◄ راهآهن خراسان در مسیر تحول
مدیر کل راه آهن خراسان اعلام کرد: طی ۴ سال گذشته با اجرای پروژه های توسعه ای در راه آهن خراسان شاهد افزایش ظرفیت و همچنین ارتقای ایمنی سیر قطارها در محور خراسان بوده ایم.

مدیر کل راه آهن خراسان اعلام کرد: طی ۴ سال گذشته با اجرای پروژه های توسعه ای در راه آهن خراسان شاهد افزایش ظرفیت و همچنین ارتقای ایمنی سیر قطارها در محور خراسان بوده ایم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز ؛ محمد هادی ضیایی مهر با اشاره به مهمترین پروژه ها و اقدامات اجرایی راه آهن در مسیر پر تردد ریلی تهران – مشهد طی ۴ سال گذشته، گفت: از جمله این اقدامات، اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها درمسیرریلی تهران-مشهد و بالعکس (سیستم ATC و بلاک میانی) در راستای افزایش ظرفیت مسیر پرتردد تهران – مشهد و بالعکس بوده است.
وی افزود: اجرای این پروژه موجب دو برابر شدن ظرفیت موجود و همچنین ارتقا ایمنی سیر قطارها در این مسیر شد.
ضیایی مهر افزایش سکوهای مسافری از ۴ به ۷ سکو وخطوط پذیرش واعزام قطارهای مسافری از ۷ به ۱۳ خط ریلی وافزایش خطوط پارکینگ واستقرار قطارهای مسافری را از دیگر اقدامات عنوان کرد.
وی اضافه کرد: توسعه مراکز تعمیراتی واگنهای مسافری و سایر پروژه های ساختمانی وتاسیساتی و خدماتی با هدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها در مسیر ریلی تهران – مشهد از اقدامات دیگر راه آهن خراسان بوده است.
مدیر کل راه آهن خراسان ادامه داد: آغازعملیات اجرائی پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد - تهران نیز به منظور افزایش سطح تکنولوژی حملونقل ریلی و کاهش زمان سیر به ۶ ساعت و مهمتر از آن افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در مسیر پرتردد مشهد – بالعکس از دیگر اقدامات اجرایی است.
وی به مطالعه وتهیه طرح وشروع عملیات اجرایی خط سوم ریلی حد فاصل ایستگاه کاشمر در منطقه دیزباد نیشابور تا ایستگاه فریمان (منطقه سنگ بست مشهد) به طول ۶۰ کیلومتر با هدف جداسازی کریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دو خطه تهران – مشهد، و همچنین تفکیک مسیر قطارهای مسافری مشهد – تهران و بالعکس از مسیر قطارهای جنوب کشور (بندرعباس – یزد - کرمان و ...) طی ۴ سال اخیر اشاره کرد.
ضیایی مهر گفت: عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت پایانه های تخلیه وبارگیری محمولات واگنهای آسیای میانه (ترانزیت- واردات -صادرات) با مشارکت بخش خصوصی در راستای توسعه حمل و نقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات، طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به منظور ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی ( واردات ، صادرات ، ترانزیت ) و آماده سازی این ایستگاه به عنوان بندر خشک از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.
وی همچنین از احداث ایستگاه اسفراین جدید (حکم آباد) به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبکه ریلی و همچنین دسترسی مردم منطقه به شبکه ریلی و استفاده از قطارهای مسافری، پروژه ایمن سازی حریم ریلی در مجاورت شهرستانهای مسیر ریلی در استان با احداث تقاطع های غیر همسطح واجرای دیوار حریم خبر داد.
وی بیان داشت: پروژه احداث و توسعه سالنهای مسافری ایستگاههای راهآهن سرخس – ابومسلم (بینالود)- نقاب به منظور توسعه قطارهای حومهای و همچنین افزایش رضایتمندی مسافرین به عنوان دیگر اقدامات این اداره کل بوده است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: علاوه بر اجرای پروژههای فوق، اقداماتی چون ارتباط ریلی شهرستانهای خرمشهر- ماهشهر– ملایر- میاندوآب برقرار شده و همچنین افزایش سطح خدمات کیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح کشور با راهاندازی قطارهای ۵ ستاره لوکس صورت گرفته است.
ضیایی مهر افزود: عمر واگنهای مسافری در حال سیر در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود ۳۰ سال به ۲۵ سال کاهش یافته است.
همچنین سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران - مشهد و بالعکس افزایش یافته بهطوریکه ۱۴۰ کیلومتر و برای قطارهای سریعالسیر به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف سه سال اخیر نیز انجام شده که بیشترین رشد مربوط به سال ۹۴ است که ۲۵۶ درصد رشد را شاهد بوده که به کریدور ریلی سرخس به بندرعباس حمل شده است.