بازدید سایت : ۹۵۶۶۶

سازمان برنامه و بودجه محور مدیریت یکپارچه دریایی می شود؟

سهم ۲ درصدی کسب و کار دریایی از تولید ناخالص داخلی

سازمان برنامه و بودجه محور مدیریت یکپارچه دریایی می شود؟
تین نیوز |

یک سال از ابلاغ سیاست های کلی دریا محور گذشت، ما در روزنامه دریایی از همه ظرفیت های رسانه ای استفاده می کنیم تا شاید گام های مهمی در این راستا برداشته و کمک حال اجرای سیاست های کلی دریامحور باشیم در همین راستا و به مناسبت ابلاغ ۱۶آبان ماه به سراغ سایت صداوسیما رفتیم و از ظرفیت برنامه میز اقتصاد بهره گرفتیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، ظرفیت خوبی که مسئولان امر و کارشناسان خبره را به مشارکت در بحث مهم اقتصاددریامحور پای کار آورده است. سید جعفر حسینی - رئیس امور آمایش سرزمین توسعه منطقه سازمان برنامه و بودجه حسن بیک محمدلو - کارشناس اقتصادی، با حضور در استودیو، غربالی دبیر کارگروه توسعه دریامحور سازمان بنادر و دریانوردی «ارتباط تصویری»، سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی «تلفنی» به بررسی موضوع توسعه دریا محور پرداخته شد. 

در چنین روزی در سال گذشته سیاست های کلی این حوزه توسط رهبری نظام ابلاغ شد در این یک سالی که گذشت علی رغم این که ما یک موقعیت ممتازی همواره گفته شده از زبان مسئولان و کارشناسان که یک موقعیت ممتاز جغرافیایی داریم می توانستیم از هزاران کیلومتر سواحل و جزایری که داریم استفاده اقتصادی بهینه داشته باشیم ببینیم چقدر استفاده کردیم، بسته هایی که باید تدوین می شد طرح جامعی که باید تدوین می شد چقدر انجام شده، دستگاه هایی که وظیفه داشتند تکلیف روی دوششان بود چقدر کارشان را انجام دادند و چقدر از وظایف شان عقب هستند و اگر عقب هستند چرا؟ 

سهم ۲ درصدی کسب و کار دریایی از تولید ناخالص داخلی 
سید جعفر حسینی - رئیس امور آمایش سرزمین توسعه منطقه سازمان برنامه و بودجه در این رابطه می گوید: بر اساس آمار های موجود حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مرتبط با کسب وکار های دریایی است و این در حالی است که در برخی از کشور های دنیا تولید ناخالص آنها از دریا، به ۵۰ درصد هم می رسد.

- چرا وقتی تاکید می شود که توسعه می توانیم رقم بزنیم در حوزه دریا، علیرغم چیزی که برنامه ریزی شده مثلا عددی که داریم صحبت می کنیم ۱۶ درصد، چرا در تولید ناخالص داخلی مان یک رقمی بین دو تا دو و نیم درصد که خیلی کم است به این عدد رسیدیم چرا از این ظرفیت استفاده نشده است؟ 
حسینی: ما یک مسئله ای در بحث دریا داریم به صورت تاریخی آن هم حوزه نفت و گاز است یعنی ما یک التفات تاریخی در حوزه دریا به خاطر بحث نفت و گاز داشتیم، اما این با آن موضوع توسعه دریامحور فاصله دارد و بعضا در آمار و ارقام وقتی صحبت از سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص داخلی می شود برخی از فعالیت های مرتبط با این حوزه در نظر گرفته می شود وگرنه آمار و ارقام ها کمتر از این از نیم درصد داریم تا ۴ درصد را هم برآورد می کنند برای کشور. 

- یعنی اگر نفت و گازش را فاکتور بگیریم؟ 
حسینی: اگر نفت و گاز را بخواهیم کامل در نظر بگیریم که عدد خیلی بالاتر از این است، چون در نفت و گاز یک سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی ما دارد، اما برخی از فعالیت های مرتبط با نفت و گاز باید این بحث بشود. 

