بازدید سایت : ۴۳۸۰۵

بازدید مدیرعامل راه آهن از مرکز لجستیک آپرین

مدیرعامل راه آهن، عصر روز شنبه ۱۴ مهرماه، از مرکز لجستیک آپرین و بندر خشک ریلی، واقع در مرکز لجستیک آپرین بازدید کرد.

بازدید مدیرعامل راه آهن از مرکز لجستیک آپرین
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن، عصر روز شنبه ۱۴ مهرماه، از مرکز لجستیک آپرین و بندر خشک ریلی، واقع در مرکز لجستیک آپرین بازدید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عصر روز شنبه ۱۴ مهرماه، از مرکز لجستیک آپرین و بندر خشک ریلی، واقع در مرکز لجستیک آپرین بازدید کرد.

در این بازدید که با هدف بررسی ظرفیت ها و امکانات مجموعه آپرین انجام شد، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شهردار، فرماندار، امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهرستان اسلامشهر، مدیرعامل راه آهن را همراهی می کردند.

زمین مورد تقاضای شهرداری اسلامشهر برای احداث کمربندی اسلامشهر، پروژه احداث تونل در تقاطع خیابان شهید مطهری، با خطوط راه آهن، ساختمان گمرک در محوطه بندر خشک ریلی و ساختمان گار آپرین، از سوی مدیرعامل و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.

