◄ راه اندازی سامانه مکانیزه کنترل حمل بار جادهای
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آغاز به کار سامانه کنترل مکانیزه بارنامه ناوگان حملونقل کالای جادهای خبر داد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آغاز به کار سامانه کنترل مکانیزه بارنامه ناوگان حملونقل کالای جادهای خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای شهرام آدمنژاد با اعلام این مطلب اظهار گفت: در راستای اجرای طرحهای کنترلی و نظارت هوشمند بر ناوگان حملونقل جادهای، سامانه جریمه هوشمند حملونقل بار (IFS) با اهدافی نظیر توسعه کنترل هوشمند و دقیق ناوگان، نظارت بدون متوقف کردن ناوگان که سبب تسهیل در حملونقل میشود، همچنین حذف خطای ناشی از عامل انسانی و جعل احتمالی اسناد کاغذی، به علاوه کاهش هزینههای کنترل توسط نیروی انسانی و امکان نظارت شبانهروزی و وسیع در کل محورهای کشور از طرحهای مهم سازمان راهداری و حملونقل جادهای آغاز به کار کرد.
وی افزود: این سامانه از ابتدای سال 1395 در سازمان راهداری و حملونقل جادهای تدوین و علاوه بر همفکری جدی پلیس راهور در طی طراحی، حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز در برداشته و از اول دی ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در محور کاشان – قم اجرا گردید و در حال حاضر با توافق صورت گرفته با پلیس راهور براساس زمانبندی مشخص در کل محورهای کشور اجرایی میشود.
آدمنژاد مکانیزم طرح جریمه هوشمند در سطح کلان را شامل فرایندهایی چون شناسایی هوشمند تردد ناوگان در سطح جاده توسط سامانه تجمیع اطلاعات ترافیکی، تدقیق اطلاعات ترافیکی (پلاک و وضعیت بار) توسط سامانه OCR و اپراتور انسانی، استعلام وضعیت اسناد حملونقل برشمرد و خاطرنشان کرد: استعلام برای ناوگان دارای بار به گونهای انجام میشود که تا 24 ساعت پس از زمان تردد چنانچه هیچ سند حمل و نقلی در سامانه اسناد الکترونیک حملونقل ثبت نشده باشد ناوگان به عنوان متخلف شناسایی و موارد تعیین شده به سرویس جریمه پلیس راهور برای ارسال جریمه برای ناوگان ارسال میگردد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه جلوگیری از تضییع حقوق مالک کالا یکی از مزایای اخذ بارنامه الکترونیکی میباشد افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای با توسعه سند بارنامه علاوهبر ایجاد شفافیت در انجام مسئولیتهای حملونقل به مالکیت مالک کالا بر محموله در حال حمل رسمیت میدهد که این سند به صورت الکترونیکی به سازمان ارسال میشود.
وی خاطرنشان کرد: الزام به بیمه مسئولیت حمل، هنگام اخذ بارنامه الکترونیک صورت میپذیردکه سبب افزایش اطمینان مالک کالا از حمل مطمئن محموله خواهد شد، همچنین کاهش ریسک مالک کالا، شرکت حملونقل و راننده با پوشش بیمهای مناسب و بهبود استانداردهای حمل بار در کشور با کنترلهای مختلف به منظور اطمینان از ایمنی ناوگان، رانندگان و رعایت اصول بارگیری از دیگر مزایای اخذ بارنامه الکترونیکی میباشد.