- برای این که به این یک آمار واقعی برسیم می شود تفکیک شده و تفکیک نشده اش را عدد دقیق آن را بفرمایید؟ 
حسینی: یکی از دستورکار های دولت برای این کار که به بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ابلاغ شده، مسئله محاسبه اقتصاد دریاست یا حساب اقماری اقتصاد دریا را باید این دو نهاد انجام بدهند که کار های ابتدایی آن شروع شده مرکز آمار، چون تا حالا در کشور اصلا این حساب اقماری محاسبه نمی شد این ها برآورد ها و تخمین هایی است که تا الان انجام شده، که بر اساس برآورد های دستگاه های مسئول بین نیم تا ۴ درصد برآورد شده، اما تدقیق آن یکی از محور هایی است که در برنامه جامعی که سال قبل دولت تصویب کرد به دستگاه های مسئول ابلاغ شد، این در مورد آمار.
 
- پس فرمودید کف آن نیم درصد و بدون احتساب نفت و گاز سقف آن ۴ درصد 
حسینی: بر اساس برآورد هایی که انجام شده. 

- یک کشور هایی که مثلا شبیه ما هستند این عدد روی چه حول و حوشی می چرخد؟ 
حسینی: یک کم متفاوت است یعنی حسابداری این یک کم پیچیدگی دارد خیلی دقیق نمی شود، اما ما کشور هایی داریم مثل چین که تا ۹ درصد هم در مورد آنها صحبت می شود منتها یک کمی این موضوع اقتصاد نفت و گاز برای ما مسئله است و باید این را دقیق کرد، چون ما کشور هایی داریم مثل ما اقتصاد نفت و گاز دارند، اما توسعه دریامحور هم داشتند مثل ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های اروپایی که توسعه دریامحور هم داشتند و فعالیت های نفت و گاز هم قابل توجه است کلیه فعالیت های نفت و گاز را هم نمی شود از این حسابداری کسر کرد و کاهش داد برای همین هم عرض کردم که باید یک محاسبه دقیقی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی انجام شود که در حال انجام است. 

- مرکز آمار که ذیل سازمان برنامه است چه زمانی این عدد از آن در می آید که شما بتوانید به ما بگویید؟ 
حسینی: تحلیل ما این است که تلاش ها این است که ما بتوانیم برای سال آینده اولین تخمین هایمان را داشته باشیم 

- چه زمانی در سال آینده؟ 
حسینی: این را باید دوستان مرکز آمار بگویند، چون یک بحث فنی است. 

- تا سال آینده خیلی مانده چه برسد به کل سال آینده؟ 
حسینی: کلا تولید حساب های اقماری یک پیچیدگی هایی دارد یا یک کار پژوهشی اولیه لازم دارد برای این که بتوانیم تحقیق کنیم که کدام موضوعات از تولید ناخالص داخلی کشور مرتبط با این موضوع است و کدام موضوعات نیست این یک کار پژوهشی را می طلبد که دوستان ما در مرکز آمار کار را شروع کردند، اما یک زمانی را باید متصور باشیم، یک کمی هم کار کند شد بخاطر این تغییر و تحولات هایی بود که در دولت اتفاق افتاد، طبیعی بود.  

