◄ میزان کرایه رانندگان موضوعی توافقی است
رفع مشکلات رانندگان بخش حمل و نقل به عنوان یکی از زحمتکش ترین اقشار اقتصادی کشور با تمام توان و ظرفیت دولت انجام میشود.
تضمین و برقراری آرامش خاطر و حفظ منافع فعالان و دستاندرکاران بخش حملونقل جادهای بهویژه رانندگان تلاشگر و صدیق حملونقل کالا و مسافر با رویکردی جدید از ابتدای سال در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای و دیگر نهادهای مرتبط دولت قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای داریوش امانی معاون حملونقل این سازمان در گفتوگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی با بیان این مطلب گفت : با توجه به شرایط زیرساختی و جغرافیایی کشور، بیش از ۹۰ درصد جابهجایی کالا و مسافر در کشور از طریق جادهها و توسط رانندگان که از تلاشگرترین اقشار جامعه در اقتصاد جامعه هستند، انجام میشود بهطوریکه رانندگان کالا و مسافر را که امانت مردم و جامعه هستند، در گرما و سرما و در نهایت امانتداری بهسلامت به مقصد میرسانند که این امر بهنوبه خود جای قدردانی دارد.
وی در خصوص کرایه حمل رانندگان، افزود : میزان کرایه رانندگان موضوعی توافقی است که براساس توافق بین انجمن صنفی شرکتهای حملونقل کالا و انجمن صنفی رانندگان و همهساله بر مبنای میزان تورم و اعلام بانک مرکزی تعیین میشود که البته این رقم طی سه سال گذشته افزایشی نداشته است و این امر البته و بهطور یقین از همراهی رانندگان باسیاستهای دولت حکایت دارد و سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز از مدتی قبل در این خصوص اقدامات مثبتی را آغاز کرده است .
امانی با بیان این مطلب که پس از بروز نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه لاستیک، لوازمیدکی و قطعات، رانندهها انتظار افزایش نرخ کرایهها را داشتهاند، افزود : این انتظار که امری منطقی است از اردیبهشتماه امسال در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت، بررسیها و اقدامات کارشناسی در مورد آن انجام شد و با مشورت صنوف مربوط به رانندگان، نرخها مشخص و از مجاری قانونی، مجوزهای لازم اخذشده است.
وی با اشاره به اینکه مقرر بوده است از ابتدای ماه مبارک رمضان ، افزایش نرخ کرایه بهطور میانگین به میزان ۱۵ درصد و تا سقف ۲۰ درصد در خصوص رانندگان جادهای کالا اعمال گردد، بیان کرد : در حال حاضر افزایش نرخ کرایه در اکثر استانهای کشور انجامشده و در شهرستانهایی که انجامنشده، موَضوع به دلیل عدم توافق انجمنهای صنفی مربوطه بوده و اجرای آن در شهرستانهای مذکور به ابتدای تیرماه موکول شده است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای ، بیمه درمانی را از دیگر موضوعات مورد درخواست رانندگان ذکر کرد و گفت : براساس قانون خاص سال ١٣٨٨ در زمان هدفمندی یارانهها، مقرر شد ۵۰ درصد بیمه رانندگان بهصورت یارانه از طرف دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود و ۵۰ درصد دیگر توسط خود رانندگان پرداخت شود که با توجه به عدم تأمین اعتبار این موضوع، طی روزهای گذشته در برخی شهرستانها، سازمان تأمین اجتماعی اقدام به محاسبه یارانه نکرده بود که موجبات گلایهمندی رانندگان را فراهم کرد که بهمحض مطلع شدن از این موضوع ، پیگیریهای لازم توسط این سازمان انجام شد و با همکاریهای دستگاههای مرتبط، این مشکل رفع شد و در حال حاضر ۵۰ در صد مبلغ یادشده در حال پرداخت است.
