بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

پرسش های هفتگانه کانون دریانوردان خبره از کاندیداهای ریاست جمهوری

نامه ای سرگشاده با محوریت توسعه اقتصاد دریامحور

پرسش های هفتگانه کانون دریانوردان خبره از کاندیداهای ریاست جمهوری
تین نیوز

با توجه به اهمیت و ضرورت بررسی برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صنعت کشتیرانی و دریانوردی، «کانون دریانوردان خبره» با هدف روشن سازی برنامه ها و تعهدات کاندیداها در جهت رفع مشکلات و چالش های موجود در این صنعت با تنظیم و انتشار نامه ای خواسته های خود را در قالب پرسش هایی کلیدی و اساسی اعلام کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، در نامه کاپیتان اسدالله قطب رزمجو، دبیر کل کانون دریانوردان خطاب به کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران، با اشاره به اینکه در سال های اخیر به دلیل انتصابات غیرتخصصی و سیاست گذاری های نادرست چالش های در صنعت کشتیرانی و دریانوردی ایجاد شده، هفت پرسش کلیدی درباره چگونگی احیای نقش آفرینی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه ای و فرامنطقه ای، تضمین به کارگیری مدیران متخصص و مجرب در سازمان بنادر، تضمین شایستگی مدیران و جلوگیری از انتصاب مدیران سیاسی و غیرمتخصص در صنعت کشتیرانی و دریانوردی، افزایش رضایت شغلی و حفظ و ارتقای انگیزه نیروهای متخصص، چگونگی حمایت از شرکت های کشتیرانی در برابر فشارهای مالی، شیوه ایجاد تعادل بین منافع اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی و در آخر برنامه های کاندیداها برای توسعه زیرساخت ها از جمله اینترنت و توسعه همکاری با سازمان های تخصصی دانش محور بین المللی پرسیده شده است.

متن کامل نامه سرگشاده کانون دریانوردان خبره به شرح زیر است:

با سلام و احترام،

صنعت کشتیرانی و دریانوردی، به عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد و توسعه کشور، نیازمند توجه ویژه و برنامه ریزی دقیق از سوی مسئولین و مدیران ارشد کشور است. همان طور که مستحضرید، توسعه اقتصاد دریا محور، که در برنامه های راهبردی توسعه پنجم و ششم بر آن تأکید شده است، نقش اساسی در تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران دارد. با توجه به چالش ها و مشکلاتی که در سال های اخیر به دلیل انتصابات غیرتخصصی و سیاست گذاری های نادرست به وجود آمده است، ضرورت دارد که کاندیداهای محترم ریاست جمهوری برنامه های خود را برای بهبود و توسعه این صنعت به صورت شفاف و دقیق بیان کنند.

در بخش دیگر از آن نامه گفته شده است که کانون دریانوردان خبره، با توجه به نگرانی های موجود و نیاز به پاسخگویی و شفافیت در مدیریت صنعت کشتیرانی و دریانوردی، هفت سوال کلیدی را مطرح کرده است. این سوالات با هدف روشن سازی برنامه ها و تعهدات کاندیداها در جهت رفع مشکلات و چالش های پیش روی این صنعت تهیه شده اند. از کاندیداهای محترم تقاضا می شود تا با پاسخ های خود به این سوالات، شفافیت و دقت در برنامه های خود را به جامعه دریانوردان و عموم مردم ایران نشان دهند.

۱- با توجه به توسعه و افزایش کریدورهای ترانزیتی منطقه و فرامنطقه ای بدون نقش آفرینی ایران که نقش ژئوپلیتیک ایران را به شدت تهدید می کند،  چه طرحی برای کاهش این تهدیدات و بازگرداندن نقش آفرینی ایران در کریدورهای ترانزیت منطقه و فرامنطقه ای  دارید؟

۲- با توجه به نقش حیاتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور و مشکلات ناشی از به کارگیری مدیران غیرمتخصص در این سازمان،  برنامه شما برای اصلاح فرآیندهای انتصاب و تضمین به کارگیری مدیران با تخصص و تجربه مرتبط چیست ؟ لطفاً به تفصیل درباره سیاست ها و سازوکارهای ارزیابی و انتخاب مدیران برای ارتقای کیفیت مدیریت در این سازمان توضیح دهید.

۳- با توجه به اینکه انتصابات غیرتخصصی باعث فرسایش دارایی های فنی، مالی و انسانی شرکت های کشتیرانی شده اند،  چه اقداماتی برای تضمین شایستگی مدیران و جلوگیری از انتصاب مدیران سیاسی و غیرمتخصص در صنعت کشتیرانی و دریانوردی در نظر دارید ؟ با تأکید بر اصل پاسخگویی و شفافیت در تصمیم گیری ها، عملکرد مدیران را چگونه پایش و ارزیابی خواهید کرد؟

۴- با توجه به نارضایتی های موجود ناشی از انتصابات سیاسی و تأثیرات منفی آن بر انگیزه و حفظ نیروهای متخصص در صنعت کشتیرانی،  چه برنامه ها و راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی، حفظ و ارتقای انگیزه نیروهای متخصص و جلوگیری از خروج این نیروها از صنعت دارید ؟

۵- با توجه به نوسانات اقتصادی جهانی و تحریم های بین المللی، چگونه از شرکت های کشتیرانی در برابر فشارهای مالی حمایت خواهید کرد ؟

۶- با تأکید بر ضرورت رعایت الزامات و قوانین محیط زیستی بین المللی،  چگونه می خواهید تعادلی بین منافع اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی برقرار کنید تا پایداری بلندمدت صنعت تضمین شود ؟

۷-  چه برنامه ای برای توسعه زیرساخت ها از جمله اینترنت و توسعه همکاری با سازمان های تخصصی دانش محور بین المللی برای بهره مندی از تکنولوژی های نوین، افزایش نوآوری و بهبود رقابت پذیری در صنعت کشتیرانی دارید ؟

در پایان، به استحضار کاندیداهای محترم می رسد که سوالات مطرح شده بر اساس چهارچوب های نظری- کاربردی و تحقیقات برجسته و معتبر علمی تنظیم شده اند. انتظار می رود که در پاسخگویی به این سوالات، صراحت و دقت کافی را لحاظ فرمایند.

کانون دریانوردان خبره ، به عنوان تنها نهاد صنفی – تخصصی و بر اساس وظیفه ملی خود، آمادگی کامل برای گفت وگو و شرح موارد مهم این نامه را در جهت پیشبرد اهداف ملی اعلام می دارد.

با آرزوی اینده ای روشن تر برای ایران

کانون دریانوردان خبره

چهارم تیرماه ۱۴۰۳

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.