- آقای حسینی، یک صحبت هایی می شد که سازمان برنامه و بودجه بشود آن عقل منفصله چرا این اتفاق نیفتاد، به هرحال سازمان برنامه و بودجه می تواند دستگاهی باشد که هم در حوزه برنامه ریزی، در حوزه بودجه ریزی بتواند مهم ترین نقش را در این توسعه ایفا بکند، چرا این اتفاقات در خصوص سازمان شما نیفتاد؟ 
حسینی: این عدم تقارنی که بین توزیع اختیارات و مسئولیت ها بعضا درکشور وجود دارد و بهرحال دستگاه های بخشی هستند که مسئولیت شان بخشی است، اما اختیارات شان در حوزه دریا خیلی متمرکز است مثل سازمان بنادر که اختیارات موسعی دارد در حوزه بنادر و تکالیفی دارد یا دستگاه های دیگر، این باعث شد که یک اختلافی در دولت گذشته وجود داشته باشد در باب این که چه کسی باید مسئول این باشد طبعا سازمان برنامه خودش مستقلا که نمی توانست این مسئولیت را به عهده بگیرد مگر این که از سمت ریاست محترم جمهور یا معاون اول این تکلیف به او ابلاغ می شد، این ابلاغ صورت نپذیرفت دردولت قبل به صورت رسمی، ولی سازمان بواسطه آن نقش برنامه ریز خودش کار های خودش را انجام داد که بخشی از آن در آن برنامه جامع متصور است و ملاحظه می شود.

در دولت چهاردهم با اهتمام این که جناب آقای دکتر پزشکیان به این موضوع سیاست های کلی توسعه دریامحور داشتند ایشان تدبیری را کردند و یک نماینده ویژه ای را اقای مهندس عبدالعلی زاده را برای این کار منصوب کردند و تدبیر ایشان این است که همه کار ها با هماهنگی نماینده ویژه شان کار جلو برود که البته تازه این اتفاق افتاده، یک چند صباحی بیشتر نیست که یعنی دو سه هفته است که این اتفاق افتاده، تلاش بر این است که در دولت فعلی این انشقاقی که ما در گذشته داشتیم برطرف بشود یک وحدت و یکپارچگی اتفاق بیفتد وحدت فرماندهی به قول اقای دکتر اتفاق بیفتد و این چالش برطرف شود، در این تلاشی که دارد انجام می شود طبق درخواستی که هم خود آقای ریاست محترم جمهور داشتند هم تاکیدات خود آقای مهندس عبدالعلی زاده مقرر شده که سازمان برنامه آن نقشی که جنابعالی فرمودید را بعهده بگیرد و بعنوان آن بازوی مشورتی یا عقل منفصل ریاست محترم جمهور و دستگاه دولت کار ها را در کنار نماینده ویژه و با محوریت ایشان پیش ببرد. 

- یعنی با محوریت ایشان با فرماندهی شما یعنی کار ها را شما پیش می برید؟
 حسینی: حالا محوریت و فرماندهی را نمی دانم چقدر با هم فرق دارد با هم بهرحال تدبیر ریاست محترم جمهور این بوده که فرماندهی با ایشان باشد، اما تاکید خود آقای مهندس عبدالعلی زاده و تاکید آقای دکتر پزشکیان این است که، چون نهاد برنامه ریز دولت سازمان برنامه و بودجه است و آن بدنه اصلی کارشناسی در آنجا قرار دارد آن بخشی که باید در کنار ایشان این کار فرماندهی و هماهنگی را پیش ببرد سازمان برنامه و بودجه باشد که سازمان هم طبق تدابیر آقای دکتر پورمحمدی کارهایش را آغاز کرده کار های خوبی شروع شده که اگر لازم باشد در بخش های بعدی توضیح می دهم. 

- اگر بفرمایید مثلا چند تا از کار های مهمی که شروع کردید را؟ 
حسینی: من این جا باید به یک اشاره ای بکنم در بحث توسعه دریامحور، توسعه دریا محور در کشور خودمان یک اشاره ای کردم به توسعه سواحل و توسعه دریا، یک کمی باید عمیق تر از این ببینیم نگاهی که مقام معظم رهبری داشت و سیاستگذاری کشور ما هم در موضوع توسعه دریامحور دارد این را بعنوان یک پارادایم جدید می بیند برای توسعه کشور، بنابراین صرفا توسعه دریامحور را نباید محدود به فعالیت ها و کسب و کار های دریاپایه و کسب و کار هایی که در دریا دارد انجام می شود شما ببینید، تمام پس کرانه و تمام ارتباطاتی که بین فعالیت های دریایی وجود دارد مثلا مباحث کریدور ها، مثلا مباحث ترانزیت، این ها هم همه توسعه دریامحور جای خودش را باید پیدا بکند و در این نگاه سازمان کار اولی که کرد سعی کرد اولویت ها و طرح های پیشرانی که در کشور وجود دارد در نسبت به این پارادایم جدید توسعه را احصا بکند. 

