◄ معماری متفاوت ایستگاه های مترو بهار شیراز و استاد نجات اللهی + تصاویر
همان طور که پیشتر عنوان شده بود، تغییر رویکرد متولیان ساخت ایستگاه های شبکه مترو تهران در زمینه معماری نوین این ابنیه شهری، با طراحی و اجرای متفاوت برخی ایستگاه های در حال تکمیل به منصه ظهور رسیده و بعد از ایستگاه میدان کتاب در خط 7 که نوع دیگری از نگاه هنری به احداث سازه های عمرانی را پدیدار ساخت، حالا نوبت به ایستگاه های بهار شیراز و استاد نجات اللهی رسیده است تا با شکلی چشم نواز و بدیع خودنمایی کنند.
همان طور که پیشتر عنوان شده بود، تغییر رویکرد متولیان ساخت ایستگاه های شبکه مترو تهران در زمینه معماری نوین این ابنیه شهری، با طراحی و اجرای متفاوت برخی ایستگاه های در حال تکمیل به منصه ظهور رسیده و بعد از ایستگاه میدان کتاب در خط 7 که نوع دیگری از نگاه هنری به احداث سازه های عمرانی را پدیدار ساخت، حالا نوبت به ایستگاه های بهار شیراز و استاد نجات اللهی رسیده است تا با شکلی چشم نواز و بدیع خودنمایی کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) مهندس "یاشار لطفی" دبیر کمیته معماری و تابلوهای هنری شرکت مترو تهران در خصوص اقدامات اجرایی متناظر با مصوبات اخیر کمیته معماری و تابلوهای هنری این شرکت که نخستین آثار عینی آن در حال بروز یافتن است، گفت : براساس تصمیماتی که طی ماه های اخیر و با هدف احیاء هویت معماری ایرانی- اسلامی در قالب به روز رسانی الزامات معماری ایستگاه های شبکه مترو پایتخت اتخاذ شد ، طرح های متفاوتی برای دو ایستگاه بهار شیراز و استاد نجات اللهی به تصویب کمیته معماری شرکت مترو رسید و اجرای آنها در دستور کار قرار گرفت؛ این امر با نگاه ویژه به مقوله هماهنگی سازه های مترو با بافت پیرامونی هر ایستگاه و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت فضاهای بیرونی و داخلی ایستگاه ها جهت شادابی و حظ بصری مسافران و افزایش بهره وری کارکنان شاغل در هر ایستگاه صورت پذیرفت که امیدواریم مورد قبول شهروندان قرار گیرد.
مهندس لطفی در ادامه به برخی ملاحظات در نظر گرفته شده برای طراحی و معماری این دو ایستگاه اشاره کرد و افزود : ورودی شمالی ایستگاه شهید نجات اللهی در خیابان کریمخان زند و مجاور بوستان حضرت مریم مقدس (س) واقع شده و با توجه به استفاده اقلیت های مذهبی از کلیسای سرکیس مقدس، سعی گردیده طرح سقف کاذب، رنگ های به کار رفته در سازه ها و همچنین معماری کل فضاها با این مکان مذهبی همخوانی داشته باشد.
در مورد ایستگاه بهار شیراز نیز در عین لحاظ کردن هنر ساده گرایی در معماری ابنیه موجود، از رنگ های متنوع و خصوصاً رنگ سبز به عنوان نمادی از فصل بهار استفاده می شود و تلفیق آجر با مصالح جدید به همراه نورپردازی در این ایستگاه، بخشی از فرم سالن فروش بلیت را در بر می گیرد.
دبیر کمیته معماری و تابلوهای هنری شرکت مترو تهران در پایان صحبت های خود گفت: امیدواریم این روند به تعالی معماری ایستگاه های شبکه مترو طی سال های آینده منجر شده و خصوصاً در مورد ایستگاه های خطوط جدید که هنوز طراحی آنها آغاز نشده است، بتوان رویکرد جدید در معماری ابنیه اینچنینی را به شکلی عملی پیاده سازی کرد تا ایستگاه های شبکه مترو به مبلمان جذاب شهری تبدیل شده و شهروندان با دیدن آنها، شور و نشاط بیشتری در خود احساس کنند.
معماری زیبایی دارند