امانی یکی از موضوعات مورد انتظار رانندگان را زمان بازنشستگی عنوان کرد و خاطرنشان کرد : این قشر تلاشگر پس از ۳۰ سال کار پرمشقت با حداقل دستمزد بازنشسته میشوند که انتظار همراهی دولت در این زمینه را دارند و آمادگی دارند داوطلبانه مازاد پرداختی بیمه را متقبل شوند تا در پایان خدمت با بیمه مناسبی بازنشسته شوند که این موضوع به وزیر کار و تعاون انعکاس یافته و دستور صریح وی به تأمین اجتماعی ابلاغشده و با تشکیل کارگروههای مرتبط، امید میرود ظرف یکی دو ماه آینده این مشکل نیز مرتفع شود.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پاسخ به پرسشی در خصوص دریافت کمیسیونهای اضافه توسط برخی شرکتهای حملونقل در برخی شهرستانها و بنادر تصریح کرد : سازمان راهداری و حملونقل جادهای با ایجاد زمینه و زیرساختهای لازم و امکانات نرمافزاری موردنیاز به این موضوع ورود کرده است و کمیسیون ماده ۱۲ این سازمان که وظیفه رسیدگی به تخلفات شرکتهای حملونقل را دارد، در صورت دریافت گزارش یا کشف هرگونه تخلفی با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد.
وی در خصوص محسوب شدن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیانآور نیز گفت : سازمان راهداری و حملونقل جادهای به جد پیگیر تصویب این قانون است اما با قانون فعلی، معایب آن برای رانندگان بیش از مزایای آن خواهد بود مگر اینکه قانون مذکور اصلاح گردد.
وی افزود: طبق این قانون رانندگان الزاماً باید با ۲۵ سال سابقه کار بازنشسته شوند درحالیکه بسیاری از آنان با توجه به وضعیت معیشتی ، حتی پس از ۳۰ سال تقاضای ادامه فعالیت دارند، همچنین براساس این قانون ، مشمولان تنها شش ساعت در طول روز امکان فعالیت دارند درحالیکه در شرایط فعلی این میزان، ۹ ساعت در طول روز است، همچنین ضریب بیمه پرداختی بالاتر خواهد بود که توسط خود راننده پرداخت خواهد شد.
امانی افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای امکان ارتباط رو در رو با ۶۰۰ هزار راننده زحمتکش جادهای شاغل در سراسر کشور را ندارد ولیکن از طریق تشکلهای صنفی که نمایندگان منتخب رانندگان هستند، مشکلات این قشر را پیگیری میکند کما اینکه این سازمان از نمایندگان مجلس قول مساعد گرفته است که نمایندگان در مجلس طرحی را پیگیری کنند که منجر به رفع مشکلات بازنشستگی رانندگان خواهد شد.
معاون حملونقل سازمان در پاسخ به پرسش مطرحشده در خصوص دریافت گزارشهایی مبنی بر عدم پرداخت کامل کرایه رانندگان گفت : موضوع نرخ کرایه حملونقل جزء خط قرمزهای این سازمان است و در حال حاضر با فراهم ساختن بسترهای نرمافزاری تلاش میکنیم طی ۲ ماه آینده سیستمی راهاندازی شود که از طریق sms server بهمحض صدور بارنامه، اطلاعات بارنامه بر روی سرور سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار میگیرد و همزمان نحوه محاسبه و پرداخت نرخ کرایه و کمیسیون به تلفن همراه راننده مربوطه ارسال میشود.
وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت قطعات و لوازمیدکی کامیونها از رایزنی این سازمان با وزارت بازرگانی جهت تعیین سهمیه لاستیک و لوازمیدکی با ارز دولتی و قیمت مناسب برای رانندگان بخش حملونقل جادهای کالا خبر داد.
کدوم توافق با انجمنها ؟از چه میگویید که بیایید ببینید کجا درپایانه ها کرایه با انجمن صنفی ما توافق میشه ؟؟
پایانه مشهد ؟؟
باربری ها که مزایده بار برنده شدند؟؟
پیمانکاران حمل خودرو در خراسان و قطعات ؟؟
بیایید ببینید در همین سایت ایران خودرو ببینید کجا نرخ را با انجمن ما توافق کردن ؟؟
بلکه پیمانکاران که خودشون مالکیت ناوگان ندارند با شرکت تولید خودرو توافق کردند و بعد در مرحله بعد هر چه از ان توافق زیاد بیاد یا دلشان بخواهدبه ناوگان میدهند. درست حرکت برعکس و هیچ توافقی با انحمن ما در قسمت حمل خودرو یا قطعات انجام نشده وهنوز به همان شکلی هست که عنوان کردم
یاعلی