- الان مشخص شده؟ 
حسینی: بله، تا حدودی مشخص شده 

- منتشر هم می شود؟ 
حسینی: این در قالب یک ماموریت درون سازمانی است که تکلیف شده به بخش های مختلف سازمان که هر کدام در هماهنگی با دستگاه های مربوطه این ماموریت را پیگیری کند. 

- الان مثلا سه تا مهم ترین طرحی که احصا کردید و قرار است که سازمان برنامه روی آن ها اولویت بیشتری بگذارد چه چیز هایی است؟ 
حسینی: سه تا حوزه، یک حوزه ترانزیت است که در این جا تدبیر سازمان این است که حتما باید حوزه ترانزیت کشور با محوریت بخش ریلی به ویژه محدوده راه آهن چابهار به زاهدان که الان آن کریدور شرق کشور را پوشش می دهد و باعث می شود که یکی از نقاط استراتژیک کشور از این بن بستی که الان وجود دارد خارج بشود، در اولویت ها قرار گرفته، یک این بوده.
 دوم: حوزه زیرساخت های تامین آب در مناطق جنوبی کشور در اولویت های سازمان قرار گرفته، جلسات خیلی خوبی را با دوستان مان در وزارت نیرو داشتیم توافقات خیلی خوبی انجام شده به زودی ما شاهد تغییرات خیلی خوبی در الگوی سرمایه گذاری و الگوی کسب و کار در این حوزه خواهیم بود. 

 این به زودی مثلا می شود چه زمانی؟ 
حسینی: اقدامات اولیه آن انجام شده یعنی از نظر کار اداری آن انجام شده، اما بالاخره سرمایه گذاری یک امر زمان بری است که کار باید بیاید و سرمایه باید تجهیز بشود کار روی زمین قرار بگیرد، اما اقدامات اداری آن انجام شده، دستور هم هست که تسریع بشود. 

- سومی را نگفتید که چه بود؟ 
حسینی: یک نکته را بگویم و بعد وارد بحث سوم بشوم، یک تاکیدی هم سازمان دارد که در دور جدید که حتما توسعه دریامحور نباید با آن پارادایم توسعه دولت محوری که در گذشته داشتیم که برگرفته از آن زیست نفتی کشور بود جلو برود به این معنا که دولت باید درجایگاه رگولاتوری یا سیاستگذاری یا تدبیر و تمشیت کار خودش قرار بگیرد و سرمایه گذاری چه در حوزه کسب و کار و چه در حوزه زیرساخت باید با محوریت بخش خصوصی جلو برود و این مواردی که در گزارش شما هم بود را ما از این به بعد کمتر شاهد باشیم، سازمان برنامه و بودجه درتمام این مباحثی که خدمت شما عرض کردم تلاشش بر این است که این الگوی جدید یا این پارادایم جدید را در توسعه دریامحور پیگیری بکند و راه بیاندازد، حوزه سومی که اشاره کردید که برای ما موضوعیت دارد و مهم است و داریم پیگیری می کنیم موضوع تامین انرژی است که در این موضوع هم در برنامه رفع ناترازی انرژی که در کشور سازمان دارد پیگیری می کند بخشی از آن برمی گردد به سرمایه گذاری هایی که می خواهد در این مناطق انجام شود، یک نکته ای را هم در بحث سیاستگذاری بگویم که سیاستگذاری در حوزه دریاپایه درکشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی یک امر ناهمگون هم است، یعنی سواحل شمال مان یک مباحثی دارد یک مدلی از سیاستگذاری را می طلبد، سواحل جنوب از غرب بندرعباس به استان خوزستان یک مباحثی را دارد و از شرق بندرعباس آن جایی که معروف است به مَکُران یا به تعبیر مردم عزیز جنوب کشورمان مَکُران یک مباحث خاص خودش را دارد و سیاستگذاری در این ها متفاوت است و اولویت گذاری ها هم متفاوت خواهد بود.

