◄ عوام زدگی مانع افزایش قیمت سوخت است
بستر برای افزایش قیمت حامل های انرژی فراهم است اما عوام زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا راضی به اصلاح قیمت ها نشویم.
معاون وزیر راه وشهرسازی معتقد است که بستر برای افزایش قیمت حامل های انرژی فراهم است اما عوام زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا راضی به اصلاح قیمت ها نشویم.
به گزارش تین نیوز، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار تین نیوز یک بار دیگر بر ضرورت افزایش قیمت حامل های انرژی باهدف تحقق نوسازی و هم چنین کاهش آلودگی هوا اصرار کرد.
وی در این گفت وگو بابیان اینکه اکنون با پدیده سبقت تقاضای حمل جاده ای کالا از عرضه و مشکل تردد یکسرخالی کامیون ها روبرو هستیم، افزود: تنها راه حل مشکل یکسرخالی اصلاح قیمت حامل های انرژی است تا برای کامیون دار صرف نداشته باشد که مسیر طولانی ای را بدون بار از تهران تا بندرعباس طی کند.
کشاورزیان ادامه داد: اکنون کامیون دار برای 500 لیتر گازوییل 150 هزارتومان پرداخت می کند و بر همین اساس با توکل به خدا مسیری را خالی تا بندرعباس می رود با این استدلال که نهایتاً 150 هزار تومان خرج می کند و اگر باری پیدا کرد که هزینه آن را به به دست آورده است و اگر پیدا نکرد پول زیادی از دست نداده است.
وی ادامه داد: اما وقتی گازوییل برای مثال لیتری 2 هزار تومان باشد کامیون دار مجبور است برای طی همین مسیر یک میلیون تومان بپردازد و بنابراین هرگز به تردد خالی راضی نمی شود. بر این اساس اصلاح قیمت حاملهای انرژی تنها راه حل فعلی است که متأسفانه اراده آن در کشور وجود ندارد.
وی در خصوص اینکه بخش زیادی از بدنه مجلس و دولت اعتقاد دارند که اکنون بستر برای افزایش قیمت حامل های انرژی فراهم نیست، ادامه داد: بستر این کار فراهم است اما عوام زدگی بر همه ما حاکم است و بر همین اساس راضی به اصلاح قیمت ها نمی شویم. البته افزایش قیمت حامل های انرژی حتماً روی افزایش قیمت اقلام خوراکی تأثیر می گذارد اما تنها برای یک بار. در مقابل خودروسازی کشور راه می افتد، کامیون های قدیمی از دور خارج می شود و نوسازی ناوگان رخ می دهد و آلودگی محیط زیست کم می شود.
کشاورزیان ادامه داد: درباره تشویق مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی اعتقاد دارم که تنها افزایش قیمت حامل های انرژی تأثیرگذار نخواهد بود و در کنار این افزایش قیمت، لازم است که حمل ونقل عمومی باکیفیت توسعه یابد در غیر این صورت بازهم مردم تنها با ماشین خود رفت وآمد می کنند حتی اگر بنزین لیتری ده هزار تومان شود. اما در مورد کالا می تواند تردد یکسرخالی کامیون را حذف کند و باعث افزایش بهره وری شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش بهره وری نیز می تواند به همان نسبت کرایه را پایین بیاورد. یعنی ازیک طرف افزایش قیمت سوخت کرایه را بالا برده است و از طرفی بهره وری باعث کاهش افزایش قیمت شده است.
بنده امیدوارم نوشته بنده به دست جناب آقای کشاورزیان برسد.
جناب آقای کشاورزیان، جسارتا عرض میشود خود مسیولان در ایجاد این عوام زدگی نقش دارند. به کرات از جانب مسیولانی چون، جناب زنگنه، سرکار خانم ابتکار، جناب قاضی پور و دیگر نمایندگان مجلس و اخیرا جناب هاشمی رییس شورای شهر تهران، عنوان شده که مصرف سوخت خودروهای داخلی سه برابر خودروهای خارجی است. در حالیکه معلوم نیست بر اساس کدام معیار چنین نتیجه ای حاصل شده. اگر توان صنعت خودروسازی بومی در زمینه موتور خودرو را در دو موتور ای اف ۷ نصب بر روی سمند و دنا و موتور نصب شده بر خودروی تیبا بدانیم، خودروهای مجهز به این موتورها در مقایسه با خودروهای هم وزن و همرده روز دنیا به صورت میانگین در مقیاس ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف بیشتری دارند که به گفته کارشناسان مربوطه، در صورت استفاده از بنزین یورو ۶ بجای یورو ۴، این اختلاف کمتر هم میشود.
حال وقتی مسیولان ادعای نادرستی چون ۳ برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی رو مطرح میکنند، نتیجه اش این میشود که برای مردم این توقع ایجاد میشود که در وضعیتی ناعادلانه، ناگزیر هستند ۳ برابر بیشتر هزینه بنزین بپردازند. همانگونه که روز قبل، یکی از نمایندگان مجلس بر پایه همین فرضیه نادرست عنوان کرد که هم اکنون به دلیل ۳ برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی، مردم عملا برای هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان میپردازند و لذا بنزین نمی بایست گران شود.
همچنین اضافه کنم، جناب کشاورزیان، چندی پیش در مبحثی مشابه گفتند که چرا دولت گمرک خودروها رو کاهش نمیدهد که مردم بتوانند خودروی ایمن سوار شوند. در حالیکه، جدای اینکه ایمنی خودروهای ایرانی در چه سطحی است، حتی با دلار ۳۵۰۰ تومان هم قیمت پایه خودروهای ایرانی به میزانی است که حتی اگر خودروهای کره ای (البته نه آنهایی که در هندوستان عرضه میشود) بدون تعرفه گمرک وارد شوند، باز هم از قیمت خودروهای ایرانی گرانتر خواهند بود. لذا وجود یا عدم وجود تعرفه گمرک، در قدرت خرید مشتریان فعلی خودروهای ایرانی بی تاثیر خواهد بود. مگر آنکه واردات خودروهای دست دوم مورد نظر باشد.
در خصوص میزان آلایندگی خودروهای ایرانی هم چنین ذهنیت های نادرستی وجود دارد.
لذا، باید به جناب کشاورزیان عرض شود که خود مسیولان در ایجاد این توقعات عوامانه نقش دارند.
پاسخ آقای کشاورزیان رئیس محترم سازمان راهداری و حملونقل جادهای :
سلام. حتما همین طور است.آنچه امروز شاهد هستیم ثمره مدیریت همین مدیران است. من هم اعتقاد ندارم که مصرف خودروهای ایرانی سه برابر حتی بهترین تکنولوژی روز دنیا باشد چه برسد به خودروهای وارداتی فعلی. در هر صورت تنها راه افزایش بهره وری کامیونها اصلاح قیمت حامل های انرژی است که مانع تردد خالی کامیون در جاده ها شود.