباره ما باید سراغ خود شرکتهای کشتیرانی برویم و با آنها وارد مذاکره شویم و فرایند را به شکلی تعبیه کنیم که کانتینرهایی که برای مثال برای سایپا وارد کشور میشود و به تهران میآید یا شهرهای دیگر، به هیچ عنوان نباید خالی برگردد و شرایط برای این کار کاملا مساعد است.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: وقتی وارد اتاقهای بازرگانی میشویم و درباره این مطلب با تجار صحبت میکنیم به محض اینکه صحبت از این میشود که ما بتوانیم کانتینر را در در محل بارگیری بهشان تحویل بدهیم یا وقتی با مشتریان صادراتی صحبت میکنیم که ما میتوانیم کارنتینر را تا مقصد نهایی برای شما حمل کنیم، و همانجا هم کانتینر را از شما پس بگیریم مطلب فوقالعاده خوشایندی است وهیچ اتاق بازرگانی نبوده که ما از این موضوع صحبت کنیمو تجار استقبال نکنند.
رییس کارگروه امور نمایندگیها و تسهیلات بندری اتاق فکر سازمان بنادر اما به پیشنیازهای چنین کاری نیز اشاره کرد و افزود: اما برای انجام این فرایند آیتمهای زیادی باید در کنار همدیگر باشند تا بتوانیم خودمان را به آنجا برسانیم. ریل هم هم همین وضعیت را دارد. به جای اینکه به سراغ تجار برویم به سراغ مشتریهای واقعی یا خطوط کشتیرانی برویم میتوانیم به نتیجه مطلوبی برسی.
مختاری از مسئله بارنامهها نیز سخن به میان آورد و گفت: مابین تجار و مشتریهای ما شرکتهای فوروارد هستند که در آن صورت ما نباید فکر بارنامه سراسری باشیم. باید به فکر بارنامه حملونقل چندوجهی باشیم که کاملا از همه جهات با هم متفاوت هستند.
مختاری تاکید کرد: ما باید کانتینر را با ریل هماهنگ کنیم. به عنوان مثال ما وقتی کشتی داریم با 5000TEU و به هیچ عنوان نمیتوانیم به مشتری بگوییم تو باید حجم سفارشت را تا 5000TEU به من بار بدهی تا کشتی را حرکت بدهم! اما در ریل ما همیشه منتظر هستیم همه واگنهایمان پر شود.
عدم هماهنگی بین واحدهای محاسباتی ریلی و کانتینری نکته دیگری بود که مختاری به آن اشاره کرد. این فعال بخش خصوصی افزود: واگن معادل 3TEU کانتینر است و وزن محدود 65 تن برای هر واگن. ما میخواهیم بیاییم از مشتریانمان درخواست کنیم که او بیاید به جای راهآهن کار پلنینگ بار روی واگن را انجام بدهد. ما میگوییم یک واگن به شما میدهیم که معادل 3TEU است.
او ادامه داد: وقتی این را میگوییم ما فرمول کانتینر را به هم ریختهایم. در واقع از مشتریمان میخواهیم که بیاید و برای ما این محاسبه را انجام بدهد! در صورتی که محاسبه باید به عهده راهآهن باشد و بتوانند قمیت کانتینر یا TEU را بدهند.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: اکثر قیمتهایی که داده میشود قیمت رفت و برگشت است. در نتیجه برگشت کانتینر به ضرس قاطع باید خالی برگردد و ما حتی به آن اهداف اولیه هم نمیرسیم. فراموش نکنیم که حدود 70 درصد تردد کانتینر در کشور ما کانتینرهای خالی هستند. باید بتوانیم اینها را به کانتینر پر تبدیل کنیم.
او ادامه داد: اگر ما بتوانیم واحد اندازهگیری کانتینر و ریل را به هم نزدیک کنیم، نوع قیمتدهی را تغییر دهیم و انتخاب مشتریمان را متفاوت کنیم میتوانیم خودمان را به آن مرحله برسانیم.