 - یک صحبت هایی می شد که سازمان برنامه و بودجه بشود آن عقل منفصله چرا این اتفاق نیفتاد، به هرحال سازمان برنامه و بودجه می تواند دستگاهی باشد که هم در حوزه برنامه ریزی، در حوزه بودجه ریزی بتواند مهم ترین نقش را در این توسعه ایفا بکند، چرا این اتفاقات در خصوص سازمان شما نیفتاد؟ 

حسینی: این عدم تقارنی که بین توزیع اختیارات و مسئولیت ها بعضا درکشور وجود دارد و به هرحال دستگاه های بخشی هستند که مسئولیت شان بخشی است، اما اختیارات شان در حوزه دریا خیلی متمرکز است مثل سازمان بنادر که اختیارات موسعی دارد در حوزه بنادر و تکالیفی دارد یا دستگاه های دیگر، این باعث شد که یک اختلافی در دولت گذشته وجود داشته باشد در باب این که چه کسی باید مسئول این باشد طبعا سازمان برنامه خودش مستقلا که نمی توانست این مسئولیت را به عهده بگیرد مگر این که از سمت ریاست محترم جمهور یا معاون اول این تکلیف به او ابلاغ می شد، این ابلاغ صورت نپذیرفت دردولت قبل به صورت رسمی، ولی سازمان به واسطه آن نقش برنامه ریز خودش کار های خودش را انجام داد که بخشی از آن در آن برنامه جامع متصور است و ملاحظه می شود. 

در دولت چهاردهم با اهتمام این که جناب آقای دکتر پزشکیان به این موضوع سیاست های کلی توسعه دریامحور داشتند ایشان تدبیری را کردند و یک نماینده ویژه »اقای مهندس عبدالعلی زاده» را برای این کار منصوب کردند و تدبیر ایشان این است که همه کار ها با هماهنگی نماینده ویژه شان کار جلو برود که البته تازه این اتفاق افتاده، یک چند صباحی بیشتر نیست که یعنی دو سه هفته است که این اتفاق افتاده، تلاش بر این است که در دولت فعلی این انشقاقی که ما در گذشته داشتیم برطرف بشود یک وحدت و یکپارچگی اتفاق بیفتد وحدت فرماندهی به قول آقای دکتر اتفاق بیفتد و این چالش برطرف شود، در این تلاشی که دارد انجام می شود طبق درخواستی که هم خود آقای ریاست محترم جمهور داشتند هم تاکیدات خود آقای مهندس عبدالعلی زاده مقرر شده که سازمان برنامه آن نقشی که جنابعالی فرمودید را به عهده بگیرد و به عنوان آن بازوی مشورتی یا عقل منفصل ریاست محترم جمهور و دستگاه دولت کار ها را در کنار نماینده ویژه و با محوریت ایشان پیش ببرد. 

- یعنی با محوریت ایشان با فرماندهی شما یعنی کار ها را شما پیش می برید؟
 حسینی: حالا محوریت و فرماندهی را نمی دانم چقدر با هم فرق دارد با هم بهرحال تدبیر ریاست محترم جمهور این بوده که فرماندهی با ایشان باشد، اما تاکید خود آقای مهندس عبدالعلی زاده و تاکید آقای دکتر پزشکیان این است که، چون نهاد برنامه ریز دولت سازمان برنامه و بودجه است و آن بدنه اصلی کارشناسی در آن جا قرار دارد آن بخشی که باید در کنار ایشان این کار فرماندهی و هماهنگی را پیش ببرد سازمان برنامه و بودجه باشد که سازمان هم طبق تدابیر آقای دکتر پورمحمدی کارهایش را آغاز کرده کار های خوبی شروع شده که اگر لازم باشد در بخش های بعدی توضیح می دهم. 

