۴۳ میلیارد ریال برای مرمت و احداث راههای خراسان شمالی
۴۳ میلیارد ریال برای مرمت و احداث راههای خراسان شمالی نیاز است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان شمالی گفت: بهمنظور مرمت و احداث راههای آسیبدیده ناشی از سیلابهای امسال به ۴۳ میلیارد و ۷۷ میلیون تومان اعتبار نیاز است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علی اصغر بدیعی مقدم، اظهار کرد: بر اثر بارش باران و سیلاب ۱۸۰ کیلومتر راه نیاز به مرمت و حدود ۵۶ کیلومتر راه تخریب شده نیاز به ساخت پیدا کرده است.
بدیعی مقدم افزود: همچنین جاری شدن سیلاب در سال جاری سبب خسارت به پلها و ابنیه فنی خراسان شمالی شده است.
وی تصریح کرد: در سیلهای اخیر ۴۱۰ کیلومتر از جادههای استان به رسوب برداری نیاز پیدا کرد که برای ارتقای ایمنی ترددها نیروهای راهداری بلافاصله نسبت به پاکسازی و رسوب برداری اقدام کردند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۴۸ دستگاه ابنیه فنی نیاز به مرمت و ۲۵۶ دستگاه ابنیه فنی نیاز به ساخت پیدا کرده، گفت: در سیلهای امسال با توجه به تخریب و لوله حائل نیاز به ساخت ۹۶۰۰ متر طول اقدام شده است.
بدیعی مقدم اظهار کرد: ۱۲ دستگاه پل در سیلاب امسال، با توجه به دبی سیلاب، نیاز به مطالعه خاص دارد.
وی با بیان اینکه مرمت راههای خسارت دیده از سیل حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، مطرح کرد: کوهستانی بودن استان سبب افزایش هزینههای اجرای طرحهای عمرانی و بازسازی راههای سیل گرفته شده است.
وی تصریح کرد: بیشتر راههای روستایی خراسان شمالی از بستر رودخانه عبور کرده و این امر حجم عملیات راه سازی را افزایش داده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی نبود راه ارتباط برای دسترسی به روستاها را از مشکلات در امداد رسانی در سیل اخیر عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۶۰ کیلومتر از محورهای روستایی استان راه ندارند و باید برای برقراری ارتباط، مطالعه لازم انجام شود.، همچنین برای ساخت این میزان راه، سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
بدیعی مقدم بیان کرد: یکی از دغدغههای ما، کمبود اعتبار برای نگهداری راهها است و اعتبار برای نگهداری راهها چه از منابع ملی و چه از منابع استانی کم بوده و پاسخگوی نیاز نیست.
وی عنوان کرد: اجرای روکش آسفالت، اصلاح و مرمت سطح جادهها برای ارتقای ایمنی ترددها امری ضروری است اما در این زمینه با کمبود اعتبار روبه رو هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: در وضعیت مناسب باید سالانه معادل ۶ درصد از اعتباراتی که به ساخت راه اختصاص مییابد، برای نگهداری راهها اعتبار منظور شود این در حالی است که کمتر از نیمی از آن اختصاص مییابد.
بدیعی مقدم افزود: راهداری از ابتدای وقوع حادثه سیل در صحنه حاضر بوده و با در اختیار قرار دادن ناوگان سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداری نسبت به امدادرسانی و خدمات رسانی در بحران، مبادرت داشته است.