بازدید سایت : ۵۴۸۶۹

◄ پرواز هما از غرب به شرق راهکاری برای کاهش تبعات تحریم های ایران ایر

با توجه به تحریم اروپا شرکت هما میبایست بدون هیچ مانعی از طرف اشخاص و شرکت های ثالث نسبت به برقراری مسیرهای پروازی خود در خاور دور و جنوب شرقی آسیا اقدامات عاجل انجام دهد.

پرواز  هما از غرب به شرق راهکاری برای کاهش تبعات تحریم های ایران ایر
تین نیوز |

 کارشناسان هوانوردی معتقدند با توجه به تحریم های جدید ایران ایر، باید صحبت از آینده و تصمیمات بعدی کرد و از گذشته ای که درس گرفته نشد، گذشت و با اتخاذ تصمیات سخت از این مسئله عبور کرد.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس هوانوردی در مورد تحریم هایی که اخیرا از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران ایر صورت گرفته است،به خبرنگار ما گفت: متاسفانه آن اتفاقی که نباید می افتاد، رخ داد و تنها راه ارتباط هوایی مستقیم ایران و غرب که سال ها توسط شرکت هواپیمایی ج . ا (هما) مابین تهران و شهرهای اروپا برقرار بود به بهانه های مختلف مسدود شد. 

وی افزود: در ماه های گذشته اخباری مبنی برتصمیم تئوریکا اروپا شامل کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان جهت اعمال تحریم های جدید علیه ایران منتشر شد که یکی از آنها عدم اجازه ورود « هما»  به اروپا بود.

وی با اشاره به این که در ابتدا این موضوع  توسط سخنگوی شرکت ایران ایر رد و ادعا شد هنوز هیچ ابلاغی به این شرکت ارایه نشده است، اظهار کرد:  اما در روزهای گذشته با تصویب اتحادیه اروپا، خبر اعمال تحریم چندین فرد و نهاد منتشر شد  که یکی از آنها عدم اجازه پرواز شرکتهای ماهان،ساها و هما بود. 

این کارشناس در گفت و گو با تین نیوز، تاکید کرد: تکلیف دو شرکت ماهان و ساها مشخص بود اولی که سال ها از ورود به اروپا منع شده بوده و دومی که اصلا پرواز اروپایی نداشته و سیبل این تحریم شرکت ایران ایربه عنوان شرکت حامل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: البته با وجود انتشار این خبر، هیچ کس انتظار اعمال تحریم را در روزهای اخیر نداشت که به یکباره و در تصمیمی محیر العقول در همان شب اول با تصمیم داخلی شرکت هواپیمایی ج.ا تمام پروازهای اروپایی خود را درحالی که ساعاتی به اولین پرواز به شماره 733 به مقصد پاریس نمانده بود، باطل اعلام و به مسافران با ارسال پیامک اطلاع رسانی و موجی از تعجب و حیرت در جامعه و میان فعالان صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد! 

این کارشناس افزود: دو مورد در اتخاذ این تصمیم را می توان متصور بود اول احتمال توقیف اموال و مورد دوم عدم اجازه نشستن هواپیماهای مسافری "هما" که هر دو این موارد منجر به مشکلات به مراتب سخت تر از ابطال پروازها، می شد.

وی با تاکید بر این که به طور حتم در این تصمیم گیری استعلام لازم از وزارت امورخارجه و نهادهای امنیتی نیز اخذ شده بود، عنوان کرد: حال باید صحبت از آینده و تصمیمات بعدی کرد و از گذشته ای که درس گرفته نشد، گذشت و با اتخاذ تصمیات سخت از این مسئله عبور کرد.