- اگر بفرمایید مثلا چند تا از کار های مهمی که شروع کردید را؟ 
حسینی: من این جا باید به یک اشاره ای بکنم در بحث توسعه دریامحور، توسعه دریامحور در کشور خودمان یک اشاره ای کردم به توسعه سواحل و توسعه دریا، یک کمی باید عمیق تر از این ببینیم نگاهی که مقام معظم رهبری داشت و سیاستگذاری کشور ما هم در موضوع توسعه دریامحور دارد این را بعنوان یک پارادایم جدید می بیند برای توسعه کشور، بنابراین صرفا توسعه دریامحور را نباید محدود به فعالیت ها و کسب و کار های دریاپایه و کسب و کار هایی که در دریا دارد انجام می شود شما ببینید، تمام پس کرانه و تمام ارتباطاتی که بین فعالیت های دریایی وجود دارد مثلا مباحث کریدور ها، مثلا مباحث ترانزیت، این ها هم همه توسعه دریامحور جای خودش را باید پیدا بکند و در این نگاه سازمان کار اولی که کرد سعی کرد اولویت ها و طرح های پیشرانی که در کشور وجود دارد در نسبت به این پارادایم جدید توسعه را احصا بکند. 

- الان مشخص شده؟ 
حسینی: بله، تا حدودی مشخص شده 

- منتشر هم می شود؟ 
حسینی: این در قالب یک ماموریت درون سازمانی است که تکلیف شده به بخش های مختلف سازمان که هر کدام در هماهنگی با دستگاه های مربوطه این ماموریت را پیگیری کند. 

- الان مثلا سه تا مهم ترین طرحی که احصا کردید و قرار است که سازمان برنامه روی آن ها اولویت بیشتری بگذارد چه چیز هایی است؟ 
حسینی: بهتر است بگوییم سه تا حوزه، یک حوزه ترانزیت است که در این جا تدبیر سازمان این است که حتما باید حوزه ترانزیت کشور با محوریت بخش ریلی به ویژه محدوده راه آهن چابهار به زاهدان که الان آن کوریدور شرق کشور را پوشش می دهد و باعث می شود که یکی از نقاط استراتژیک کشور از این بن بستی که الان وجود دارد خارج بشود، در اولویت ها قرار گرفته، یک این بوده، دو: حوزه زیرساخت های تامین آب در مناطق جنوبی کشور در اولویت های سازمان قرار گرفته، جلسات خیلی خوبی را با دوستان مان در وزارت نیرو داشتیم توافقات خیلی خوبی انجام شده به زودی ما شاهد تغییرات خیلی خوبی در الگوی سرمایه گذاری و الگوی کسب و کار در این حوزه خواهیم بود. 

- این بزودی مثلا می شود چه زمانی؟ 
حسینی: اقدامات اولیه آن انجام شده یعنی از نظر کار اداری آن انجام شده، اما بالاخره سرمایه گذاری یک امر زمان بری است که کار باید بیاید و سرمایه باید تجهیز بشود کار روی زمین قرار بگیرد، اما اقدامات اداری آن انجام شده، دستور هم هست که تسریع بشود، یک نکته را هم این جا عرض کنم ... 

