◄ ضرورت افزایش اعتبارات بهسازی و آسفالت راه روستایی کردستان
شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان خواستار افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی این استان شد و گفت: در استان کردستان حدود هزار و ۷۰۰ روستا داریم و ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راهها است؛ یعنی نزدیک به ۴۶ درصد، درحالیکه میانگین کشوری بالای ۷۰ درصد است.
شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان خواستار افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی این استان شد و گفت: در استان کردستان حدود هزار و ۷۰۰ روستا داریم و ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راهها است؛ یعنی نزدیک به ۴۶ درصد، درحالیکه میانگین کشوری بالای ۷۰ درصد است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ملکی درباره تازهترین وضعیت راههای روستایی در استان گفت: به لحاظ برخورداری نیز استان دارای رتبه آخر کشوری و در جایگاه سی و یکم است؛ درحالیکه اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم، باید هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی را با برآورد ۶۰۰ میلیارد شروع کنیم.
این مدیر استانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات صرفاً استانی است، توضیح داد: ازآنجاییکه اعتبارات استانی صرفاً استانی است و ردیف ملی برای استان تعریفنشده است، با پیگیری در شورای برنامهریزی و توسعه استان طی سالهای ۹۵ و ۹۶ در هرسال ۲۰ درصد از کل اعتبارات تملک به حوزه راه روستایی به جهت اولویت این بخش کارها در استان اختصاص داده شد.
ملکی اضافه کرد: خوشبختانه نگاه استاندار محترم، سازمان مدیریت استانی و اعضای شورای برنامهریزی براین است که در استان کردستان اولویت، ارتقای شاخص راههای روستایی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به پروژه در دست اقدام راه روستایی در استان توضیح داد: حدود هزار ۱۰۰ کیلومتر پروژه را براساس مناقصهای که در سال ۹۵ و ۹۶ برگزار شد، آغاز کردهایم. دراینباره دو مشکل حاد داریم؛ نخست آنکه برای استمرار و تقویت پروژههای شروعشده، وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تأمین قیر اهتمام ویژهای داشته باشد، چون امسال قیر دریافت شده متناسب با فعالیت استان نبود.
ملکی تصریح کرد: در وهله دوم جایز است در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استانهایی که کمترین شاخص برخورداری از شاخص کشوری دارند، اختصاص داده شود.