◄تعدیل کرایههای حمل سراسر کشور در چارچوب محاسبه تن بر کیلومتر
تیننیوز| با توجه به یکصدو پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مورخ 12 دی ماه 74 و تعیین شرایطی عمومی حمل و نقل جادهای کالای داخلی در بند هفتم شرکت های حمل ونقل مجاز شدند جهت حمل محمولات از نرخ توافقی با صاحب کالا حسب قراردادهای منعقده استفاده کنند. همچنین با استناد به صورت جلسه شماره 886/95/الف/ ک مورخ 14/01/1395 کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل داخلی کالای کشور که با حضور جناب مهندس کشاورزیان و جناب مهندس دغاغله و اعضای هیئت مدیره کانون بر گزار شده است در خصوص مغایرت کرایه حمل شرکت های حمل ونقل بایستی نرخ عرف منطقه مربوطه را رعایت کنند و نیز
داوود کشاورزیان اظهار داشتند که کرایه حمل بایستی برابر نظر صاحبان کالا اعلام بار گردد و هیچ مانعی ندارد که پایینتر از عرف اعلام بار شد.
ارتقای سطح آموزش کشور و وجود افراد تحصیل کرده در بسیاری از صنوف کشور باعث رواج متدهای مدیریت علمی در بین افراد اداره کننده اصناف شده است. الحمدلله صنف کامیونداری و رانندگی نیز از این معادله بیبهره نیست. با توجه به پایشهای آماری و تحلیل علمی در بخش حمل بار بینشهری (داخلی) نتایج بسیار تعجب برانگیز و درخور تفکری حاصل شده است. در مجموع با توجه به ساز و کار و شکل قانونی تعیین کرایه حمل توسط صاحبان کالا از شما مقام محترم تقاضای رسیدگی مجدد و تعیین تکلیف این قانون و بررسی آن و ارایه دستورات لازم برای اجرایی شدن قانون تن بر کیلومتر و تعیین حداقل کرایه توسط
سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور در مدیریت حمل کالا را مبذول فرمایید.
فضای رقابتی بسیار شدید در بین شرکتهای حمل بار بین شهری به منظور جذب بار با برگزاری گونهای از مناقصه(بدون تعیین نرخ پایه بر مبنای تن بر کیلومتر) به صورت مستمر و هر روزه باعث کاهش بسیار شدید کرایه حمل بار توسط انواع تریلر در سرار کشور شده است به نحوی که میانگین کرایه هر تن بر یک کیلومتر به مبلغ بسیار ناچیز 563 ریال رسیده است این نرخ از استعلام 27 مسیر باربری در سراسر کشور به دست آمده که بالاترین کرایه مربوط به بارهای فله از انزلی به اصفهان با 886 ریال برای هر تن بر کیلومتر و پایین ترین نرخ حمل مربوط به مسیر اوج به یزد برای هر تن بر کیلومتر معادل 275 ریال است. (جدول
شماره1)
نرخ کرایه حمل داخلی استعلام مرکز کشور | |||||
ردیف | مبدا | مقصد | مسافت(کیلومتر) | کرایه هرتن(ریال) | تن کیلومتر(ریال) |
1 | خواف | بندر عباس | 1,450 | 650,000 | 448 |
2 | سیرجان | بندر عباس | 410 | 280,000 | 683 |
3 | زرند | بندر عباس | 600 | 370,000 | 617 |
4 | تهران | کرمان | 985 | 420,000 | 426 |
5 | خواف | زرند | 908 | 450,000 | 496 |
6 | زرند | اصفهان | 700 | 420,000 | 600 |
7 | سیرجان | اصفهان | 700 | 350,000 | 500 |
8 | خواف | اصفهان | 1,100 | 500,000 | 455 |
9 | کرمان | زنجان | 1,400 | 1,100,000 | 786 |
10 | بردسیر | رشت | 1,200 | 800,000 | 667 |
11 | بردسیر | همدان | 1,120 | 680,000 | 607 |
12 | سیرجان | ابهر | 1,100 | 550,000 | 500 |
13 | سیرجان | نیشابور | 1,200 | 600,000 | 500 |
14 | سیرجان | رشت | 1,200 | 750,000 | 625 |
15 | زنجان | مهریز | 875 | 290,000 | 331 |
16 | اوج | اصفهان | 650 | 200,000 | 308 |
17 | اوج | یزد | 800 | 220,000 | 275 |
