◄ تصرف جادههای ترانزیتی از سوی شهرها ایمنی را به خطر انداخته است
برای پایان دادن به کشتههای 60 درصدی در حریم راهها باید مسیرهای ترانزیتی را امن کنیم.
رئیس هیئتمدیره جمعیت ایمنی راهها گفت:جادههای ترانزیتی درخطر محاصره شهرها قرار گرفتهاند.
محمد بخارایی رئیس هیئتمدیره جمعیت ایمنی راهها در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز توسعه همهجانبه فرهنگ ایمنی با تأکید بر توسعه فرهنگ رسانهای ایمنی شد و گفت: حادثه سنندج یکبار دیگر ضرورت اصلاح و ایمنسازی مسیرهای ترانزیتی عبوری از شهرها و یا حاشیه شهرها را آشکار ساخت.
وی در اینباره توضیح داد: یکی از مشکلات حملونقل در ایران تصرف جادههای ترانزیتی و تصرف کمربندیها است که موجبات افزایش تصادف را فراهم ساخت و ضریب ایمنی را کاهش داده است.
به گفتهٔ بخارایی ساختوسازهای بیرویه با استفاده از جوازهایی که شهرداریها میدهند در کنار مسیرهای ترانزیتی و در کمربندیها، مسیرهای اصلی را ناامن کرده است که این وضعیت در برخی استانها بیشتر دیده میشود.
رئیس هیئتمدیره جمعیت ایمنی راهها به افزایش گزارشها در خصوص افزایش سوانح رانندگی در 30 کیلومتری شهرها اشاره کرد و گفت: 62 درصد سوانح رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ میدهد.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد فکر میکنند که دلیل تصادفات در نزدیکی شهرها به دلیل خستگی و خوابآلودگی راننده است؛ درحالیکه تصادفات در ورودی شهرها به دلیل تصرف راهها و ساختوسازهای بیمورد و به همان نسبت افزایش جمعیت و عبور و مرور زیاد است.
بخارایی با بیان اینکه این سؤال مطرح است که چرا در جادههای کشور کشته از نوع عابر پیاده داریم ادامه داد؟به دلیل تصرف بیمورد حریم راهها است و اینکه همزمان مجوز ساخت جاده و مدرسه و خانه با هم صادرشده است، ایمنی را به خطر انداخته است.
این فعال ایمنی ادامه داد: به نظر من ادغام وزارت مسکن و راه تنها میتوانست یک ویژگی مثبت داشته باشد و آنهم اینکه راه و شهر رعایت حال هم را کنند و راه از تصرف غیرمنطقی و قانونی شهری مصون بماند که این موضوع اصلاً جدی گرفته نشد.
وی به حادثه سنندج اشاره کرد و ادامه داد: ما در سنندج جاده ترانزیتی نداشتیم و جاده را از داخل شهر عبور دادیم و به همین دلیل ممکن است مجدداً این اتفاق بیفتد و برای همین از رسانهها توقع داریم. این موضوع باید موضوع جاری رسانهها بماند و باید به آن پرداخته شود. برای پایان کشتههای 60 درصدی در حریم راهها باید مسیرهای ترانزیتی را امن کنیم.