- سومی را نگفتید که چه بود؟ 
حسینی: یک نکته را بگویم و بعد وارد بحث سوم بشوم، یک تاکیدی هم سازمان دارد که در دور جدید که حتما توسعه دریامحور نباید با آن پارادایم توسعه دولت محوری که در گذشته داشتیم که برگرفته از آن زیست نفتی کشور بود جلو برود به این معنا که دولت باید درجایگاه رگولاتوری یا سیاستگذاری یا تدبیر و تمشیت کار خودش قرار بگیرد و سرمایه گذاری چه در حوزه کسب و کار و چه در حوزه زیرساخت باید با محوریت بخش خصوصی جلو برود و این مواردی که در گزارش شما هم بود را ما از این به بعد کمتر شاهد باشیم، سازمان برنامه و بودجه درتمام این مباحثی که خدمت شما عرض کردم تلاشش بر این است که این الگوی جدید یا این پارادایم جدید را در توسعه دریامحور پیگیری بکند و راه بیاندازد، حوزه سومی که اشاره کردید که برای ما موضوعیت دارد و مهم است و داریم پیگیری می کنیم موضوع تامین انرژی است که در این موضوع هم در برنامه رفع ناترازی انرژی که در کشور سازمان دارد پیگیری می کند بخشی از آن برمی گردد به سرمایه گذاری هایی که می خواهد در این مناطق انجام شود، یک نکته ای را هم در بحث سیاستگذاری بگویم که سیاستگذاری در حوزه دریاپایه درکشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی یک امر ناهمگون هم است، یعنی سواحل شمال مان یک مباحثی دارد یک مدلی از سیاستگذاری را می طلبد، سواحل جنوب از غرب بندرعباس به استان خوزستان یک مباحثی را دارد و از شرق بندرعباس آن جایی که معروف است به مکران یا به تعبیر مردم عزیز جنوب کشورمان مکوران یک مباحث خاص خودش را دارد و سیاستگذاری در این ها متفاوت است و اولویت گذاری ها هم متفاوت خواهد بود.

- از راهکارهایتان و مهمترین کار هایی که فکر می کنید انجام شود برای این که شود از این سهم استفاده کرد و به هر حال رشد اقتصادی بیشتری را از این دریا نصیب شد؟
حسینی: من نکته اولم این است که در یک سال گذشته کمترین اتفاقی که افتاده؛ این است که به واسطه این سیاست ها، التفات و توجه دستگاه ها به موضوع توسعه دریامحور، بیش از گذشته بوده، همین نشست هایی که برگزار شده، همین احصاء مسائلی که الان دوستان مطرح کردند اتفاق افتاده، خود یکی از دستاورد های مهم این سیاست ها بوده است. نکته دوم این است که ما در سازمان برنامه و بودجه تأکید داریم سیاست های کلی دریامحور باید محملی برای اصلاح نظامات حکمرانی کشور هم باشد. من یک نمونه دفعه قبل عرض کردم؛ در موضوع زیرساخت ها، مگر می شود ما جایی زیرساخت نداشته باشیم و بخواهد توسعه اتفاق بیفتد و باید حتماً زیرساخت اتفاق بیفتد، اما ما هم با ایشان موافقیم که مدل توسعه زیرساخت باید عوض شود. سازمان سعی می کند با الگو های جدید مشارکت عمومی و خصوصی، مدل های جدید توسعه زیرساخت ها در کشور را با محوریت بخش دریامحور و به طور مشخص در سواحل جنوبی پیگیری کند.

- مشخص ترین کاری که ما انتظار داریم تا پایان سال سازمان برنامه انجام دهد و می شود گفت یکی از نتایج و کار هایی که در این راستا حرکت می کنیم چیست؟ 
حسینی: نکته سوم هم تأکیدی است که سازمان و تأکیدات ریاست جمهور بر مشارکت جامعه محلی در توسعه دریامحور دارد که ما روی این خیلی تأکید داریم که حتماً توسعه دریامحور باید با محور جامعه محلی باشد که برای این هم برنامه هایی داریم، اما تا انتهای سال حتماً با محوریت نماینده ویژه رئیس جمهور، تکلیف طرح جامع توسعه دریامحور روشن خواهد شد. موضوع برنامه جامع که عرض کردم بازنگری های لازم در آن انجام خواهد شد و منابع مالی لازمی هم که برای این کار و به ویژه بحث زیرساخت ها است، حتماً برای بودجه سال آینده در نظر گرفته خواهد شد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.