ذاکری، همچنین پای صحبت های همکاران ترافیک آپرین نشست و پس از آن با شرکت پرس سرمایه گذار دیدار و گفت وگو کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی: دروازه‌های جدید تجارت
    بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی، دو مفهوم مرتبط اما با تفاوت‌هایی هستند که در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت روزافزون حمل‌ونقل ریلی و نیاز به تسهیل تجارت، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه، به بررسی ویژگی‌های اصلی هر یک از این دو مفهوم می‌پردازیم:
    بندر خشک (Dry Port)
    بندر خشک، در واقع یک مرکز لجستیکی و حمل‌ونقل زمینی است که به عنوان مکمل و جایگزین بندر آبی عمل می‌کند. این مراکز معمولاً در نزدیکی مسیرهای ارتباطی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی قرار دارند و امکان حمل‌ونقل کالا از طریق جاده، ریل و پایپ لاین را فراهم می‌کنند.
    ویژگی‌های اصلی بندر خشک:
    • موقعیت مکانی: معمولاً در نزدیکی بندرهای آبی یا در نزدیکی مناطق صنعتی و تجاری اصلی قرار دارند.
    • خدمات لجستیکی: مجهز به تسهیلات مختلفی هستند که امکان بارگیری، تخلیه، نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و ترخیص کالا را فراهم می‌کنند.
    • اتصالات حمل و نقلی: به شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و پایپ لاین متصل هستند.
    • مزایای اقتصادی: با کاهش بار ترافیکی بندرهای آبی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ایجاد اشتغال در مناطق داخلی، مزایای اقتصادی مهمی را ارائه می‌دهند.
    • سرعت و کارایی: با تسریع در فرآیندهای لجستیکی و گمرکی، امکان تخلیه و بارگیری سریع‌تر کالا و کاهش زمان انتظار را فراهم می‌کنند.
    • حفظ محیط زیست: با کاهش ترافیک بندرهای آبی و جابجایی بخشی از بار ترافیکی به بندرخشک، میزان آلودگی محیط زیست نیز کاهش می‌یابد.
    مرکز لجستیک ریلی
    مرکز لجستیک ریلی، یک مجموعه استراتژیک است که به منظور تسهیل و مدیریت جریان کالا از طریق حمل‌ونقل ریلی طراحی شده است. این مراکز معمولاً در نقاط کلیدی شبکه ریلی قرار دارند و امکاناتی مانند انبارداری، بارگیری، تخلیه، بسته‌بندی، و سایر خدمات مرتبط با زنجیره تأمین را ارائه می‌دهند.
    ویژگی‌های اصلی مرکز لجستیک ریلی:
    • تجهیزات پیشرفته: مجهز به تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه، سیستم‌های مدیریت انبار، و فناوری‌های اطلاعاتی برای بهبود کارایی و دقت عملیات هستند.
    • اتصالات چند وجهی: به شبکه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و آبی متصل هستند تا امکان انتقال کالا بین مختلف مدهای حمل و نقل را فراهم کنند.
    • خدمات ارزش افزوده: علاوه بر خدمات اساسی لجستیکی، ممکن است خدمات ارزش افزوده مانند بسته‌بندی، برچسب‌زنی، و مونتاژ را نیز ارائه دهند.
    • کاهش هزینه‌ها: با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، بهبود بهره‌وری و کاهش زمان تحویل کالا، به کاهش هزینه‌های کلی زنجیره تأمین کمک می‌کنند.
    • پایداری: با کاهش انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت، نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا می‌کنند.
    تفاوت‌های اصلی بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی
    • تمرکز: بندر خشک بیشتر بر روی کالاهای وارداتی و صادراتی تمرکز دارد، در حالی که مرکز لجستیک ریلی به طور کلی به مدیریت جریان کالا در شبکه ریلی می‌پردازد.
    • خدمات: بندر خشک معمولاً خدمات گمرکی و ترخیص کالا را نیز ارائه می‌دهد، در حالی که مرکز لجستیک ریلی ممکن است بر روی خدمات داخلی مانند توزیع و حمل و نقل متمرکز باشد.
    • اندازه: بندرهای خشک معمولاً بزرگ‌تر هستند و امکانات بیشتری دارند، در حالی که مراکز لجستیک ریلی می‌توانند در اندازه‌های مختلف وجود داشته باشند.
    در نهایت، هر دو بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی نقش مهمی در بهبود کارایی زنجیره تأمین، کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری کسب‌وکارها ایفا می‌کنند.
    تأثیر بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی بر اقتصاد و محیط زیست
    تأثیر بر اقتصاد:
    ن کاهش هزینه‌های لجستیکی: با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری، به کاهش هزینه‌های تولید و توزیع کالا کمک می‌کنند.
    • افزایش بهره‌وری: با بهبود فرآیندهای لجستیکی و کاهش زمان انتظار، به افزایش بهره‌وری در زنجیره تأمین کمک می‌کنند.
    ن جذب سرمایه‌گذاری: با ایجاد زیرساخت‌های جدید و ایجاد فرصت‌های شغلی، به جذب سرمایه‌گذاری در مناطق داخلی کمک می‌کنند.
    ن توسعه تجارت: با تسهیل تجارت داخلی و بین‌المللی، به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کنند.
    تأثیر بر محیط زیست:
    • کاهش آلودگی: با کاهش ترافیک جاده‌ای و استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی، به کاهش آلودگی هوا و صدا کمک می‌کنند.
    • کاهش مصرف سوخت: با استفاده از حمل و نقل ریلی که نسبت به حمل و نقل جاده‌ای مصرف سوخت کمتری دارد، به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک می‌کنند.
    • حفظ منابع طبیعی: با کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید زباله، به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.
    چالش‌های پیش روی بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی
    • کمبود زیرساخت: در بسیاری از کشورها، زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به اندازه کافی توسعه نیافته است.
    • کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی متخصص در زمینه لجستیک و حمل و نقل ریلی یکی از چالش‌های مهم است.
    • مقررات پیچیده: پیچیدگی قوانین و مقررات گمرکی و حمل و نقل یکی دیگر از چالش‌های پیش رو است.
    • رقابت با سایر مدهای حمل و نقل: رقابت با سایر مدهای حمل و نقل مانند جاده‌ای و هوایی نیز یکی دیگر از چالش‌ها است.
    آینده بندر خشک و مرکز لجستیک ریلی
    با توجه به اهمیت روزافزون حمل و نقل پایدار و کاهش هزینه‌های لجستیکی، انتظار می‌رود که بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی در آینده نقش مهم‌تری در زنجیره تأمین ایفا کنند. با پیشرفت فناوری و توسعه زیرساخت‌ها، این مراکز قادر خواهند بود خدمات متنوع‌تری را با کارایی بالاتر ارائه دهند.
    برخی از روندهای آینده در این زمینه عبارتند از:
    • اتوماسیون و دیجیتالی شدن: استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و روباتیک برای بهبود کارایی و دقت عملیات.
    • حمل و نقل چند وجهی: توسعه سیستم‌های حمل و نقل چند وجهی که امکان انتقال کالا بین مختلف مدهای حمل و نقل را به صورت یکپارچه فراهم می‌کنند.
    • پایداری: تمرکز بر توسعه بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی که از نظر زیست‌محیطی پایدار هستند.
    نقش دولت در توسعه بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی
    دولت‌ها در توسعه بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این نقش از طریق سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم محقق می‌شود. برخی از مهم‌ترین نقش‌های دولت در این زمینه عبارتند از:
    • تعیین سیاست‌ها و مقررات: دولت با تدوین سیاست‌های حمایتی از حمل و نقل ریلی و ایجاد قوانین و مقررات مناسب، محیطی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاری در این بخش را تشویق کند.
    • سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها: دولت با سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه ریلی، ساخت ترمینال‌های بار، ایجاد جاده‌های دسترسی و فراهم کردن امکانات ارتباطی، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی را فراهم می‌کند.
    • حمایت مالی: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مالی، یارانه‌ها و وام‌های کم‌بهره به سرمایه‌گذاران، به توسعه این مراکز کمک کند.
    • تشویق بخش خصوصی: دولت می‌تواند با ایجاد مزایای مالیاتی و گمرکی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کند.
    • هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف: دولت باید هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، گمرک، راه‌آهن و سایر سازمان‌های مرتبط را برقرار کند تا فرآیندهای اداری و گمرکی تسهیل شود.
    تأثیر بندرهای خشک بر توسعه مناطق محروم
    بندرهای خشک می‌توانند نقش مهمی در توسعه مناطق محروم ایفا کنند. با ایجاد بندر خشک در یک منطقه محروم، می‌توان به اهداف زیر دست یافت:
    • ایجاد اشتغال: با ایجاد بندر خشک، فرصت‌های شغلی زیادی در زمینه‌های مختلف مانند بارگیری، تخلیه، انبارداری، حمل و نقل و خدمات پشتیبانی ایجاد می‌شود.
    • توسعه صنایع کوچک و متوسط: بندر خشک می‌تواند به عنوان یک مرکز لجستیکی برای صنایع کوچک و متوسط منطقه عمل کند و به آن‌ها کمک کند تا محصولات خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.
    • افزایش درآمد منطقه: با افزایش فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، درآمد مردم محلی افزایش می‌یابد.
    • توسعه زیرساخت‌ها: با ایجاد بندر خشک، زیرساخت‌های منطقه مانند جاده‌ها، برق و آب نیز بهبود می‌یابد.
    مقایسه بندر خشک با انبار
    بندر خشک و انبار هر دو مکانی برای نگهداری کالا هستند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد:
    ویژگی بندر خشک انبار
    موقعیت مکانی معمولاً در نزدیکی مسیرهای ارتباطی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی قرار دارند. می‌توانند در هر مکانی قرار بگیرند.
    خدمات علاوه بر انبارداری، خدمات دیگری مانند بارگیری، تخلیه، بسته‌بندی، حمل و نقل و ترخیص کالا را نیز ارائه می‌دهند. عمدتاً به انبارداری کالا می‌پردازند.
    اتصالات به شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و پایپ لاین متصل هستند. ممکن است به شبکه‌های حمل و نقل متصل نباشند.
    هدف تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های لجستیکی نگهداری کالا و آماده‌سازی آن‌ها برای توزیع

