بازدید سایت : ۸۹۲۶۰

از احیای خلیج گرگان تا توسعه ناوگان کشتیرانی

ساخت و بهره برداری یک میلیون تن سیلوهای مکانیزه غلات در دولت سیزدهم در سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسید.

از احیای خلیج گرگان تا توسعه ناوگان کشتیرانی
تین نیوز

در دولت سیزدهم پروژه های مهم در سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه زیربنایی اجرا شده که از جمله مهمترین آنها احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن پس از سال ها و ساخت و تامین ۲۹۲ فروند شناور دریایی و توسعه ناوگان کشتی دریای خزر قابل اشاره است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ساخت و بهره برداری یک میلیون تن سیلوهای مکانیزه غلات در دولت سیزدهم در سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسید.

برپایه این گزارش، ساخت و تامین ۲۹۲ فروند شناور دریایی و تجهیزات استراتژیک بندری از جمله مهمترین اقدامات انجام شده زیربنایی در سازمان بنادر است.

لایروبی و احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن

اسفند ماه ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی در سفر استانی نخست دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از شنیدن نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ ترین پروژه های زیست محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ع) عملیات رسوب برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد.

طی ماه ها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا لایروبی کانال های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس جمهور به طور کامل به بهره برداری رسید. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می توانند به راحتی از اسکله ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ همه ارگانیسم های زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راه اندازی اسکله شناور به منظور رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.

توسعه ناوگان کشتی دریای خزر به ۳۱ فروند

توسعه ناوگان کشتی دریای خزر به ۳۱ فروند از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است. سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران ۱۹ سال است. در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب، شرکت های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی های مختلف کرده اند.

همچنین بهره برداری از ترمینال فاز ۳ کانتینری شهید رجایی، ساخت و بهره برداری بندر خمیر، ساخت و بهره برداری بندر سیریک، ساخت بندر نخل ناخدا، ساخت بندر چمخاله، ساخت بندر بوموسی، ساخت بندر اروندکنار، احداث بنادر گناوه، دیلم، چوئبده، اروندکنار و بوالخیر، در دولت سیزدهم قابل اشاره است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.