◄ ریل و جاده مکمل اند
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای از رشد 41درصدی حجم بار و 102درصدی ناوگان خبر داد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از رشد 41 درصدی حجم بار و 102 درصدی ناوگان خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین دغاغله گفت: متولی حمل ونقل جاده ای در کشور باید تشخیص دهد که چه ناوگانی با چه ظرفیتی برای بخش مناسب است.
او در ادامه گفت: در این زمینه از وزارت راه و شهرسازی هیچ نظری اخذ نمی شود که در این زمینه ورود کرده ایم تا از ورود ناوگانی با ظرفیت حمل تناژ پایین با برند های متفرقه جلوگیری شود.
دغاغله تاکید کرد: حمل ونقل چند وجهی یا ترکیبی نیازی به انتقال از جاده به ریل ندارد و مکمل یکیدیگر هستند تا بهره وری افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته راننده ای که در ماه چهار سرویس حمل می کرد امروزه در ماه به یک تا دو سرویس کاهش پیدا کرده است اما هزینه های ناوگان و زندگی راننده یا مالک چند برابر شده است.
دغاغله گفت: وجود شرکت های حمل ونقل چندوجهی و ترکیبی لازم و ضروری و وجود این شرکت ها نقش موثری ایفا خواهد کرد.
او گفت: افزایش سهم بار در حمل ونقل ریلی یک خواسته ملی است انتقال بار از جاده به ریل یک شرایط ایده آل محسوب می شود اما باید توجه داشت که نمی توان به شکل دستوری صاحبان کالا را به حمل بار از طریق ریل مجبور کرد بلکه باید آن ها از طریق مشوق ها هم چون دصدور بارنامه سراسری به این رویه ترغیب شوند.
مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: در گام دوم نیازمند مدل های برنامه ریزی هستیم که حد مطلوب در هر بخش مشخص شود.
او افزود: در اولین گام برنامه ریزی کلان برای لجستیک کشور با همکاری دانشگاه ها بر اساس مدل ریاضی طراحی شده است تا به حالت بهینه در حمل ونقل دست یابیم و کم ترین هزینه لجستیک کالا در مورد بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی به کشور تحمیل شود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: در مسیر های بالای ۳۰۰ کیلومتر حمل بارهای کلان باید با ریل و کم تر از آن در قالب خورده بار ها و جنرال کارگو ها با شق جاده ای حمل می شود.
سید مرتضی علی احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه آهن نیز گفت: ایران دارای ۵۰ میلیون تن بار ریل پسند است که در صورت اضافه شدن این مقدار بار به ظرفیت حمل ریلی در مجموع راه آهن ۱۰۰ میلیون تن بار جابه جا می کند و سهم ریلی در مجموع حمل بار در کشور به ۲۵ درصد می رسد.
وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ حمل و نقل ریلی ۱۵ درصد رشد داشته است.
علی احمدی افزود: عدم اتصال در مبدا و مقصد باعث غیررقابتی بودن حمل کالا بین جاده و ریل است و حمل جاده ای برای صاحب کالا جذاب تر است.
او تاکید کرد : توازن بین جاده و ریل رضایت مصرف کننده نهایی را در بر خواهد داشت.
میزگرد هم اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران کل حمل ونقل کالا، بازرگانی، لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان ها و دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالش های عدم شکل گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل در شرکت راه آهن برگزار شد.