اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
تکمیل ۲۵ کیلومتر راه بین شهری، آغاز عملیات اجرایی باند دوم جاده اهواز خرمشهر و بهره برداری از پروژه ریل راه آهن بامدژ اهواز، مهمترین پروژه های حوزه راه است که به بهره برداری رسیده یا اجرای آنها شروع می شود.
تکمیل ۲۵ کیلومتر راه بین شهری، آغاز عملیات اجرایی باند دوم جاده اهواز خرمشهر به طول ۲۵ کیلومتر و بهره برداری از پروژه ۴۰ کیلومتری ریل راه آهن بامدژ اهواز، مهمترین پروژه های حوزه راه است که در دور سوم سفرهای آیت الله رییسی به استان خوزستان به بهره برداری رسیده یا اجرای آنها شروع می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، برای تکمیل و بهره برداری ۲۵ کیلومتر راه بین شهری که در قالب هشت پروژه تعریف شده، اعتباری افزون بر ۴۳۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین عملیات اجرایی باند دوم جاده اهواز – خرمشهر به طول ۲۵ کیلومتر به ارزش ۸۷۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
افتتاح این میزان محور مواصلاتی در استان در تسهیل تردد زوار اربعین و دسترسی سهل و آسان آنان به پایانه تاثیرگذار بوده همچنین برای تردد خودروهای سنگین و ترانزیت کالا و بار به کشور همسایه عراق بسیار موثر است.
در ضمن ایمنی تردد کاروان های راهیان نور و تسهیل در رفت و آمد شهروندان، از دیگر مزایای این پروژه ها است. اجرای این طرح ها، کاهش آمار تصادفات و میزان مصرف سوخت را به دنبال داشته و همچنین موجب رونق اقتصادی و افزایش میزان ترددها میان ۲ کشور ایران و عراق نیز خواهد شد.
با بهره برداری از این راه ها، محصولات مرغوب کشاورزی در کمترین زمان به بازار مصرف می رسد و همچنین افزوده شدن این میزان راه ارتباطی به آمار راه های استان، رونق کشاورزی و دامپروری را به دنبال دارد.
بهره برداری از پروژه ۴۰ کیلومتری ریل راه آهن بامدژ – اهواز
به گزارش ایرنا، ۱۰۰ کیلومتر از خط دوم مسیر ریلی از اندیمشک تا بامدژ در سفر دوم رئیس جمهوری به استان خوزستان مورد بهره برداری قرار گرفت. اکنون ۴۰ کیلومتر دیگر این مسیر از بامدژ تا اهواز (از ایستگاه راه آهن بامدژ- خاور، خاور- نظامیه، نظامیه- اهواز) به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.
مزایای این پروژه
با اجرایی شدن این پروژه، سرعت سیر قطارهای مسافربری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و ظرفیت سالیانه بار از ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن در این مسیر افزایش خواهد یافت.
همچنین افزایش ۲ برابری ظرفیت حمل بار از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن، افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و ایجاد ۵۶۰ نفر فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، بخشی از مزایای قابل ذکر این پروژه است.
شایان ذکر است، این پروژه قسمتی از طرح احداث خط دوم راه آهن اندیمشک- اهواز – بندر امام خمینی(ره) است.
اعتبار پروژه
تاکنون برای اجرای این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان تومان است. ارزش به روز این پروژه ۱۴۰ کیلومتری، هفت هزار میلیارد تومان و پیشرفت آن ۹۷.۵ درصد است.