این فعال صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: بی شک هیچ شرکت هواپیمایی در داخل کشور ظرفیت های سخت افزاری، نرم افزاری، امکانات و از همه مهمتر منابع انسانی کارآمد و متخصص مانند "هما" نداشته و نخواهد داشت و با توجه به اعتبار بین المللی "هما"این شرکت حامل پرچم است که می تواند، از فردای عادی سازی روابط با غرب،  مجدد به عرصه جابجایی بار و مسافر در مسیرهای اروپایی بازگردد همانطوریکه بعد از برجام نیز شرکت های بزرگ و اصلی هواپیماسازی دنیا "هما" را دارای صلاحیت لازم جهت فروش هواپیماهای نو دانستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر "هما" را می توان به تیم ملی فوتبال تشبیه کرد که با توجه به بازیکنان حرفه ای و مربی خوب، علی رغم افتخارات گذشته از کسب نتایج قابل قبول ناتوان و با شکست های متوالی مواجه شده است در این مواقع اولین و بهترین تصمیم  ایجاد تغییرات در مدیریت و هدایت از روی نیمکت در اسرع وقت است.

او ادامه داد: قطعا این تغییرات در شرایط خطیر فعلی و لغو پروازهای اروپایی،کمبود ناوگان، عدم خرید هواپیما، ناوگان زمینگیر و عدم ثبات مدیران ارشد شرکت در سطح معاونت ها به عنوان مثال وضعیت معاونت بازرگانی و غیره حائز اهمیت و مورد نیاز است. 

این کارشناس تاکید کرد: مدیران شجاع و با تجربه هر تهدیدی را به فرصت تبدیل خواهند کرد لذا با توجه به تحریم اروپا، لازم است  شرکت ایران ایر  (هما) بدون هیچ مانعی از طرف اشخاص و شرکت های ثالث نسبت به برقراری مسیرهای پروازی خود در خاور دور و جنوب شرقی آسیا اقدامات عاجل را انجام دهد. 

به گفته وی ایران ایر می تواند پروازهایی در مسیرهایی مانند توکیو، پکن،کواالالمپور، بانکوک و مسیرهای جدید که سالهاست در توافقی نانوشته از آنها چشم پوشی کرده است، راه اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این ظرفیت در بدنه تخصصی وکارشناسی کارکنان ایران ایر وجود داشته ودارد و تنها به تصمیمات شجاعانه و بدون مسامحه نیاز خواهد داشت. 

