◄ هزینه اجرای زیربناها در اروپا هیچ ربطی به ایران ندارد
هزینه اجرای زیربناها در اروپا و به خصوص سوئیس هیچ ربطی به ایران ندارد
یک کارشناسان حوزه راه و شهرسازی، گفت: هزینه اجرای زیربناها در اروپا و به خصوص سوئیس هیچ ربطی به ایران ندارد و انعکاس این اعداد و ارقام بدون توضیح می تواند گمراه کننده باشد و هست.
به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی این مطلب را در پاسخ به یاداشتی با عنوان قیمت ها و هزینه ها در صنعت ریلی ترجمه نوشته پروفسور گارتنر استاد پلی تکنیک دولتی لوزان سوییس عنوان کرد که در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ دراین شبکه خبری منتشر شد.
یادداشت محمد اسماعیل علیخانی را ادامه بخوانید:
« قسمت اول :
- سقف هزینه تصرف اراضی مسیر ریلی در سوئیس را 300 میلیون یورو و احداث راه آهن یک خطه در دشت را دو میلیون یورو در کیلومتر اعلام فرموده اند.
- سوئیس کشوری جیبی با مساحت کمی بیش از 41 هزار کیلومتر مربع ( حدود 2.5 درصد کشور ما) یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان با جمعیت حدود 8 میلیون نفر ( حدود ده درصد ایران ) و با درآمد سرانه بیش از 15 برابر ایران است. ممکن است سوال شود که این اعداد و ارقام چه ربطی به هزینه های احداث دارد؟
توضیح می دهم؛
الف؛ گرچه در کشور ما بهای زمین در خلاف جهت مصالح ملی به غلط و به کمک مافیای زمین خوار و عوامل پیدا و پنهان در محدوده و حریم قانونی کلان شهرها از مرز بازرگان هم گذشته اما بیش از 90 درصد راه آهن های ما بیابانی و یا در خارج از محدوده شهرها اجرا و مقوله راه آهن شهری هم مسئول دیگری دارد.
اما هزینه های اجرای زیربناها ( شامل زیر سازی ٫ پل ، تونل و…)
هزینه احداث زیربناها چهار مولفه اساسی به شرح زیر دارد:
- نیروی انسانی
- انرژی
- مواد و مصالح
- ماشین الات
که با تساهل می توان بار مالی آنها را مساوی فرض کرد.
در مقایسه با کشور سوئیس:
* دستمزد نیروی انسانی در ایران حدود 5 در صد سوئیس است
*بهای انرژی با فرض پنج سنت در هر لیتر در ایران و حدود یک و نیم دلار در سوییس رقمی حدود 2 دو درصد سوئیس است.
* بهای مواد و مصالح تولید داخلی متاثر از انرژی و نیروی انسانی ارزان حداقل به طور متوسط 50 درصد ارزانتر از سوئیس است.
* کرایه ماشین آلات هم ناشی از سوخت رایگان و نیروی انسانی ( اپراتور) ارزان حداقل 40 درصد ارزان تر از سوییس است.
در جمع بندی عوامل بالا و با ملاحظه مزیت های نسبی کشور ( Preferences ) هزینه اجرای زیربناها در ایران هرگز نمی تواند از 30 درصد هزینه اجرای زیربناها در سوئیس تجاوز کند.
بدین ترتیب اگر هزینه ساخت یک راه آهن یک خطه در سوئیس 2 میلیون یورو در کیلومتر باشد، سقف این رقم در کشور ما 600 هزار دلار است و البته چند مسئله باقی می ماند. از یک سو کیفیت و دوام است و از سوی دیگر مشخصات فنی اجراست.
زیرسازی راه آهن های احداثی در اروپا و سوییس امروزه قطعا برای سرعت های بالا احداث که از کوبیدن بستر با تراکم بالاتر آغار و ..استفاده از ژئوگرید در بستر تراکم لایه ها برای به حداقل ممکن رسانیدن نشست زیر سازی طی سال های بهره برداری و…. در بدنه تا قشر تقویتی زیر بالاست، تعبیه فنس در دو طرف محور و …همه امور اجرایی آن با راه آهن های احداثی فعلی ما متفاوت و فقط با قم اصفهان قابل مقایسه است.
نتیجه گیری قسمت اول:
هزینه اجرای زیربناها در اروپا و به خصوص سوئیس هیچ ربطی به ایران ندارد و انعکاس این اعداد و ارقام بدون توضیح می تواند گمراه کننده باشد و هست.
با سلام و تشکر از نظرات جنابعالی
اعداد و ارقام ذکر شده مربوط به سوئیس نیست بلکه میانگین اروپا با اشاره به بیشینه و کمینه در اغلب موارد است
در مورد نسبت قیمت هم با کلیات نظر شما موافقم و قبلا در یادداشتی تجربه خوب شما با شرکت اسپانیایی را نقل کردهام، یادداشت ۲۶۳۳۷۴
نتیجهگیری اینکه مهمترین ربط این یادداشت اینست که اعداد آنرا برداریم و اعداد ایران را بگذاریم که با این ترتیب احتمال خطاهای سنگین در گزارش ارزشمندی مانند رولندبرگر کاهش مییابد
احتمال گمراهی را قبول دارم اما نه برای اساتیدی مثل شما، برای برخی بله
احسنت بر استاد فرهیخته