مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از حذف حرکت قطارهای تندرو خط 5 مترو تهران از اول شهریورماه خبر داد. به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مسعود درستی در خصوص مزایای اجرای طرح بهینه سازی حرکت قطارهای خط 5 اظهار کرد: به جای هر 20 دقیقه یک قطار تندرو یا عادی، هر 10 دقیقه یک قطار در زمان اوج مسافری اعزام می شود. زمان سفر و زمان انتظار کاهش می یابد. زمان انتظار برای توقف قطارهای عادی در ایستگاه میانی و عبور تندرو از کنار آن کاهش می یابد. همچنین امکان استفاده از همه ظرفیت قطار و نشستن روی صندلی ها بیشتر می شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: کاهش زمان انتظار مسافر روی سکو از جمله دلایل منجر به جمع شدن قطارهای تندرو از خط 5 مترو است. سرفاصله قطارهای تندرو و کندرو 20 دقیقه است ولی الان یک دست 10 دقیقه می شود. این در حالی است که در گذشته هم در وسط روز قطارهای تندرو فعالیتی نداشتند. موضوع دومی که وجود دارد این است که بیشترین تاخیر به واسطه نوع حرکت قطارها برای قطارهای کندرو است آن هم به دلیل سوار شدن بیش از حد جمعیت در قطارهاست. به خاطر همین تصمیم گرفتیم برای متعادل سازی این زمان را یکسان کنیم. درستی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که وجود دارد این است که به واسطه بار بیشتر قطارهای تندرو به لحاظ سرعت و وزن بیشترین خرابی در حوزه سوزن ها اتفاق می افتد. این هم موجب ایجاد تاخیراتی می شود که بر اساس داده هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم این حرکت ها را لغو کنیم. سعی ما این است که بتوانیم زمان سفر را به قطارهای تندرو نزدیک کنیم و طی 50 تا 52 دقیقه مسیر را طی کنند که اگر میسر بشود تنها 6 دقیقه با زمان قبلی تفاوت دارد. ایمنی و راحتی مسافران نتیجه اتخاذ این تصمیم است. وی درباره خرابی چند پله برقی ایستگاه تجریش اظهار کرد: اتفاقی که در ایستگاه شهید بهشتی افتاد ما را حساس به این کرد که رویه خود را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر روش های معمول جواب می داد نباید این اتفاق می افتاد؛ بنابراین به این سمت رفتیم که فرایند تعمیر را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی پله های برقی می توانست در آینده هم مشکل ایجاد کند؛ بنابراین برخی پله ها عامدانه و برای اورهال اساسی خاموش شده است. وی ادامه داد: امروز 7 ایستگاه پله برقی خاموش دارد: میدان آزادی، شهرک شریعتی، صیاد شیرازی، زمرم، امام حسین(ع) و شهید بهشتی. پله برقی ایستگاه تجریش برای تعمیر اساسی 40 روز است که خاموش است. تلاش ما این است تا اول مهر پله خاموشی نداشته باشیم. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: از فاوا خواستیم که امکان جدا کردن کارت دانش آموز و دانشجو و اقشار خاص را بررسی کند، شدنی است اما آیا اینکه فاوا در تنگنای زمانی بتواند کار را پیش ببرد یک دغدغه ما است و دومین دغدغه این است که خیلی از دانش آموزان کارتشان دست افراد دیگر است. ما تصمیمان این است که دانش آموز را رایگان از گیت رد کنیم. پیشنهاد شهرداری ایجاد شناورسازی زمانی است تا برنامه هایی برای ارزان کردن حمل و نقل عمومی داشته باشیم و ترافیک تهران را بشکنیم. تا به امروز قطعیتی درباره شناورسازی رخ نداده اما رایگان کردن یا ارزان کردن بلیت دانش آموزی حتما اتفاق می افتد. درستی افزود: اصلا برنامه ما این نیست که از سهم بانوان از مترو کم کنیم اما شاید تاثیر درهای جداکننده این شد، اما اینکه بگوییم برنامه بهره برداری کم کردن سهم بانوان بود این نیست. قبلا وسط واگن دوم نرده گذاشتیم. اگر جای نرده، در بگذاریم این حرف که کوچک شده درست اما ما نرده ها را جمع نکردیم. درستی درباره ساماندهی دستفروشان گفت: مدل کاری ما اینگونه است که ممکن است بستری برای اتفاقات اجتماعی و ناهنجاری ها از جمله تکدی گری باشیم. امروز قانون دستفروشی را جرم نمی داند ولی اگر دستفروش برای کسی مزاحمت ایجاد کند این موضوع دیگر است. نسبت به بساط گستری علاقه ای نداریم. با این حال بالاخره توانستیم با هر ضربی بود ایستگاه محمدیه را سامان بدهیم، ولی دستفروش ها به ایستگاه بعد رفتند. یکی از شاخص ترین نکات مورد نظر ما ساماندهی بساط گستران است. ما در بهره برداری نیاز به اصلاح قوانین داریم. علی القاعده نباید اجازه به بساط گستری بدهیم اما با دستفروشی که مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی کند نمی توان در چارچوب قانون برخوردی کرد، اما باید ساماندهی بشوند. اغلب متکدیان چیزی برای فروش دارند؛ بنابراین باید ضوابط و خلاهای قانونی را در نظر گرفت. ما بیش از هرکسی دوست داریم ایستگاه های ما آرام باشد ضمنا عده ای هم دستفروشان مترو را دوست دارند.