18 | ارومیه | زرند | 1,500 | 640,000 | 427 |
19 | انزلی | اصفهان | 700 | 620,000 | 886 |
20 | شهرضا | بندر عباس | 1,000 | 500,000 | 500 |
21 | شهرضا | تهران | 500 | 365,000 | 730 |
22 | شهرضا | قم | 400 | 250,000 | 625 |
23 | شهرضا | مشهد | 1,250 | 650,000 | 520 |
24 | بندرعباس | رشت | 1,550 | 900,000 | 581 |
25 | بندرعباس | همدان | 1,420 | 900,000 | 634 |
26 | بندرعباس | مشهد | 1,450 | 1,050,000 | 724 |
27 | بندرعباس | تهران | 1,350 | 1,025,000 | 759 |
28 | میانگین نرخ حمل بر اساس یک تن یک کیلومتر | 563 | |||
جدول شماره1 |
در مقایسه با کرایههای پرداختی توسط دولت محترم برای جابجایی سوخت به تفاوت قابل توجهای میرسیم چرا که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی برای جابجایی در مسافتهای بالای یک صد کیلومتر کرایه میانگینی معادل 1389 ریال برای تن بر کیلومتر(کرایه سال 1395) میپردازد که نشان دهنده توانایی اقتصادی صنعت حمل و نقل برای پرداخت چنین کرایه ای است .(جدول شماره 2)
نرخ حمل فراورده های نفتی بر اساس وزن و مسافت در استان کرمان | |||
(تن)وزن خالص بار | (ریال)کرایه حمل | ||
23.3 | 23,641,294 | ||
23.3 | 1,112,672 | ||
23.6 | 6,004,608 | ||
23.3 | 5,555,016 | ||
23.2 | 22,982,550 | ||
23.0 | 23,820,147 | ||
23.4 | 2,237,611 | ||
23.5 | 1,133,600 | ||
23.3 | 23,136,470 | ||
23.5 | 2,632,904 | ||
میانگین نرخ حمل برون شهری | |||
جدول شماره 2 |
در حال حاضر با توجه به بررسی های انجام شده در رابطه با هزینه نگهداری یک کامیون کشنده طبق جدول پیوست با شرایط ظرفیت باربری 22تن و کارکرد سالانه 120هزار کیلومتر و نیز پایان بهرهوری با عمر متوسط 10ساله نشان دهنده این مدعا است که در حال حاضر کامیون داری چه به صورت تک واحدی و چه به صورت شرکتی صرفه اقتصادی ندارد و گاهی زیانده است. (جدول شماره 3)
میانگین مصرف کشنده 22 تن و 120 هزار کیلومتر | ||||
ردیف | شرح هزینه | ارزش | کارکرد کیلومتر | تن بر کیلومتر |
1 | 9جفت لاستیک | 216,000,000 | 175,000 | 56.10 |
2 | سوخت 45 لیتر بر 100کیلومتر | 135,000 | 100 | 61.36 |
3 | بیمه های بدنه,ثالث,رانندگان | 100,000,000 | 120,000 | 37.88 |
4 | راننده | 360,000,000 | 120,000 | 136.36 |
5 | روغن موتور و روان کننده | 5,000,000 | 10,000 | 22.73 |
6 | تعمیرات یک ساله | 250,000,000 | 120,000 | 94.70 |
7 | مالیات های مستقیم و غیره | 35,000,000 | 120,000 | 13.26 |
8 | جریمه و عوارض راه سالانه | 15,000,000 | 120,000 | 5.68 |
9 | کارمزد شرکت 8% میانگین کرایه تن کیلومتر | 563 | 1 | 45.04 |
10 | جمع کل هزینه ها بر اساس یک تن بار بر یک کیلومتر | 473.11 | ||
جدول شماره 3 |
طبق محاسبات انجام شده متوسط کرایه حمل 563ریال برای تن بر کیلومتر و هزینه 473ریال برای تن بر کیلومتر نشان میدهد(با صرف نظر از مستهلک کردن کشنده و بارگیر بعد از ده سال برای از رده خارج کردن ان و سود سالانه حاصل از سرمایه گذاری و سود منطقی کامیونداری) درامد 90 ریال برای هرتن برکیلومتر هرگز نه رفاه اجتماعی کارکنان حمل و نقل و نه ایده دولت در گسترش کامیون داری شرکتهای حمل و نقل در ایجاد مدل اروپایی و ترکیهای و نه توانایی بازسازی ناوگان حمل بار برون شهری را عملیاتی نخواهد کرد و شاهد زوال و نابودی صنعت حمل و نقل بار برون شهری خواهیم بود.
