قراردادهای خارجی محرمانه است
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق،سازمان بنادر ودریانوردی گفت:سرمایه گذارخارجی در بنادر وجود دارد واینکه سرمایه گذاران خارجی چه کشورهایی هستند با وجودتحریم ها نمی توان نامی از آنها آورد و محرمانه است.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق،سازمان بنادر ودریانوردی گفت:سرمایه گذارخارجی در بنادر وجود دارد واینکه سرمایه گذاران خارجی چه کشورهایی هستندبا وجودتحریم ها نمی توان نامی از آنها آورد و محرمانه است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، حسین یداللهی، مدیرکل امور اقتصادی و مناطق، سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اینکه بندر چابهار همچنان در دست هندی ها است گفت: این قرارداد همچنان زنده است و مسائل مربوط به موضوعات کوتاه مدت و بلندمدت در دست بررسی و حل و فصل می باشد.
وی در ادامه درخصوص اینکه تحریم ها روی سرمایه گذاری بر روی بنادر تأثیری داشته یا خبر نیز گفت: نمی توان گفت که تحریم ها بی اثر است چرا که طبیعتاً تحریم ها اثر داشته و خواهد داشت لیکن باید توجه نمود که کشورمان مستمراً تحت تحریم های متفاوت بوده است و این اولین بار نیست که تحریم شده ایم و آخرین بارنیز نخواهد بود. لذا همواره تلاش شده است با دو سناریو أمور مربوطه برنامه ریزی و هدایت شود. سازمان بنادر موظف به پاسخگویی به خواستگاه های بار متردد در تمامی رویه های گمرکی صادراتی، وارداتی، ترانزیتی و ترانشیپی در زمینه تخلیه و بارگیری و نگهداری با بهترین کیفیت ممکن است و در این مسیر از توانمندی های عملیاتی و مالی بخش غیردولتی به شدت استقبال می کند.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق، سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که کالای اساسی در شرایط خوبی قرار دارد و فضای مناسبی در بنادر وجود دارد و بخش خصوصی و سازمان در بخش تخلیه بار و بارگیری و همچنین نگهداری در شرایط ایده آل قرار دارد و انتظار می رود سایر نهادهای متولی و صاحبان کالای عمده در این زمینه نیز برنامه ریزی های هماهنگ و بلندمدت منسجمی داشته باشند.
حضور سه دهه بخش خصوصی در بنادر
وی درخصوص حضور بخش خصوصی در بنادر نیز به مهر گفت: تقریباً سه دهه است که بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در بنادر شده است و امروز سازمان بنادر و دریانوردی حدود ۳۵۳ فقره قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی دارد که در قالب این قراردادها زیر ساختارها و روساخت ها و تجهیزات مربوطه در بنادر تأمین و به بهره برداری رسیده است و بخش زیادی از این قراردادها در قالب ساخت، بهره برداری و انتقال (B.O.T) هستند و سازمان أساساً در انتهای دوره قراردادها مالکیت تأسیسات، مستحدثات و تجهیزات را خواهد داشت. بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذاران فعال، در بنادر و در بخش های مختلف از پیشانی تا اراضی پشتیبانی بنادر (از اسکله ها تا درب خروج) حضور قابل توجهی دارند و عملاً تلاش شده کلیه أمور تصدی گری به خود مردم در قالب سرمایه های انسانی و مادی آنها واگذارشود و سازمان به طور خاص به موضوعات حاکمیتی و تأمین زیرساخت های اساسی و تأمین تجهیزات استراتژیک کشور در زمینه بندری و دریایی بپردازد. این مهم در سیاست ها و راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی تبیین شده و در کلیه بنادر برنامه ریزی شده و در دست اجراست از بنادر بزرگ چون بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) تا بنادر کوچک همانند دیر و سیریک.
