بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ ارائه حداکثر تسهیلات همراه با یارانه برای شناورهای تولید داخل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده تاکید کرد.

ارائه حداکثر تسهیلات همراه با یارانه برای شناورهای تولید داخل
تین نیوز |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نشست بررسی فرصت های توسعه بنادر غرب هرمزگان که با حضور مدیران ارگان ها، فعالان اقتصادی و مقامات محلی شهرستان بندر لنگه برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ و پیشینه بندر لنگه با صنعت دریانوردی گره خورده است و باید برای توسعه بهتر و بیشتر این کانون مهم تجارت دریایی، روی مزیت های نسبی آن تمرکز کرد.

وی ادامه داد: ساختار هر بندر برای توسعه متوازن باید با اجزای آن از جمله مساحت حوضچه، عمق آبخور اسکله، پسکرانه، عمق کانال دسترسی به بندر و مواردی از این قبیل تناسب داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت‌های بندر لنگه در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده، گفت: پروژه‌هایی که برای توسعه زیرساخت ها و روبناها در این بندر در دست اقدام است باید با برنامه زمان بندی مشخص برای بهره مندی ذینفعان افتتاح شود.

راستاد با اعلام آمادگی در زمینه اعطای تسهیلات با نرخ سود صفر درصد به متقاضیان ناوگان مسافری و گردشگری در غرب هرمزگان، بیان کرد: حداکثر تسهیلات ممکن همراه با یارانه برای شناورهای تولید داخل در نظر گرفته می شود و برای حمایت از سرمایه گذاران مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: با ایجاد یک اسکله شناور گردشگری، مشکل ایمنی تردد مسافری و گردشگری از بندر مقام به جزیره لاوان مرتفع می شود و درعین حال باید پایانه دریایی مسافرت های بین المللی بندر لنگه در اختیار تمامی شرکت های کشتیرانی بخش خصوصی باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت و اهمیت بهبود وضعیت بندر چارک، خواستار همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و شیلات ایران با سازمان بنادر و دریانوردی شد و گفت: با توجه به مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی، در زمینه تامین اسکله های شناور تفریحی و گردشگری در این منطقه، مطابق با الگوی سایر مناطق استان هرمزگان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

راستاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بندر کنگ گنجینه ای از معماری، تاریخ و میراث گران بهای دریانوردی است و موزه کم نظیری دارد، اظهار کرد: برای آن که نقش آفرینی این بندر تاریخی در حوزه تجارت دریایی تداوم داشته باشد، باید سازمان شیلات به عنوان متولی بندرگاه، مسائل مربوط به تعمیرات اساسی موج شکن غربی بندر را پیگیری و مرتفع کند و سازمان بنادر مجاز به ایجاد تغییرات در این بندرگاه نیست.

وی از پیگیری جدی این سازمان برای انجام مطالعات مربوط به "بازآفرینی تعامل شهر و بندر" خبر داد و گفت: با ایجاد پسکرانه مناسب و طراحی مسیر مستقل دسترسی به مجموعه بندر بازرگانی لنگه و اجرای مسیر کمربندی، می توان از مشکل ترافیک درون شهر کاست و به فعالیت های بندری سرعت بخشید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین در بحث ایجاد انبارهای سرپوشیده، هانگارد و سردخانه دو مداره برای نگهداری کالاهای بالا و پایین صفر درجه، امکان حمایت سازمان بنادر با انعقاد قراردادهای BOT(ساخت، بهره برداری و انتقال) وجود دارد و در زمینه تامین تجهیزات بندری شامل جرثقیل، لیفتراک و کشنده نیز مشارکت با بخش خصوصی امکان پذیر است.

گفتنی است ناصر شریفی؛ نماینده مردم شهرستان های بندر لنگه، پارسیان و بستک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، بیان کرد: دریا گرانیگاه و موتور توسعه مناطق ساحلی است و رونق گرفتن معیشت ساحل نشینان نیازمند توسعه زیرساخت های بندری است؛ بندر لنگه با فاصله ۷۸ مایلی از کشور امارات و بندر شیو با فاصله ۱۱۸ مایلی از قطر به عنوان نزدیک ترین مسیرهای دریایی به کشورهای همسایه جنوب خلیج فارس محسوب می شوند و با رونق گرفتن بنادر، اقتصاد شهری نیز پویاتر می شود.

وی ساخت اسکله تفریحی و مسافری در بندر لنگه را از جمله نیازمندی های این شهرستان عنوان کرد و گفت: مدیرعامل سازمان بنادر امروز خبر خوشی در خصوص ایجاد اسکله شناور مسافری برای بندر مقام اعلام کرد که جای تشکر فراوان دارد؛ در عین حال توسعه پایانه دریایی جهت ترابری مسافران کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر کنگ به عنوان اولویت دیگر در راستای نقش آفرینی بیشتر سازمان بنادر در حوزه بنادر کوچک مطرح است. 

اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه بنادر منطقه غرب هرمزگان و ایجاد زیرساخت های دریایی، بندری و گردشگری در جزایر این منطقه ارائه کرد و علی نیکویی؛ فرماندار شهرستان بندر لنگه نیز گرامیداشت یاد ‌و خاطره شهدای حادثه هواپیمای ایرباس، عدم وجود جاده کمر بندی را یکی از مباحث مهم که موجبات به وجود آمدن ترافیک در مسیر منتهی به بندر دانست.

وی افزود: با همکارهای صورت گرفته، خودروهای سنگین درون شهر به پایانه خودروهای خارج از شهر هدایت شده و با اعلام اداره بنادر ودریانوردی بندر لنگه و راهبری حمل ونقل پایانه ها به درون بندر هدایت می شود.

فرماندار شهرستان بندر لنگه همچنین ضمن ابراز قدردانی از خدمات سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان، خواستار فراهم شدن امکان تردد کشتی های بزرگ در بندر تجاری لنگه و لزوم ایجاد بندر خشک با توجه به عدم توسعه فیزیکی بندر و همجواری بندر تجاری لنگه با مرکزیت شهر شدو گفت: جایگاه ویژه این بندر و میزان بالای حمل و نقل کالا معیار مهمی در راستای تاکید بر توسعه یافتگی و افزایش پسکرانه بندر به شمار می آید.

در پایان این نشست شیبانی؛ مدیرکل گمرک لنگه با اشاره به توجه ویژه و حضور پررنگ مدیرکل بنادر هرمزگان در منطقه غرب هرمزگان، خواستار توسعه فضاهای نگهداری کالا و انبارها در بندر لنگه و فراهم شدن امکان پذیرش کشتی های کانتینری شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.