◄ هشدار درباره رویکردهای غیرکارشناسی آتیه صبا در هواپیمایی آسمان
در پی تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت هواپیمایی آسمان، فعالان و کارشناسان صنعت هوایی نسبت به رویکردهای غیر کارشناسی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به عنوان هلدینگ بالادستی این ایرلاین، در زمینه مدیریت هواپیمایی آسمان، هشدار دادند.

در پی تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت هواپیمایی آسمان، فعالان و کارشناسان صنعت هوایی نسبت به رویکردهای غیر کارشناسی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به عنوان هلدینگ بالادستی این ایرلاین، در زمینه مدیریت هواپیمایی آسمان، هشدار دادند.
به گزارش تین نیوز، تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت هواپیمایی آسمان موجب نگرانی برخی کارشناسان صنعت هوایی شده و کارشناسان نسبت به آنچه به زعم آنها رویکردهای غیرکاشناسی و غیرفنی به ویژه در حکم ابلاغی برای مدیرعامل جدید این ایرلاین است، ابراز نگرانی می کنند.
در ادامه یکی از یادداشت های رسیده به تین نیوز با این مضمون را می خوانید:
جناب آقای عظیمی پور سرپرست محترم شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، متن ابلاغ حکم جنابعالی خطاب به آقای سید کوروش خلیلیان به عنوان سرپرست شرکت خدمات هوایی کشور به همراه متن استعفاء جناب آقای حسن قاسمی در خبرگزاری ها و شبکه های مجازی منتشر شده است.
صراحت لهجه آقای قاسمی مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان در نگرانی از تامین ایمنی ناشی از چالش های عملیاتی و فنی از یک طرف در استعفانامه خود و انتظار حضرتعالی در ابلاغ سرپرست جدید که تنها توجه ایشان را به بخش ستادی تمرکز می داد باعث تعجب کارشناسان هوایی شد.
آسمان شرکتی قدیمی، خوشنام و اثرگذار در عرصه هوایی بود لیکن چند سالی است که حال خوشی ندارد و نشانه ای از آن روز های خوب نیست. بی تردید از نگرانی آقای قاسمی نباید به سادگی گذشت و غفلت از اشاره در حکم سرپرست جدید به مسائل عملیاتی و فنی نیز نگران ها را تشدید می کند. صد البته پررنگ کردن وظایف ستادی نا پسند نیست، اما ابلاغ ناقص و ناکارآمد شما به سرپرست جدید هم جای تامل فراوان دارد.
سرپرست یک شرکت هواپیمایی علاوه بر وظایف ستادی باید اشراف کامل بر مسائل تخصصی این صنعت از جمله ایمنی، عملیات پرواز، نگهداری و تعمیرات هواپیما تا قوانین و مقررات هوانوردی داشته باشد. قطعا سرپرست منصوب شده برای هواپیمایی آسمان تخصص لازم را در این بخش ها دارند، لیکن شما به عنوان مدیر هلدینگ بالادستی صاحب سهام این شرکت در ابلاغیه خود به جنبه های حیاتی و مهم یک ایرلاین اشاره ای نداشته اید.
عدم تاکید به مسائل تخصصی در ابلاغ مذکور این تصور را ایجاد می کند که سرپرست منصوب شده در قبال این مسائل مسئولیتی ندارد یا این موضوعات در اولویت ماموریت ها و اهداف او نیست. این موضوع می تواند به کاهش انگیزه در پیگیری و مشکلات تخصصی و در نتیجه کاهش ایمنی و کیفیت خدمات شرکت هواپیمایی آسمان شود. علاوه بر این، ابلاغ ناقص مورد اشاره، نشان دهنده ضعف مدیریت صاحبان سهام و عدم درک صحیح از وظایف و مسئولیت های اصلی در یک شرکت هواپیمایی است.
شاید هدف گذاری بر مبنای ابلاغ ناقص خطای کوچکی به نظر رسد ولی در صنعت هوایی حتی خطاهای کوچک نیز قابل اغماض نیست و اگر این خطای کوچک اصلاح نشود به مشکلات بزرگ تبدیل می شود؛ روندی که در سازمان بازنشستگی و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا سالهاست نهادینه شده است.
سهامداران عمده هواپیمایی آسمان باید از سرپرست جدید بخواهند که ارتقاء ایمنی پروازها و حفظ حقوق مسافران در الویت تمامی تصمیمات و اقدامات باشد. ضمنا مدیریت و کاهش هزینه های غیرضرور و افزایش بهره وری از منابع موجود مورد توجه قرار گیرد و مدیران ارشد و میانی گزارش های دقیق و شفاف از وضعیت شرکت ارائه دهند.
نگرانی در اینجاست که پیامدهای عدم درک صاحبان سهام از واقعیت های صنعت حمل و نقل هوایی و تمرکز صرف بر انتظارات مدیریتی، ممکن است منتهی به اخذ تصمیماتی شود که با محدودیت های صنعت سازگار نباشد. قطعا این عدم شناخت در انتخاب مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره و نیز بخش های عملیاتی ( صف ) که بطور مستقیم در ارائه خدمات پرواز دخالت دارند بی تاثیر نخواهد بود.
امیدواریم آنچه که در سال های اخیر باعث تضعیف آسمان و تغییرات پی در پی مدیریت آن شده است دیگر تکرار نشود و آسمان به روزهای پرفروغ گذشته و بهتر از آن، برگردد.