این فعال صنعت هوانوردی ادامه داد: اینک زمان اتخاذ تصمیمات بزرگ است و تصمیمات سخت را در زمان های سخت کسانی خواهند گرفت که از درایت،شجاعت،تعصب سازمانی و عشق به ایران و ایرانی به اندازه کافی برخوردار باشند تا اجازه افول سیمرغ " هما" را به بدخواهان نداده و این شرکت خاطره ساز را برای ایرانیان در هر جای دنیا و با هر سلیقه و طرز فکری پویا و فعال نگه دارند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    تحریم‌های هما و پیامدهای آن بر صنعت هوایی ایران
    تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت هواپیمایی هما، به عنوان نماد حمل و نقل هوایی ایران، تأثیرات گسترده‌ای بر این صنعت و اقتصاد کشور داشته است. این تحریم‌ها نه تنها بر عملیات پروازی هما بلکه بر کل زنجیره تأمین صنعت هوایی ایران از جمله تامین قطعات، تعمیرات و بیمه تأثیر گذاشته‌اند.
    ابعاد مختلف تحریم‌های هما:
    1. محدودیت‌های پروازی:
    o ممنوعیت پرواز به مقاصد اروپایی: این مهمترین محدودیتی بود که بر هما تحمیل شد و به طور مستقیم بر درآمدهای شرکت تأثیر گذاشت.
    o محدودیت‌های پروازی به برخی از کشورهای آسیایی: علاوه بر اروپا، پروازهای هما به برخی از کشورهای آسیایی نیز با محدودیت مواجه شد.
    o افزایش هزینه‌های بیمه: شرکت‌های بیمه بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها از ارائه پوشش بیمه‌ای به هواپیماهای ایرانی خودداری کردند که این امر هزینه‌های عملیاتی هما را به شدت افزایش داد.
    2. محدودیت‌های فنی و تعمیراتی:
    o مشکل در تامین قطعات یدکی: تحریم‌ها دسترسی هما به قطعات یدکی هواپیماهای غربی را با مشکل مواجه کرد.
    o محدودیت در تعمیرات هواپیما: تعمیر و نگهداری هواپیماهای هما در خارج از کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلات عدیده ای روبرو شد.
    3. تأثیر بر ناوگان هوایی:
    o پیری ناوگان: به دلیل عدم امکان خرید هواپیمای جدید و مشکلات در تعمیر و نگهداری هواپیماهای موجود، ناوگان هوایی هما پیر و فرسوده شد.
    o کاهش ظرفیت ناوگان: کاهش تعداد هواپیماهای عملیاتی، ظرفیت ناوگان هما را کاهش داده و به تبع آن تعداد پروازها و مسافران کاهش یافت.
    4. تأثیرات اقتصادی:
    o کاهش درآمد: کاهش تعداد پروازها و مسافران به معنای کاهش درآمدهای هما بود که بر وضعیت مالی شرکت تأثیر منفی گذاشت.
    o افزایش هزینه‌ها: افزایش هزینه‌های عملیاتی، تعمیراتی و بیمه‌ای، فشار زیادی بر منابع مالی هما وارد کرد.
    o کاهش اشتغال: کاهش فعالیت‌های هما به معنای کاهش اشتغال در این صنعت و صنایع وابسته بود.
    5. تأثیرات سیاسی:
    o تشدید تنش‌ها: تحریم‌های هما به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر ایران استفاده شد و به تشدید تنش‌ها بین ایران و کشورهای تحریم‌کننده منجر شد.
    o کاهش جایگاه ایران در صنعت هوانوردی جهانی: تحریم‌ها باعث کاهش جایگاه ایران در صنعت هوانوردی جهانی و منزوی شدن این صنعت شد.
    پیامدهای بلندمدت:
    • کاهش رقابت‌پذیری صنعت هوایی ایران: تحریم‌ها باعث کاهش رقابت‌پذیری صنعت هوایی ایران در مقایسه با سایر رقبا در منطقه شد.
    • افزایش هزینه‌های سفر هوایی برای مسافران: کاهش رقابت و افزایش هزینه‌های عملیاتی شرکت‌ها، به افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما منجر شد.
    • کاهش درآمدهای ارزی: کاهش تعداد گردشگران خارجی و درآمدهای ناشی از حمل و نقل هوایی، به کاهش درآمدهای ارزی کشور منجر شد.
    • تاخیر در توسعه صنعت هوایی: تحریم‌ها مانع از توسعه صنعت هوایی ایران و ورود فناوری‌های جدید به این صنعت شد.
    راهکارهای مقابله با تحریم‌ها:
    • توسعه صنعت هواپیمایی داخلی: تمرکز بر ساخت و تولید هواپیما و قطعات آن در داخل کشور می‌تواند وابستگی به خارج را کاهش دهد.
    • همکاری با کشورهای دوست و متحد: توسعه همکاری‌های فنی و اقتصادی با کشورهای دوست و متحد می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند.
    • استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی: واگذاری بخشی از فعالیت‌های صنعت هوایی به بخش خصوصی می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.
    • دیپلماسی فعال: تلاش برای رفع تحریم‌ها از طریق دیپلماسی و گفتگو با کشورهای تحریم‌کننده می‌تواند به بهبود وضعیت صنعت هوایی کمک کند.
    نتیجه‌گیری:
    تحریم‌های اعمال شده علیه هما تأثیرات مخربی بر صنعت هوایی ایران داشته است. برای بهبود وضعیت این صنعت، نیاز به اتخاذ سیاست‌های جامع و بلندمدتی است که با هدف کاهش وابستگی به خارج، توسعه فناوری‌های داخلی و افزایش بهره‌وری باشد.

