بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

مراحل افزایش قیمت بنزین در سال ۹۳ / خداحافظی خودروها با بنزین ۴۰۰ تومانی

مراحل افزایش قیمت بنزین در سال ۹۳ / خداحافظی خودروها با بنزین ۴۰۰ تومانی
|

تین نیوز | سال آینده بنزین در سه مرحله با افزایش قیمت و یا افزایش نرخ خدمات روبرو خواهد شد، ضمن آنکه با منتفی شدن عرضه تک نرخی، این فرآورده نفتی با دو نرخ جدید و در قالب نظام تخصیص سهمیه ماهانه عرضه خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین برای سال 1393 قطعی شده و هم اکنون آخرین رایزنی‌ها برای تعیین ساز و کار عرضه این فرآورده استراتژیک نفتی با حضور مسئولان وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی در حال انجام است.
 
از این رو، به احتمال زیاد برای سال آینده بهای هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای از 400 تومان به 700 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد به بیش از یکهزار تومان افزایش می یابد.
 
همزمان با افزایش قیمت بنزین، نظام عرضه کارتی و تخصیص سهمیه به خودروهای شخصی و عمومی هم در دستور کار قرار دارد که به نظر می‌رسد تغییری در سهمیه 60 لیتری خودروهای شخصی با نرخ‌های جدید اعمال نشود.
 
بر این اساس از بهار سال آینده (احتمالا اردیبهشت 93) خودروهای شخصی ماهانه 60 لیتر بنزین با نرخ 700 تومانی دریافت می‌کنند، ضمن آنکه بنزین 400 تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت به قوت خود باقی مانده و پس از اتمام سهمیه های بنزین 400 تومانی کارت‌ها، مردم می‌توانند از سهمیه‌های جدید 700 تومانی بنزین کارت خود برداشت کنند.
 
از سوی دیگر، هر چند در طول هفته گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت و منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت از آمادگی وزارت نفت برای عرضه بنزین تک نرخی خبر داده بودند اما برای سال آینده عرضه بنزین تک نرخی منتفی شده است.
 
عوارض 5 درصدی؛ دومین مرحله افزایش قیمت بنزین 
به گزارش مهر، در کنار افزایش قیمت و عرضه دو نرخی بنزین، این فرآورده پرطرفدار نفتی سال آینده یک افزایش قیمت جدید دیگر را هم تجربه می کند به طوری‌که با مصوبه مجلس شورای اسلامی، قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی شاما بنزین و گازوئیل 5 درصد افزایش می یابد.
 
با تصویب این لایحه در خانه ملت، بهای هر لیتر بنزین 700 تومانی با افزایش 5 درصد و در قالب عوارض مصرف سال آینده به 735 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد معمولی هم به همین نسبت افزایش خواهد یافت.
 
با توجه به کسری تولید بنزین در پالایشگاه‌ها در مقایسه با مصرف، دولت پیش بینی می کند با افزایش قیمت بنزین، متوسط مصرف بنزین بار دیگر به محدوده 65 تا 70 میلیون لیتر در روز کاهش یابد که در این صورت عملا تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی متوقف خواهد شد.
 
سومین مرحله؛ حذف کارمزد و پرداخت حق‌العمل بنزین
 وزارت نفت به شورای اقتصاد پیشنهادی مبنی برای حذف کارمزد فروش بنزین و پرداخت هزینه کارمزد توسط مردم در قالب حق‌العمل خرید سوخت ارائه کرده که در صورت تصویب، هزینه خرید بنزین بسته به حجم باک خودروها افزایش می‌یابد.
 
پیش بینی می‌شود با تشکیل اولین نشست شورای اقتصاد با پیشنهاد 25 درصدی دریافت حق‌العمل جایگاه‌داران سوخت، بار مالی خرید هر 30 لیتر بنزین با قیمت 400 تومان حدود سه هزار تومان است و در صورت افزایش قیمت هر لیتر بنزین به 1000 تومان، حق العمل خرید هر 30 لیتر بنزین حدود 7500 تومان خواهد شد.
 
مسئولان وزارت نفت پیش بینی می‌کنند حذف کارمزد و پرداخت حق‌العمل منجر به افزایش سطح خدمات رسانی، بالا رفتن حاشیه سود جایگاه‌داران و استقبال سرمایه گذاران در ساخت و توسعه مجاری عرضه سوخت شود.
 
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیشتر در گفتگویی با بیان اینکه امسال به جای کارمزد در جایگاه‌ها فروش بنزین به صورت حق‌العمل کاری انجام می‌شود، گفت: با اجرای طرح فروش حق‌العملی بنزین در جایگاه‌ها، جایگاه‌داران می‌توانند بخشی از درآمد خود را از همان محل فروش تامین کنند.
 
بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در گفتگو با مهر با اشاره به مکاتبات جدید با رئیس جمهوری به منظور اجرای نظام فروش حق العملی بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها، اعلام کرد: پیشنهاد جایگاه‌داران دریافت 25 درصد ارزش هر لیتر فرآورده نفتی به عنوان حق‌العمل است.
 
چگونه سهمیه بنزین را دود نکنیم؟
  با افزایش قطعی بنزین، هزینه خانوارها هم برای مصرف بنزین افزایش می یابد با این وجود استفاده از روش های جدید و بدون هزینه می تواند منجر به 20 تا 25 درصد مصرف بنزین خودروها شود.
 
تعویض فیلتر هوا، کاهش حمل بار اضافی و نبستن باربند، بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم تهویه در سرعت بالای خودرو، تنظیم باد لاستیک خودروها، خرید بنزین سوپر و اتان بالا به جای بنزین معمولی، تعویض مبدل کاتالیستی در اگزوز، استفاده از دنده مناسب متناسب به سرعت خودرو، تعویض به موقع روغن و شمع‌ها از راهکارهای بهینه سازی مصرف بنزین در خودروها است.
 
علاوه بر این، توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می‌شود بنابراین پارک خودرو در سایه و در پارکینگ سرپوشیده منجر به حفظ بنزین موجود در باک خودرو می‌شود.
 
از سوی دیگر 120 ثانیه روشن نگاه داشتن خودرو بدون حرکت، بنزین بیشتری نسبت به خاموش و روشن کردن مجدد آن مصرف می‌کند، ضمن آنکه برای اکثر خودروها حرکت با سرعت 80 تا 85 کیلومتر مصرف بنزین کمتری به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پاسخ

    این حق‌العمل کاری پول زوره، مگر هزینه یک جایگاه چقدره که این پول را بدیم، هر جایگاه کوچیک حداقل روزی ۱۰۰۰ لیتر فروش داره که میشه روزی ۲۵۰ هزار تومان و به عبارتی ماهی ۷/۵ میلیون تومان، کل هزینه اون جایگاه هم ماهی ۲/۵ میلیون نمیشه، در ضمن جایگاه های بزرگتر فروش بیشتری نسبت به هزینه ها دارند، چه معنی داره دولت این همه هزینه روی بنزین میکنه و سوبسید روی بنزین میده ولی توزیع کننده که سهم زیادی در هزینه ها نداره ۲۵ درصد پول بنزین را بگیره