◄ بودجه ایمنی کافی نیست/ روند تلفات رانندگی رو به افزایش است
نمیتوان تنها با شناسایی نقاط حادثهخیز توقع کاهش تصادفات را داشت. باید برای ایمنی برنامه داشته باشیم و این برنامه از پشتوانه مالی مناسبی برخوردار باشد.
رئیس هیئتمدیره جمعیت ایمنی راهها، گفت: روند تلفات رانندگی در سال جاری افزایشی بوده است.
محمد بخارایی رئیس هیاتمدیره جمعیت ایمنی راهها در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز در خصوص تاثیر آشکارسازی نقاط پرحادثه بر کاهش تصادفات در شبکه راهی کشور، گفت: آشکارسازی نقاط پرحادثه بیشتر برای راننده جنبه یک آگاهسازی دارد و معمولا بعد از شناسایی این نقاط است که با همکاری پلیس و سازمان راهداری برای اصلاح این نقاط برنامه ریزی میکنند.
وی ادامه داد: بااینحال نمیتوان تنها با شناسایی نقاط حادثهخیز توقع کاهش تصادفات را داشت. باید برای ایمنی برنامه داشته باشیم و این برنامه از پشتوانه مالی مناسبی برخوردار باشد.
بخارایی با توضیح اینکه برای ایمنسازی سرمایهگذاری جدی صورت نگرفته است، گفت: تخصیص اعتبار برای نگهداری راهها و ایمنسازی شبکه حملونقلی باید صددرصد باشد ولی شاهد هستیم بودجه ایمنی بهاندازه خرد به نهادهای مربوطه تخصیص مییابد.
به گفته بخارایی از آنجاییکه قانونگذار به موضوع ایمنی اهمیت نداده و حساسیت لازم را نسبت به آن ندارد، شاهد افزایش تصادفات هستیم.
او ادامهداد: حتی حساسیتی در خصوص وضعیت ایمنی در خودروسازی، وضعیت اورژانس و بیمارستان، آموزش و فرهنگسازی از طریق صداوسیما هم وجود ندارد و به همین دلیل روندتصادفات افزایشی بوده است و در چند ماه نخست سال شاهد افزایش تلفات رانندگی هستیم و وقتی نگاه ایمنی نداریم باید شاهد بالا رفتن آمار هم باشیم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز سردار حمیدی پیشتر اعلام کرده بود نقاط پرخطر در جادهها آشکارسازی و هشدارهای لازم درمورد احتمال وقوع تصادف در این نقاط به رانندگان و مسافران داده شده است، اما برای اینکه تعداد نقاط حادثهخیز در جادههای کشور را به حداقل برسانیم باید اعتبار خاص و ویژهای هم برای آن در نظر گرفته شود.
تعداد نقاط حادثهخیز در جادههای کشور بیش از 6000 نقطه بوده است که اکنون با اقدامات انجام شده بسیاری از این نقاط اصلاح شده است، اما همچنان تعدادی از این نقاط باقیمانده که باید برای آن اقدامات ویژهای انجام شود.