  • ناشناس

    ما در چندین مقطع زمانی خصوصا بعد برجام که سادگی های عوام با بزن برقص های کف خیابانی و متاسفانه سادگی عمیق بعضی خواص را شاهد بودیم سرمایه گذاری های سنگینی در بخش هوایی کردیم چون باور یکسری این بود که مشکل آمریکا با ما بخش هسته ایی بوده و حالا مشکلات حل شده و تحریم ها رفته !!!
    به شخصه به عنوان یک فرد عادی و معمولی این جامعه ، ۷ ۸ سال است که می نویسم راه حل شکستن تحریم در بخش هوایی ، الویت دهی و سرمایه گذاری سنگین در بخش ریلی پرسرعت است هنوز هم اکثر خواص و بدنه کارشناسی و تحصیلکرده ما به چنین باوری نرسیدند شاید ۵ سال دیگر برسند شاید کار به ۱۴۲۰ برسد و دیگر کار از کار گذشته باشد پارسال در همین تین نیوز نوشتم تحریم های هوایی شدیدتر می شود تا جایی که پروازهای منطقه ایی هم مقدور نباشد و خوب حالا پرواز به اروپا نداریم یعنی این تحلیل انقدر سخت است که بفهمیم پرواز به شرق و منطقه را هم یکی یکی از دست خواهیم داد ؟
    منطق و اساس این تحلیل قدیمی ، بسیار سادس هدف آمریکا از تحریم های هوایی ، ایجاد نارضایتی عمومی در بخش مسافری و بهم ریختن و فلج کردن بخش باری ما با آثار شدید و مخرب بعدیست که دومینویی جلو برود حال اگر شما در ۲ دهه گذشته درست تحلیل می کردین انقدر بچگانه از غرب بازی نمی خوردین امروز حداقل قطار پرسرعت تهران مشهد را می داشتیم که ۳ ساعته این مسیر را برود تا ضمن برداشتن بار زیادی از روی دوش ناوگان خسته هوایی ، یک سرویس مناسب قیمت ، امن و به قدر کافی سریع در اختیار بخش مسافری و حتی حمل بار قرار دهد شماها با قصه برجام حداقل ۲ دهه مملکت را عقب انداختین امروز هم تحلیل ساده این است که پس فردا پروازهای منطقه ایی هم به مشکل بخورد آنوقت چه می کنید ؟ حداقل ریل پرسرعت تهران مشهد ، تهران تبریز ، تهران اصفهان شیراز بوشهر و تهران کرمانشاه را باید داشته باشید که بتوانید مسافرین را ریلی تا مرز ببرید تا این ها بتوانند از فرودگاه های کشورهای همسایه استفاده کنند یا که خیر ؟ یا نشستید اون لحظه برسه و بعد با اجی مجی لاترجی گفتن ، قطار پرسرعت ظاهر شود ؟! ذات این تیپ پروژه ها زیر ۷ ۸ سال کار نیست در مملکت کوهستانی و سخت گذر ما بگید ۱۰ سال حداقل ، این همه غفلت برای چیه ؟
    ریل پرسرعت اون چیزیه که نه تنها بخش زیادی از مشکلات کهنه مملکت ما را حل می کند که کلید رشد و توسعه کشور هم هست .
    برای اینکه بفهمیم سرمایه گذاری و الویت دهی بین ریلی پرسرعت و هواپیما باید کجا باشد مثال ساده ایی هست ما در بخش نظامی ، بین تشکیل ارتش کلاسیک و ساخت امثال جنگنده ها و ارتش نامتقارن و ساخت موشک ها و پهبادها ، دومی را انتخاب کردیم چون زودتر می رسیدیم که رسیدیم چون خیلی کم هزینه تر است چون دانشش کاملا انحصاری نیست خوب ببینید باید روی ریلی پرسرعت ، الویت گذاری کرد و بخش هوایی در حد نیازهای ضرور و سرپا نگه داشتن هزینه کرد الان فرودگاه امام را می سازید و توسعه می دین دقیقا برای کدام حجم پروازی ؟ دنبال ساخت هواپیمای مسافربری هستید که روس ها با چند دهه کار ، فقط در بخش بدنه موفق بودند بعد اصلا ساختید با چه مجوزی قراره پرواز کنه ؟ ساختش اقتصادی هست یا نه ؟