حسین یدالهی در ادامه افزود: در حال حاضر سرمایه گذاری در بنادر به قیمت سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در قالب ۳۵۳ فقره قرارداد سرمایه گذاری در زمینه های مختلف از جمله احداث امکان نگهداری تخصصی کالا از جمله محوطه های نگهداری کانتینر، CFS، مخازن نگهداری روغن خوراکی، مخازن نگهداری فرآورده های نفتی، سوخت رسانی و آذوقه رسانی به شناورها، ارائه خدمات لجستیکی و مراکز خدماتی و تولیدی، صنعتی و ارزش افزوده و توسعه فعالیت های اقتصاد دریا پایه، منعقد شده است. سرمایه گذاری بخش خصوصی و انعقاد قراردادهای مذکور در بنادر از سال ۱۳۷۱ شروع شده اند. با توجه به اینکه قریب به ۹۰ درصد تجارت کشور (صادرات و وادرات) و کسب و کار مربوطه از طریق حمل و نقل دریابرد انجام می پذیرد، لذا این امر، صنعت بندری و دریای را از منظر بازاریابی به فعالیت کم ریسک و بسیار جذاب تبدیل کرده است. به همین دلیل بیشتر فعالیت ها و کسب و کارهای مرتبط با فعالیت های بندری و دریایی در ابعاد زمانی بلندمدت دارای توجیه اقتصادی قابل قبول و پایدار می باشد.
وی در ادامه بیان کرد: سابقه تاریخی در ابعاد بین المللی و داخلی، حاکی از بهره گیری از توانمندی های بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری و فعالیت در اراضی پشتیبانی و به مرور در پیشانی بنادر می باشد. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بهره گیری از قوانین و مقررات جاری کشور عزیزمان همواره تلاش نموده تا زمینه حضور پررنگ شرکت ها را در کلیه بخش ها فراهم آورد. در طول سه دهه واگذاری فرصت های سرمایه گذاری در قالب قراردادهای ساخت، بهره برداری و انتقال (B.O.T) از اراضی پشتیبانی و احداث امکان نگهداری کالا و کانتینر در بنادری همچون شهید رجایی و امام خمینی (ره) شروع شد و امروز شاهد حضور شرکت های بخش خصوصی در زمینه احداث زیرساخت های ترمینال های تخصصی و خرید و بهره برداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته بندری هستیم.
پرواضح است که با تکمیل زیرساخت ها و روساخت ها در بنادر از طریق سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بخش خصوصی و کاهش تعداد فرصت های سرمایه گذاری (حداقل در بنادری که مسیر و بازار تردد کالا شکل گرفته است) راهبرد و سیاست سازمان بنادر و دریانوردی استفاده از ابزارهای مزایده محور می باشد، چنانچه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بالغ بر ۱۰ فرصت سرمایه گذاری از طریق مزایده و فراخوان عمومی اعلام شد و ۳ فقره از آنها به مرحله انعقاد قرارداد نهایی رسیده و ۷ مورد دیگر در حال تهیه طرح و طی تشریفات مربوط جهت تنظیم و مبادله قرارداد می باشند.
بنادر کشور در مرحله گذار از نسل سوم
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق، سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه از دسته بندی بنادر به مهر گفت: مطابق استانداردهای بین المللی، بنادر در چارچوب نسل اول، در دست حاکمیت می باشد و حاکمیت نسبت به ایجاد زیرساخت ها و روساخت ها و بهره برداری و مدیریت می پردازد و در ادامه توسعه نسل های بنادر حضور شرکت های غیردولتی را در بهره برداری محوطه ها و ترمینال ها شاهد هستیم، اما خوشبختانه بنادر کشور عزیزمان با نگاه تخصصی و دانش محور، خیلی وقت است که از این مرحله عبور کرده است، به بیان دیگر سه دهه است که بخش خصوصی حضور پررنگی در اراضی پشتیبانی و احداث زیرساخت و روساخت بنادر ایفا می کند و می توان گفت که تمام اپراتورهای تخلیه و بارگیری و نگهداری در بنادر از طریق بخش خصوصی تأمین و مدیریت می شود و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهادی پیشرو در امر خصوصی سازی، نه تنها نگرانی از حضور شتابان بخش خصوصی در بنادر ندارد بلکه با همت و قدرت هرچه تمام بدنبال توسعه چنین نگرش و فرآیندی در کشور است.
