آمادگی کامل بخش حملونقل جادهای جهت جابهجایی زائران اربعین
بخش حملونقل جادهای با آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای زمینی کشورمان با کشور عراق و همچنین پایانههای مرزی شلمچه ، چزابه،مهران و خسروی آماده تردد زائران مراسم باشکوه اربعین حسینی شدند.
بخش حملونقل جادهای با آمادهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای زمینی کشورمان با کشور عراق و همچنین پایانههای مرزی شلمچه ، چزابه،مهران و خسروی آماده تردد زائران مراسم باشکوه اربعین حسینی شدند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با اظهار آمادگی بخش حملونقل جادهای مسافر گفت : در حال حاضر تعداد اتوبوس های پلاک عمومی برونشهری که قادر به سرویس دهی در ایام اربعین حسینی(ع) به زائرین ابا عبدالله حسین می باشند بالغ بر 12000 دستگاه با متوسط ظرفیت 35 صندلی می باشد که براساس تجربیات سالهای گذشته و بعد مسافت حرکت آنها (از اقصی نقاط کشور به مرزهای چهارگانه و بالعکس) در ایام اوج تقاضا (در یک بازه زمانی رفت و برگشت زائرین طی 8 الی 10 روز) و لزوم بکارگیری حداکثر توان و ظرفیت ناوگان اتوبوسی در این بازه زمانی محدود و اعزام 5000 دستگاه اتوبوس به طور روزانه به مرزهای چهارگانه ورودی و خروجی به کشور به منظور رفت و برگشت 5 / 2 میلیون زائر که قریب به 60 % آنها با وسائط نقلیه عمومی جاده ای جابجا می شوند، اتوبوسها ملزم هستند که به صورت یکسر خالی مسیر را تردد نمایند تا سریعاً به مرزها و مبادی اولیه مراجعه نمایند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمان رانندگی که حداکثر 9 ساعت در شبانه روز می باشد و نظر به اعزام ناوگان از نقاط مختلف کشور ، بکارگیری حداقل 2 راننده ضروری می باشد (در بعضی از موارد تا 3 راننده نیز می بایست در یک سرویس پیش بینی گردد) و از طرفی وجود ترافیک سنگین در راههای منتهی به مرزهای چهارگانه و توقف در مرزها به منظور مسافرگیری، باعث افزایش زمان سفر و بالتبع افزایش هزینه های جاری مترتب بر حمل و نقل گردیده و هزینه اضافی به ناوگان و مالک تحمیل می نماید.
نفیسی همچنین تصریح کرد: براساس مصوبات سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار در مورخ 3 /5 / 95 ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ملزم به ارائه دستورالعمل شناورسازی نرخ حمل و نقل عمومی جاده ای مسافر گردیده است. که در دستورالعمل مذکور که تهیه و ابلاغ گردیده است، ایام خاص نظیر اربعین نیز دیده شده است. همچنین قبل از ابلاغ دستورالعمل مذکور ، نرخ سرویس های ویژه طبق تبصره 2 ماده یک ضوابط حمل و نقل مسافر موضوع ماده 9 آیین نامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعالیت و تعطیلی موسسات حمل و نقل جاده ای مصوب 5 / 8/ 78 از شمول نرخ مستثنی بوده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می گردید که در اغلب ایام سال عرضه از تقاضا بیشتر بوده و عموماً نرخ ها پایین تر از نرخ عرف به مسافرین عرضه شده است. در حال حاضر نیز بر اساس دستورالعمل شناورسازی نرخ ، نرخ ها توسط تشکل های صنفی بخش حمل و نقل مسافر تعیین می گردد و سازمان متبوع در رعایت آن نظارت دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با قدردانی از تلاشهای ارزنده تلاشگران بخش حملونقل جادهای مسافر به ویژه رانندگان و شرکتهای مسافری همچنین تشکلهای صنفی مرتبط افزود: جلسات و هماهنگی لازم با تمامی نهادهای مسئول مرتبط به طور خاص با تشکلهای صنفی حملونقل مسافر برگزار و هماهنگی لازم صورت پذیرفته و با عنایت به موارد فوق و با توجه به اینکه کلیه سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی جاده ای توسط بخش غیر دولتی تامین می گردد، لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه ها و درآمدها از موارد با اهمیت بوده که عدم ایجاد این تعادل باعث خدشه به ارائه خدمات مناسب و به موقع گردیده و موجب بروز اختلال در نقل و انتقال زائرین خواهد گردید.