آخوندی: «تضمین دولت» پیش نیاز توسعه قطار حومه ای است
روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می شوند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستین بار «تشکیل قطار حومه ای» را تصویب کرد؛ هرچند قطار حومه ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومه ای ضروری است، گفت: اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایه گذاری صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه کشور، در خصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری در بودجه سنواتی، توضیح داد: روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می شوند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستین بار «تشکیل قطار حومه ای» را تصویب کرد؛ هرچند قطار حومه ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای حومه ای صبح ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر می روند، بنابراین سیستم آن ها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند. البته سیستم های قطارهای حومه ای معمولاً در تمام دنیا مجزا و خاص هستند، چراکه در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی گیرند لذا دولت ها در این نوع ناوگان های قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت می کنند.
آخوندی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری در قطارهای حومه ای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می شود، اضافه کرد: همان طور که در مترو، سرمایه گذاری شهرداری ها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیت پرداخت می شود، در قطارهای حومه ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط زیست سیستم های آن ها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل می کنند، لذا این قطارها کاملاً خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت «تضمین دولت» در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه گذاری شکل نگرفته و کسی سرمایه گذاری نخواهد کرد، لذا به بودن آن تأکید دارم.
در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تأمین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آن ها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه دو هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود. شهرداری ها نیز موظف اند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام نمایند.