ابلاغ ضوابط فعالیت بازارگاههای الکترونیکی در حملونقل جادهای کالا
سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ایران ، ضوابط فعالیت بازارگاه های الکترونیکی حمل و نقل جاده ای کالا را ابلاغ کرد.
سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ایران ، ضوابط فعالیت بازارگاه های الکترونیکی حمل و نقل جاده ای کالا را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل ونقل کالای این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: به منظور حمایت و ضابطه مند شدن بخش خصوصی در حوزه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حمل ونقل کالا و تفکیک صحیح مسئولیت ها و رعایت حقوق ذی نفعان در امور جا به جایی کالا این ضوابط ابلاغ شده است.
فعالیت بازارگاه های الکترونیکی با هدف افزایش بهره وری، شفافیت امور جابجایی کالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حمل، استفاده از اینترنت برای گسترش فعالیت در بازار کشورهای همسایه و کارآمدتر شدن امور مرتبط ساماندهی شده است.
دغاغله افزود: بازارگاه الکترونیکی یا E-Marketplace بستری است که تعاملات، مذاکرات و انجام معاملات میان ارائه دهندگان و متقاضیان خدمات حمل ونقل جاده ای کالا صورت می پذیرد.
وی حمل و نقل هوشمند بار، زمان بندی بهتر اتصال بار به کامیون، بهبود کیفیت ارائه خدمات در صنعت حمل ونقل جاده ای کالا، صرفه جویی های اقتصادی در صنعت لجستیک، افزایش درآمد رانندگان (کاهش تردد خالی و انتظار برای یافتن بار) را از مهم ترین مزایای را ه اندازی بازارگاه های الکترونیکی برشمرد که شرکت های حمل ونقل کالا ، رانندگان حرفه ای و صاحبان کالا می توانند در بازارگاه الکترونیکی بار عضو و از مزایای آن بهره مند شوند.
مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره شرایط فعالیت در این حوزه اظهار داشت: علاوه بر همه مدارک هویتی ؛ متقاضی باید برای ارائه گواهی رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک، مجوز نماد اعتماد برای دامنه بازارگاه، مجوز تصدی رسانه برخط یا نشر دیجیتال از مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه عملیاتی اپراتور اقدام کند.
وی افزود: سازمان پس از دریافت مدارک و بررسی و احراز صلاحیت بر اساس شرایط اختصاصی این ضوابط، برای صدور مجوز فعالیت موقت یکساله یا سه ساله اقدام می کند.
صدور مجوز موقت یکساله با حداقل امتیاز 50 و صدور مجوز موقت سه ساله با حداقل امتیاز 75 بر اساس جدول اختصاصی انجام می گیرد.