افزایش ترانزیت بارهای عبوری کشورهای همسایه از بندر چابهار
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخفیف ٧٠ درصدی تعرفههای بندری و ارزانسازی عبور کالا از بندر چابهار نتیجه داده است، بهطوری که اکنون از ٢٠٠ هزار تن تخلیه و بارگیری در سالهای گذشته به بیش از دو میلیون تن رسیدهایم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخفیف ٧٠ درصدی تعرفههای بندری و ارزانسازی عبور کالا از بندر چابهار نتیجه داده است، بهطوری که اکنون از ٢٠٠ هزار تن تخلیه و بارگیری در سالهای گذشته به بیش از دو میلیون تن رسیدهایم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فرهاد منتصر کوهساری درباره نتیجه سیاست های جذب مشتری در بندر چابهار، افزود: حدود ٧٠ درصد تعرفه های بندر چابهار را نسبت به دوسال گذشته کاهش دادیم که منجر شد بندر چابهار به انتخاب مسیر ترانزیتی بسیاری از بازرگانان اضافه شود.
وی گفت: اکنون مشتریهای کالای صادراتی و ترانزیتی این مسیر را انتخاب و برای واردات مواد اولیه این بندر را مقصد خود و محل گذر کالا قرار داده اند.
کوهساری با بیان اینکه قیمت تمام شده هر تن کالا برای صاحبان بار بسیار مهم است، گفت: در صورتی که هزینه های حمل و نقل و هزینه های بندری از جمله هزینه توقف کانتینر و هزینه حمل کشتی، منطقی شود می تواند بازار را روان و جذاب کند.
وی گفت: بیشترین هزینه کالا مربوط به حمل و نقل است، اما به طور کلی حمل و نقل بندری یکی از ارزانترین روشهای حمل بار است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اکنون هدف ما جذب بازار منطقه است، اضافه کرد: هند و افغانستان از شرکای تجاری ما هستند و کشورهای حوزه سی. آی. سی (مشترک المنافع) نیز میتوانند با توجه به میانگین تخفیفی ٧٠ درصد از بندر چابهار استفاده کنند.
منتصر کوهساری در خصوص نتیجه کاهش تعرفه های بندری در چابهار گفت: از رقم٢٠٠ هزار تن تخلیه و بارگیری در سالهای ٩٤ و ٩٥ اکنون به ٢ میلیون تن رسیدیم و در ترانزیت ١٩٠ درصد رشد داشتیم که تخفیفات مربوط به تعرفه کالا، کشتی و کانتینر در افزایش این رقم ها تاثیر گذار است.
وی توضیح داد: در واقع بندر را ارزان کردیم تا مشتری از بندر ما عبور کند و اکنون تعرفه پهلو دهی کشتی، تخلیه و بارگیری کشتی و انبارداری از همه بندرهای منطقه ارزان تر است.
کوهساری اضافه کرد: برای جذب بار وضعیت زیر ساخت ها را نیز همزمان ارتقا دادیم تا بندر را برای تخلیه انواع کالا آماده کرده و سرعت تخلیه کالا را از کشتی کاهش دهیم.
معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه بندر چابهار در فهرست تحریم ها نیست، اما تحریم های اقتصادی روی فعالیت بندر تاثیر گذاشته است، گفت: با این وجود، در این شرایط مشتریها را شناسایی میکنیم و تخفیف میدهیم تا بندر چابهار را به پایگاه اصلی خود تبدیل کنند.
به گزارش ایرنا، آبان امسال۱۴ پروژه دریایی و بندری با اعتبار ۱۴ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بندر چابهار افتتاح شد که در راستای کمک به جذب بار و تسهیل سرمایه گذاری خارجی در این بندر است.
این بندر استراتژیک با فرصتهای بی نظیر امکان سرمایه گذاری و مشارکت بخشهایی خصوصی ایران و دیگر کشورهای منطقه را در توسعه زیرساختهای دریایی و بندری دارد و در همین راستا عملیات احداث پنج پروژه بندری و دریایی شامل مخازن پتروشیمی، انبار نگهداری کالا، ۲ باب مخازن فرآوردههای نفتی و ترمینال شستشو و ضدعفونی کامیون توسط بخش خصوصی و با اختصاص ۹ هزار و یکصد و چهل میلیارد ریال اعتبار هفته گذشته در این بندر بزرگ اقیانوسی آغاز شد.
عملیات ساخت ۸ پروژه شامل احداث مخازن فراوردههای نفتی، روغن خام و ۶ انبار چند منظوره کالا با اختصاص ۵ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار در این بندر استراتژیک در دست اجراست.
افزایش صادرات قیر از طریق بندر چابهار به کشورهای قاره آفریقا، پاکستان، هند و جنوب شرق آسیا و رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی نسبت به سایر کشورها با توجه به نزدیکی این بندر به کشورهای هدف از اهداف ساخت مخازن فرآوردههای نفتی در چابهار است.
انبارهای نگهداری کالا نیز به منظور افزایش ظرفیت انبارش کالا، تسریع در تخلیه و بارگیری، نگهداری استاندارد کالا، افزایش ظرفیت پذیرش کشتی و دپوی کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با توجه به افزایش حجم ترافیک کالا در بندر شهید بهشتی احداث میشود.