بنابراین ضرورت ایجاب میکند هرچه سریعتر مدیریت محترم حمل ونقل کالا در تعیین حداقل کرایه دخالت کرده و کف کرایه بر مبنای تن بر کیلومتر را مشخص نمایند و شرکت ها را وادار به رقابت بر سر میزان و مقدار کارمزد درخواستی و خدمات بیمه ای و شرایط حمل و یا سیستمهای حمل و سایر خدمات مراجعه کند؛چرا که مناقصه ناعادلانه بر سر جذب بار با حداقل کرایه تمامی ندارد و شرکت های حمل و نقل از جیب کامیون داران هزینه این رقابت ناعادلانه را میپردازند و در برخی موارد مانند بارهای آوج به مقاصد مختلف حتی هزینه های طول مسیر تامین نمیشود.
بنابر این پیشنهاد میشود باتوجه به محاسبات و کرایههای پرداختی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران کرایههای حمل بر اساس تن بر کیلومترکشنده1400ریال ده چرخ 1712 ریال شش چرخ 1914ریال و بارگیر با ظرفیت کمتر از ده تن خالص 2350 ریال برای هر تن بر کیلومتر محاسبه و پرداخت گردد.(جداول 4 تا7 )
تابع محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر(کشنده) | ||
شرح | ارزش | تن بر کیلومتر |
لاستیک جفت | 9 | 58.44 |
قیمت میانگین(لاستیک) | 25,000,000 | 0.00 |
سوخت(کشنده) | 3,000 | 61.36 |
قیمت ماشین | 4,400,000,000 | 0.00 |
مستهلک شدن بعد از ده سال | 208.33 | |
سود سرمایه سالانه | 458.33 | |
قیمت بارگیر | 1,100,000,000 | 0.00 |
بیمه بدنه | 110,000,000 | 41.67 |
بیمه ثالث | 29,000,000 | 10.98 |
بیمه رانندگان | 18,000,000 | 6.82 |
حقوق راننده | 360,000,000 | 136.36 |
مالیات | 50,000,000 | 18.94 |
جریمه و عوارض | 15,000,000 | 5.68 |
روغن موتور | 0 | 0.00 |
تعمییرات یک ساله | 300,000,000 | 113.64 |
جمع هزینه ها | 1,120.56 | |
سود منطقی سرمایه گذار | 280.14 | |
کرایه تن کیلومتر پیشنهادی برای حمل داخلی | 1,400.70 | |
جدول شماره 4 |
تابع محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر(جفت) | ||
شرح | ارزش | تن بر کیلومتر |
لاستیک جفت | 5 | 47.62 |
قیمت میانگین(لاستیک) | 25,000,000 | 0.00 |
سوخت(جفت) | 3,000 | 70.00 |
قیمت ماشین | 4,400,000,000 | 0.00 |
مستهلک شدن بعد از ده سال | 244.44 | |
سود سرمایه سالانه | 537.78 | |
بیمه بدنه | 88,000,000 | 48.89 |
بیمه ثالث | 29,000,000 | 16.11 |
بیمه رانندگان | 18,000,000 | 10.00 |
حقوق راننده | 360,000,000 | 200.00 |
مالیات | 35,000,000 | 19.44 |
جریمه و عوارض | 15,000,000 | 8.33 |
روغن موتور | 0 | 0.00 |
تعمییرات یک ساله | 300,000,000 | 166.67 |
جمع هزینه ها | 1,369.29 | |
سود منطقی سرمایه گذار | 342.32 | |
کرایه تن کیلومتر پیشنهادی برای حمل داخلی(جفت) | 1,711.61 | |
جدول شماره 5 |
تابع محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر(تک) | ||||||
شرح | ارزش | تن بر کیلومتر | ||||
لاستیک جفت | 3 | 42.86 | ||||
قیمت میانگین(لاستیک) | 25,000,000 | 0.00 | ||||
سوخت(تک) | 3,000 | 90.00 | ||||
قیمت ماشین | 3,150,000,000 | 0.00 | ||||
مستهلک شدن بعد از ده سال | 262.50 | |||||
سود سرمایه سالانه | 577.50 | |||||
بیمه بدنه | 63,000,000 | 52.50 | ||||
بیمه ثالث | 29,000,000 | 24.17 | ||||
بیمه رانندگان | 18,000,000 | 15.00 | ||||