    در ادامه به بررسی نمونه‌های موفق از بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی در جهان خواهیم پرداخت.
    آیا می‌خواهید در مورد یکی از این موارد بیشتر بدانید؟ یا شاید بخواهید در مورد چالش‌های پیش روی توسعه بندرهای خشک در ایران بحث کنیم؟
    لطفا سوالات خود را مطرح کنید.

    ادامه بده
    Show drafts

    نمونه‌های موفق از بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی در جهان
    برای درک بهتر از پتانسیل و عملکرد بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی، بهتر است به برخی از نمونه‌های موفق در جهان نگاهی بیندازیم. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که چگونه این زیرساخت‌ها می‌توانند به رشد اقتصادی و توسعه پایدار کمک کنند.
    • بندر خشک متروپورت (Metroport Dry Port) در نیوزلند: این بندر خشک یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بندرهای خشک در جهان است که به شبکه ریلی گسترده‌ای متصل است. متروپورت با ارائه طیف وسیعی از خدمات لجستیکی، به عنوان یک مرکز مهم ترانزیتی در نیوزلند عمل می‌کند.
    • بندر خشک کاسل (Castle Dry Port) در استرالیا: این بندر خشک با تمرکز بر خدمات ارزش افزوده مانند بسته‌بندی، برچسب‌زنی و مونتاژ، به عنوان یک مرکز لجستیکی مدرن شناخته می‌شود.
    • بندر خشک دالیان (Dalian Dry Port) در چین: این بندر خشک یکی از بزرگترین بندرهای خشک در آسیا است که به شبکه ریلی سراسری چین متصل است. دالیان با ارائه خدمات گمرکی یکپارچه، به تسهیل تجارت بین چین و سایر کشورهای منطقه کمک کرده است.
    چالش‌های پیش روی توسعه بندرهای خشک در ایران
    توسعه بندرهای خشک در ایران با چالش‌های مختلفی روبرو است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
    س کمبود سرمایه‌گذاری: کمبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است.
    • پیچیدگی قوانین و مقررات: قوانین و مقررات پیچیده گمرکی و حمل و نقل، روند توسعه بندرهای خشک را کند می‌کند.
    • کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی متخصص در زمینه لجستیک و حمل و نقل ریلی یکی دیگر از چالش‌ها است.
    • توسعه ناکافی شبکه ریلی: توسعه ناکافی شبکه ریلی و نبود اتصال مناسب بین بندرهای خشک و سایر نقاط کشور، یکی دیگر از موانع توسعه این زیرساخت‌ها است.
    راهکارهای بهبود وضعیت
    برای رفع چالش‌های موجود و توسعه بندرهای خشک در ایران، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
    • تسهیل سرمایه‌گذاری: ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه از جمله ارائه تسهیلات مالی و گمرکی.
    • ساده‌سازی قوانین و مقررات: اصلاح قوانین و مقررات موجود و ایجاد قوانین جدیدی که به تسهیل فعالیت بندرهای خشک کمک کند.
    • توسعه نیروی انسانی: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینه لجستیک و حمل و نقل ریلی.
    • توسعه شبکه ریلی: توسعه شبکه ریلی و ایجاد ارتباط مناسب بین بندرهای خشک و سایر نقاط کشور.
    • هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، گمرک، راه‌آهن و سایر سازمان‌های مرتبط.
    در نهایت، توسعه بندرهای خشک و مراکز لجستیک ریلی، نیازمند یک رویکرد جامع و هماهنگ از سوی دولت، بخش خصوصی و سایر ذینفعان است. با توجه به مزایای فراوان این زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رشد اقتصادی و توسعه پایدار ایران کمک شایانی کند.