تخصیص سهمیه پیمایشی سوخت از فردا فقط با بارنامه
یک مقام مسئول سازمان راهداری با بیان اینکه "امروز آخرین فرصت برای ثبت نام صدور کارت هوشمند وانت بارهاست" گفت: از فردا سهمیه پیمایشی سوخت براساس بارنامه تخصیص مییابد.
یک مقام مسئول سازمان راهداری با بیان اینکه "امروز آخرین فرصت برای ثبت نام صدور کارت هوشمند وانت بارهاست" گفت: از فردا سهمیه پیمایشی سوخت براساس بارنامه تخصیص می یابد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، غلامحسین دغاغله درباره آخرین وضعیت برنامه تخصیص سوخت وانت بارها برای اساس پیمایش اظهار کرد: در راستای ثبت نام برای صدور کارت هوشمند ناوگان وانت بار و رانندگان،سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از حدود 10 روز قبل زیرساخت های ثبت نام غیرحضوری را فراهم کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر روش قبلی ثبت نام که مطابق آن برای صدور کارت هوشمند به مراکز تعیین شده مراجعه می شد و مستندات را ارائه می دادند، با هدف صرفه جوی در وقت و هزینه سازمان راهداری سایت smartcard.rmto.ir راه اندازی کرد. بر این اساس متقاضیان مدارک خود را در سایت مذکور بارگذاری کرده و رسید کارت هوشمند برای آنها صادر می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت نام در سایت سازمان راهداری محدودیت زمانی ندارد، گفت: سایت سازمان راهداری برای ثبت نام صدور کارت هوشمند وانت بار و راننده هیچ محدودیت زمانی ندارد، اما بر اساس تصمیم کارگروهی که شرکت پالایش و پخش مسئولیت آن را بر عهده دارد از اول بهمن 98 (فردا)، سهمیه سوخت وانت بارها بر اساس پیمایش تخصیص می یابد.
مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری با یادآوری تخصیص سهمیه سوخت حداقل 300 و 400 لیتری برای وانت بارهای دوگانه سوز و بنزین سوز، اضافه کرد: با توجه به این که این سهمیه سوخت حداقلی است، افرادی که احساس می کنند این میزان سوخت کفاف فعالیت آنها را نمی دهد باید نسبت به دریافت کارت هوشمند و بارنامه اقدام کنند.
دغاغله تاکید کرد: بر اساس بارنامه پیمایش وانت بارها محاسبه شده و کیلومتر تبدیل به سهمیه سوخت می شود. ما در سازمان راهداری تجربه سه، چهار سال را در بخش ناوگان سنگین داریم.
به گفته وی، افرادی که دارای بارنامه وانت بار هستند در پایان هرماه (25 و 26 هرماه) میزان پیمایش آنها محاسبه و به سهمیه سوخت افزوده خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که سهمیه سوخت وانت بارها بر اساس پیمایش چه میزانی است، اظهار کرد: این سهمیه بر اساس مؤلفه های متعددی ازجمله سن ناوان، نوع ناوگان، میزان مصرف سوخت و... محاسبه و جدول قواعد آن تعیین شده است.
مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری بیان کرد: در تخصیص سهمیه سوخت وانت بارها بر اساس پیمایش، ترددها برای دریافت بارنامه تا بارگیری و مسافتی که در داخل شهرها برای تخلیه بار طی می شود را نیز محاسبه کرده ایم.
به گزارش تسنیم، دغاغله اوایل ماه جاری به تسنیم گفته بود: بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جاده های برون شهری نیازمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به منظور سازمان دهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره برداری و تردد وانت بارها در جاده های برون شهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جاده های کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از 2 سال قبل ابلاغ کرده بود.
وی ادامه داد: بر این صاحبان و رانندگان وانت بارها ملزم شده اند که برای تردد در جاده ها باید سند حمل یا همان بارنامه را دریافت کنند. از سوی دیگر با توجه به این که بحث سهمیه بندی سوخت اجرایی شده است مقررشده ناوگان وانت بار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت موردنیاز تخصیص داده شود.
وی تصریح کرد: یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جاده ها تردد داشته باشد.
مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بنابراین مطابق اطلاعات بارنامه ها، میزان پیمایش وانت بارها در هرماه محاسبه شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق می گیرد.
*سهمیه علی الحساب وانت بارها
دغاغله افزود: در مرحله اول تخصیص سهمیه سوخت شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران برای وانت بارها کم مصرف 300 و برای وانت بارها پرمصرف 400 لیتر به صورت علی الحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن 98) بر اساس اسناد حمل به وانت بارها سوخت تعلق می گیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن 98 کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند.
وی تأکید کرد: به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت بارها تقاضا می کنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه های ادارات کل برای ثبت نام مراجعه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانت بار در کشور داریم، اظهار کرد: بر اساس آمار حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه وانت بار در کل کشور داریم که تعدادی از آنها در حوزه درون شهری و برون شهری فعالیت می کنند. حدود 50 درصد (1.1 میلیون دستگاه) وانت بارها برون شهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با این ناوگان برخورد می کند هم این که در تخصیص سهمیه سوخت دچار مشکل خواهند شد.
وی در پاسخ به این پرسش که از 1.1 میلیون دستگاه وانت بار فعال در حوزه برون شهری چه تعداد کارت هوشمند دارند،گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانت بارها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهم ترین دلیل این بوده که نیازی به دریافت کارت هوشمند نمی دیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن این که خیلی از رانندگان و صاحبان وانت بار به واسطه آنکه در جاده ها اعمال قانون نمی شد و به اصطلاح سختگیری آن چنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود 70 هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبت نام کرده و آن را دریافت کرده اند.
مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای افزود: حدود 20 روز است که اطلاع رسانی درباره ضرورت دریافت کارت هوشمند وانت بارها را انجام داده و حتی بنرهایی را در مراکز عمده بار نصب کرده ایم. برای صدور بارنامه نیز تمهیداتی را پیش بینی کرده ایم و هم شرکت های حمل ونقل موجود خدمات رسانی می کنند، هم این که شرکت های وانت باری تأسیس کرده ایم تا با شرایط بسیار خوب بارنامه صادر کنند.
دغاغله تصریح کرد: پروسه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار و راننده بر اساس دستور رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بسیار تسهیل شده و با سطح سواد خواندن و نوشتن برای رانندگان کفایت می کند.
وی بیان کرد: هزینه صدور کارت هوشمند ناوگان و راننده وانت بارها بسیار ناچیز است.