◄ نمایشگاه های هوایی و دستاوردهای «هیچ»!
برپایی چندین نمایشگاه هوایی در ایران که همگی نام بین المللی را یدک می کشد سؤالات بسیاری را برای کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی کشور ایجاد کرده است.
برگزاری این تعداد نمایشگاه هوایی چه دستاوردهایی به دنبال داشته است؟ چند قرارداد داخلی و خارجی در این نمایشگاه ها امضا شده است؟ برگزاری این نمایشگاه ها چه چیزی عاید صنعت هوایی کشور می کند؟ عدم برگزاری این نمایشگاه ها چه آسیب هایی به دنبال خواهد داشت؟ چند شرکت خارجی و مطرح در این نمایشگاه ها شرکت کرده اند؟ شرکت های خصوصی به چه میزان توانسته اند محصولات خود را وارد چرخه این صنعت کنند؟ وزن این نمایشگاه ها در مقایسه با سایر نمایشگاه های هوایی و اعتبار جهانی این نمایشگاه ها به چه میزان است؟
به گزارش تین نیوز، تقریبا هرساله شاهد برگزاری دو تا سه نمایشگاه بین المللی در حوزه صنعت هوایی و فضایی در کشور هستیم که هر سازمان، نهاد و بخش خصوصی در راستای سیاست های خود از یک نمایشگاه حمایت و در آن حضور پیدا می کند که همین مسئله باعث بی رونق و بی کیفیت شدن این نمایشگاه ها شده است.
برای مثال در سال ۹۵ دو نمایشگاه هوایی ایرشوکیش و نمایشگاه هوایی و فضایی تهران در فاصله کمتر از یک ماه با یکدیگر به دلیل اختلاف دیدگاه های برگزارکنندگان این دو نمایشگاه و عدم هماهنگی، برگزار شد. متولیان برگزاری این دو نمایشگاه هر کدام توپ اختلافات را به زمین یکدیگر پاس دادند اما ظاهرا زمانی که هفتمین دوره نمایشگاه هوایی کیش در سال ۹۳ برگزار شد تفاهم نامه مشترکی با ستاد توسعه هوایی معاونت علمی و فناوری و سازمان صنایع هوایی به امضا رسید که برگزاری نمایشگاه هوایی ساماندهی شود ولی این اتفاق روی نداد و اختلافات در این رابطه به اوج خود رسید.
همین مسئله باعث شد تا آن سال شاهد برگزاری کم رونق ترین نمایشگاه بین المللی هوایی و فضایی تهران طی چند سال اخیر باشیم و از آنجایی که این نمایشگاه نام بین المللی را یدک می کشید، شرکت های خارجی خاصی در آن حضور پیدا نکردند و استقبال خوبی از سوی شرکت های داخلی هم انجام نگرفت.
در همان سال انتقادهای بسیار زیادی به نمایشگاه هوایی ایرشو کیش شد و بسیاری از کسانی که در بخش خصوصی فعال بودند عنوان کردند نمایشگاه هوایی کیش به علت بودجه ای که دارد بی پروا خرج می کند و بخش دولتی هم برای حضور محدودیت بودجه ای برای خود قائل نیست؛ اما برای بخش خصوصی تأمین هزینه غرفه و مکان اسکان در جزیره کیش بسیار سنگین است.
یکی از نقدهای بسیار مهمی که به برگزاری این نمایشگاه های به اصلاح بین المللی صورت می گیرد این است که متولیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه ها به چه میزان با صنعت هوانوردی بین المللی و استانداردهای جهانی آشنا هستند؟ چندین سال در این صنعت حضورداشته اند و چقدر از شرایط کنونی صنعت هوایی و فضایی و توانمندی ها این حوزه به ویژه در بخش دانش بنیان مطلع هستند؟ به اعتقاد برخی، دستاوردهای تقریبا «هیچ» در کنار هزینه بسیار زیادی که برای برگزاری هرکدام از این نمایشگاه های هوایی از یک سو انجام می شود، نقش سازمان هواپیمایی کشوری را در این رابطه بسیار پررنگ می کند؛
درست است که سازمان هواپیمایی تنها به عنوان بخش دولتی درراستای حمایت از این نمایشگاه ها می تواند در آن حضور داشته باشد و وظیفه ای در برابر برگزاری این نمایشگاه ها ندارد، اما می تواند با ورود به نوع برگزاری نمایشگاه و بررسی و کنکاش عملکرد هرکدام، بهترین گزینه را برای حضور پررنگ بازیگران اصلی این صنعت پیشنهاد دهد تا شاهد رشد قارچ گونه نمایشگاه های هوایی از یک سو و از سوی دیگر کاهش سطح این نمایشگاه ها نباشیم. عدم حضور پررنگ بخش خصوصی به ویژه شرکت های هواپیمایی و شرکت های دانش بنیان که رکن اصلی صنعت هوایی کشور هستند، یکی دیگر از انتقادهای کلیدی در برگزاری نمایشگاه های هوایی است.
يك جوري مي گيد هيچ انگار ساير نمايشگاه ها و همايش ها در كشور دستاورد دارد اين نمايشگاه ها تنها براي شو توسط مديران و بيشتر براي خودنمايي راه اندازي مي شود البته مسئولان روابط عمومي ها هم فرصتي پيدا مي كنند براي شنا در دريايي بيت المال
نمایشگاههای مضحک و مزخرف هیچ دردی از بیکاری دوا نمیکنه