راه آهن ایران در مسیر مدیترانه
با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر کشور عراق عملیات پروژه راه آهن شلمچه بصره که دو کشور بیش از ۴۰ سال در انتظار آن بودند، آغاز می شود.
وزیر راه و شهرسازی در پی حضور در مرز شلمچه از آغاز عملیات پروژه راه آهن شلمچه بصره خبر داد که مقدمات آن از چند ماه قبل در قالب تفاهم نامه و جلسات کارشناسی فراهم شده است و مقرر شده عملیات مین روبی ۱۶ کیلومتر در قرائن این راه آهن و احداث یک پل در محدوده اروندرود بر عهده طرف ایرانی باشد.
به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با حضور در مرز شلمچه گفت: امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر کشور عراق عملیات پروژه راه آهن شلمچه بصره که دو کشور بیش از ۴۰ سال در انتظار آن بودند، آغاز می شود.
بذرپاش اظهار کرد: مقدمات این کار از چندماه قبل در قالب تفاهم نامه و جلسات کارشناسی فراهم شده و در این راستا عملیات زیر ساختی نیز صورت گرفته است که امروز به فضل خدا عملیات اجرا آغاز می شود و امید است این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: طول این خط ریلی ۳۲ کیلومتر است و نظر به این که در زمان جنگ تحمیلی مین های زیادی در این محدوده وجود داشته است، عملیات مین روبی به طول ۱۶ کیلومتر در قرائن راه آهن، بر عهده طرف ایرانی است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: علاوه بر این ساخت یک پل در محدوده اروندرود نیز بر عهده طرف ایرانی است که ما تجهیز اولیه را انجام داده ایم و شرکت های مرتبط تعیین شده اند.
وی افزود: ان شاءالله از امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق آغاز شده و عملیات ریل گذاری از منطقه صفر مرزی شلمچه استارت خورده است تا زائرین عزیز مسیر جدیدی را از منطقه شلمچه به بصره و پس از آن به سمت نجف و کربلا شاهد باشند.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار امیدواری به جنبه های گردشگری این پروژه مهم تصریح کرد: تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق می شود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد.
در خبر های طرف عراقی امده ، این خط فقط مسافری هست ،
هیچ بخش باری پیش بینی نشده !
کمی شفاف سازی شود یعنی چه؟ خط مدیترانه مسافر میفرستیم یا ترانزیت بار ؟