حقوق راننده | 360,000,000 | 300.00 | ||||
مالیات | 35,000,000 | 29.17 | ||||
جریمه و عوارض | 15,000,000 | 12.50 | ||||
روغن موتور | 0 | 0.00 | ||||
تعمییرات یک ساله | 150,000,000 | 125.00 | ||||
جمع هزینه ها | 1,531.19 | |||||
سود منطقی سرمایه گذار | 382.80 | |||||
کرایه تن کیلومتر پیشنهادی برای حمل داخلی(تک) | 1,913.99 | |||||
جدول شماره 6 | ||||||
تابع محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر(کوچکتر ازتک) | ||||||
شرح | ارزش | تن بر کیلومتر | ||||
لاستیک جفت | 3 | 54.86 | ||||
قیمت میانگین(لاستیک) | 16,000,000 | 0.00 | ||||
سوخت(خاور) | 3,000 | 108.00 | ||||
قیمت ماشین | 1,450,000,000 | 0.00 | ||||
مستهلک شدن بعد از ده سال | 241.67 | |||||
سود سرمایه سالانه | 531.67 | |||||
بیمه بدنه | 29,000,000 | 48.33 | ||||
بیمه ثالث | 29,000,000 | 48.33 | ||||
بیمه رانندگان | 18,000,000 | 30.00 | ||||
حقوق راننده | 360,000,000 | 600.00 | ||||
مالیات | 15,000,000 | 25.00 | ||||
جریمه و عوارض | 15,000,000 | 25.00 | ||||
روغن موتور | 0 | 0.00 | ||||
تعمییرات یک ساله | 100,000,000 | 166.67 | ||||
جمع هزینه ها | 1,879.52 | |||||
سود منطقی سرمایه گذار | 469.88 | |||||
کرایه تن کیلومتر پیشنهادی برای حمل داخلی(کوچکتراز تک) | 2,349.40 |
با پرداخت کرایههای واقعی می توان به اهداف کلان ملی نظیر:
1-بهینه کردن مصرف سوخت و بازسازی ناوگان بدون خرید خودروی فرسوده وفقط با اعطای وام لازم برای خرید خودروی جایگزین.
2- اجرای مدل اروپا و برخی ایالت های امریکا و ترکیه در کامیون داری شرکت های حمل و نقل.
3-اجرای ساعت کارکرد روزانه و محدودیت تردد های شبانه و هفتگی(9ساعت در روز)
4- تعیین عمر نهایی کامیون و از رده خارج کردن کامیون بدون پرداخت وجه از منابع دولتی.
5- حذف یارانههای بیمهای و سوخت و شناسایی فعالان واقعی صنعت حمل و نقل از کسانی که فقط از یارانه و خدمات دولتی سوء استفاده میکنند.
دست پیدا کرد و عدالت اجتماعی را در بین فعالان صنعت حمل و نقل را عملیاتی کرد.
کلام آخر
در آخر باید گفت که از مجموعه بحثهای ذکر شده این نتیجه حاصل میشود که تعدیل نرخهای حمل در واحد تن برکیلومترو تامین سود منطقی و هزینههای جاری و درآمد کافی برای مستهلک کردن ارزش یک دستگاه کشنده گامی در راه عدالت اجتماعی،کاهش مصرف سوخت با باز سازی ناوگان و توزیع عادلانه باردر چهار چوب پایانه های مجازی در سطح کشور می باشد و میتواند با ایجاد امنیت سرمایهگذاری در بخش کامیون داری شرکتهای حمل و نقل را به سرمایهکذاری و راهاندازی مدل اروپایی در کشور راغب کرد و دولت را به هدف خود نزدیکتر کرد؛ چرا که متاسفانه سیاست دولت در ایجاد شرکتهای
حمل ونقل واقعی که کامیون دار نیز هستند ناکام مانده است و شرکتها اگر چه وام های کلانی در اختیار گرفتهاند اما متاسفانه بدلیل عدم سوددهی کامیونها را به رانندگان خود واگذار کردهاند.
مالک نخعی-کارشناس حمل و نقل
عالی بود. دس مریزاد. به امیدکسب موفقیت های روزافزون
متوسط کرایه حمل جاده ای کل کالاها در کل مسیرها بر حسب شاخص تن کیلومتر در ۹.۵ ماهه ابتدای ۱۳۹۵ به میزان ۸۶۵ ریال بوده است. بنابر این با عدد گفته شده در مقاله ۵۶۳ ریال تفاوت زیادی دارد