وی در ادامه اظهارداشت: از سال ۱۳۷۱ محوطه هایی به منظور ایجاد فضاهای تخصصی نگهداری برخی کالاها از جمله کالای اساسی به سرمایه گذاران واگذار شده است و متعاقب آن از اوایل دهه ۸۰ شمسی، ترمینال های بنادر از جمله بنادر بزرگی چون شهید رجایی، امام خمینی، بوشهر، انزلی، امیرآباد، نوشهر و سپس بنادر کوچک از قبیل گناوه، فریدونکنار، آستارا از طریق فراخوان عمومی به شرکت های تخصصی و سرمایه گذار واگذار شده است. در این راستا موفقیت های قابل توجهی حاصل شده است چنانچه تنها کمتر از ۱۵ درصد قراردادهای منعقده دچار انحراف قابل توجه و به فسخ منجر شده اند و خوشبختانه سایر پروژه ها نسبت به ایجاد زیرساخت ها و روساخت ها و تأمین تجهیزات مربوطه مبادرت نموده اند. در فضایی که فشارهای زیادی از سوی کشورهای متخاصم به مراودات تجاری و اقتصادی وارد می نمایند این شرکت های بخش خصوصی هستند که با وجود دشواری هر چه تمام طی طریق می نمایند. در زمینه توسعه بنادر و ایجاد زیرساخت های بندری، قراردادهای تخصصی با شرکت های بخش خصوصی منعقد شده و خوشبختانه از این طریق ضمن ایجاد زیرساخت ها، فضای استاندارد و بهینه ای برای تخلیه و بارگیری کالاهای اولیه و اساسی و سایر کالاهای کشور و همچنین کالاهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و همسایه های غربی و شرقی ایجاد شده که از آن جمله به ترمینال های کانتینری، فرآورده های نفتی و غلات بنادر مهم کشور می توان اشاره نمود. در این زمینه با وجود فشارهای برون مرزی تحمیلی، خوشبختانه با انحراف اندکی نسبت به برنامه زمانبندی پیش بینی شده، فضای ساخت و ساز و تأمین تجهیزات در دست اقدام است.
حسین یدالهی در ادامه از حضور سرمایه گذاران خارجی در بنادر گفت: عمده سرمایه گذاران فعال در بنادر کشور، شرکت های داخلی هستند اما در این میان شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی نیز هستیم، لیکن بدلیل وجود فضای اقتصادی نااطمینان به جهت وجود تحریم های خصمانه نمی توان نامی از آنها آورد و عملاً بدلیل مصالح ملی این موارد جز اطلاعات محرمانه تلقی می شود.
برنامه ریزی جهت احداث بندر خلیج بعد از بندر کوه مبارک
وی از بندرخلیج به مهر گفت: بندر خلیج یکی از برنامه های آتی و توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی است که پسکرانه های آن استان های غربی و کشورهای غرب و شمال غرب از جمله عراق و ترکیه می تواند باشد. با توجه به اینکه فضا و بازار بنادر در دنیا بغیر از نگاه و تمرکز داخلی، در برگیرنده فضا و بازار بین المللی و ترانزیتی و ترانشیپی نیز می باشد، لذا همواره در این بازار و کسب و کار تلاش می شود پیش از رسیدن به ظرفیت ۶۰ الی ۷۰ درصد، ظرفیت های جدید بررسی، برنامه ریزی و اجرایی شود. در حال حاضر بغیر از ضرورت های داخلی و تکمیل ظرفیت های عملیاتی اسکله های بندر امام خمینی (ره)، ضرورت دارد به نیازهای بازار حمل و نقل دریای در فضای رقابتی در منطقه نیز توجه نمود، از این منظر سازمان بنادر و دریانوردی در حال بررسی ایجاد بنادر جدید در غرب و شرق تنگه هرمز می باشد و با توجه به منابع پیش بینی شده انشااله در سال های آتی شاهد رشد و توسعه این بنادر خواهیم بود.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق، سازمان بنادر و دریانوردی در پایان بیان کرد: بررسی و مطالعات نهایی برای کوه مبارک در دست اقدام می باشد و برنامه ریزی های مربوط به تعیین کاربری ها برای فاز اول از طریق کمیته راهبردی در مراحل نهایی است این بندر نیز همانند سایر بنادر بزرگ کشور، همچون شهید رجایی، شهید بهشتی چابهار، امام خمینی (ره) پاسخگوی نیازهای بین المللی و ملی با تمرکز بر کالاهای فله مایع صادراتی و همچنین صادرات و ترانشیپ کانتینر و کالا خواهد بود.