خروج از دوران رکود ۲ ساله ترانزیت و افزایش ۱۲ درصدی ترانزیت کالا در ۳ ماهه ابتدای سال جاری
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران رکود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت کالا از مرزهای کشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و کشورهای اروپایی از طریق خاک ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران رکود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت کالا از مرزهای کشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و کشورهای اروپایی از طریق خاک ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود : در پی اقدامات انجامشده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حملونقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حملونقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل بینالمللی در کشور طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۶۱۵ هزار تن را مواد نفتی و یکمیلیون و ۶۹۴ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند.
عطرچیان افزود: طی مدت مذکور عمدهترین کالاهای ترانزیت ورودی از مرزهای کشور مازوت با ۹/۱۹ درصد است و پسازآن به ترتیب انواع پنبه، پارچه، قطعات اتومبیل و برنج با ۶ / ۳، ۱ / ۳ ، ۹ / ۲ و ۷ / ۲ درصد میباشند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی افزود: در مدتزمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهید رجایی با ۸۲۷ هزار تن معادل ۸ / ۳۵ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پسازآن مرزهای پرویز خان با ۹ / ۱۶ درصد و بازرگان با ۳ / ۱۱ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود بهعنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حملونقل است.
عطرچیان بابیان اینکه روند رو به رشد ترانزیت عمدتاً با تکیهبر کریدور شمال به جنوب شکلگرفته است، افزود: باید همزمان به کلیه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیلکننده کریدورهای بینالمللی هستند، توجه ویژهای از سوی سازمانهای ذیربط انجام شود.
وی اعلام کرد: تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حملونقل با انجام سرمایهگذاریهای لازم، اقدام تمام سازمانهای دولتی در حرکتی هماهنگ بهمنظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت میتواند در بهرهبرداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربهفرد ترانزیت مؤثر باشد.