مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور تکه پاره میشود
شرکت هواپیمایی آسمان از جمله مشتری خرید مرکز آموزش و فنون هوانوردی است در صورتی که با این شرکت به تفاهم برسیم این مرکز را واگذار کرده و اگر درباره املاک این مرکز به تفاهم نرسیم به صورت منطقه ای و تکه تکه به فروش میرسانیم .
مدیرعامل شرکت فرودگاههاست که معتقد است باید مرکز فنون خصوصی شود این در حالی است که مسئولان این مرکز معتقدند طبق اصل 44 قانون اساسی این مرکز نمیتواند خصوصی شود، اظهار کرد: شرکت هواپیمایی آسمان از جمله مشتری خرید مرکز آموزش و فنون هوانوردی است در صورتی که با این شرکت به تفاهم برسیم این مرکز را واگذار کرده و اگر درباره املاک این مرکز به تفاهم نرسیم به صورت منطقه ای و تکه تکه به فروش میرسانیم .
به گزارش تین نیوز، مرکز خدمات فنون و خدمات هوایی کشور از آن دسته مراکزی است که جور و جفای بسیاری از سوی مسئولان متحمل شده از خصوصی شدنش تا ندادن تسهیلات توسط شرکت فرودگاهها و مشکلات آموزش دانشجویان از جمله مهمترین مسائلی است که در حال حاضر این مرکز با آن دست و پنجه نرم میکند.
در دولت یازدهم، مدیران شرکت فرودگاهها دم از خصوصی شدن این مرکز زده بودند اگرچه این مهم در دستور اجرا قرار گرفت اما تا به امروز همزمان با تغییر دولت و تغییرات حاصل از آن مرکز خصوصی نشد اما این مرکز بدتر از قبل همچنان به فعالیتهای خود ادامه می دهد.
مرکز فنون که سابقه تاسیس آن به زمان پهلوی و بیش از 70 سال گذشته بازمیگردد شاید بهتربود که امروز همچون فرودگاه قلعه مرغی ثبت ملی میشد. شاید اینجا حق با کارشناسان ارشد میراث فرهنگی باشد که معتقدند مسئولان برای حفظ پیشینه صنعت مربوطه بهتر است تلاش کرده یا اقدام به راهاندازی موزه کنند اگر چه تاکنون هیچگونه موزه صنعت هوانوردی از سوی مسئولان راه اندازی نشده این در حالی است که ایران جزو کشورهایی است که در این صنعت حرفی برای گفتن دارد.
مرکز فنون که صدها بار تصمیم گرفتند به بخش خصوص واگذار کنند و هربار هم این اتفاق نمیافتاد اما این بار گویا شرکت فرودگاهها عزم خود را جزم کرده تا این موضوع را اجرایی کند.
اگرچه مسئولان شرکت فرودگاهها معتقدند خصوصی کردن این مرکز مصوبه هیات دولت است اما خلبانان و مسئولان مرکز فنون این ادعا را رد کرده و میگویند هیچ مدرکی مبنی بر خصوصی کردن این مرکز آموزش وجود ندارد این در حالی است که آنها معتقدند طبق اصل 44 قانون اساسی مراکز آموزشی نباید خصوصی شوند.
اینک «محمد علی ایلخانی»، مدیرعامل شرکت فرودگاهها در مورد آینده مرکز فنون و خدمات هوایی میگوید: « یکی از تصمیمات اخیر شرکت فرودگاهها خصوصی کردن مرکز فنون است که اگر به تعاملات لازم با خریداران برسیم آن را واگذار میکنیم.»
او در پاسخ به این سوال که روند واگذاری مرکز آموزش فنون به چه شکلی خواهد بود اذعان داشت: «در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان از جمله خریداران این مرکز است اما واگذاری این مرکز بستگی به نوع تعاملاتی است که باید به ان برسیم.اگر در خصوص قیمت گذاری مرکز و امکانات و داراییاش به تفاهم رسیدیم یکجا واگذار خواهیم کرد در غیر این صورت به صورت منطقه ای واگذار میشود.»
ایلخانی در پاسخ به این سوال که اگر منطقهای واگذار شود این مرکز تکه پاره خواهد شد ادامه داد: « شرکت فرودگاهها علاقمند است که این مرکز را به صورت یکپارچه واگذار کند که اگر این اتفاق بیفتد ما استقبال می کنیم اما اگر بر سر فاکتورهای این واگذاری با شرکت هواپیمایی آسمان ایر به تفاهم نرسیم در هر منطقهای که شعبه ای از این مرکز باشد فراخوان و مزایده برگزار کرده و آن را به فروش می رسانیم.»
او در پاسخ به این سوال که مرکز فنون دارای قدمت زیادی بوده و خلبانان بسیاری از این مرکز فارغ التحصیل شدند بهتر نیست به عنوان یک الگو برای سایر آموزشگاهها حفظ شود افزود: « طبق مصوبه هیات دولت ما موظفیم مرکز فنون را خصوصی کنیم به عبارتی این قانون است که اجرای آن بر عهده ماست از سوی دیگریکی از وظایف این مرکز ارائه خدمات است اما شرکت فرودگاهها نمیتواند در کارهای خدماتی دخالت کند لذا تا امروز هم تلاش کردیم این مجموعه را حفظ کنیم اما بیش از این امکان پذیر نیست.»
به گفته او، این در حالی است که تا به امروز دهها مراکز آموزشی برای تربیت خلبانان به وجود آمده است و واگذاری این مرکز جای نگرانی ندارد.
مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یکی از مهمترین و بهترین مراکز آموزش حرفه خلبانی در ایران است به شکلی که این مرکز به عنوان مرجعی برای تربیت خلبانان کشورهای حاشیه خلیج فارس معرفی می شود.
«رضا نخجوانی»، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشور درگفت و گو با CHN، خاطر نشان کرد: «تربیت نیروی انسانی بومی نه تنها برای یک کشور مفید است بلکه موجبات توسعه را فراهم می سازد.»
وی ادامه داد: «من با خصوصی کردن مرکز فنون مخالفم نه به این معنا که با خصوصی سازی مخالفم اما معتقدم باید یک مرکز که تنها مرکز آموزش خلبانی به شکل دولتی است به شکل پایه باقی بماند و هیچ اشکالی ندارد که موسسات آموزشی هم در کنار مرکز فنون به فعالیت خود ادامه دهند و از این مرکز به عنوان یک مرجع استفاده کنند.»
نخجوانی ادامه داد: «به جای این که این مرکز را خصوصی کنند بهتر است که عدالت اجتماعی را برقرار کنند تا از طریق کنکور سراسری دانشجویانی که مستعد بوده، اما از مکنت مالی برخوردار نیستند بتوانند در این صنعت فعالیت کنند.»
به گفته وی، بهتر است، دولت همه راه ها را نبندد و یک راه برای پرورش نیروی انسانی به عنوان خلبانان این مرز و بوم حفظ کند.
وی به سرنوشت مرکز آموزش فنون پس از خصوصی سازی اشاره کرد و اذعان داشت: «کسی که به دنبال خرید این مرکز است به دنبال تجهیز و ارتقای این مرکز نبوده و این مرکز را در راستای تحقق اهداف شخصی به کار می برد.»
زنده باد نخجوانی که موقع مسولیتشون مردونه وایسادن جلوی شرکت فرودگاهها و دولت که مرکز واگذار نشه اونایی که می خوان مرکز رو بخرن دنبال این هستند که از امکانات مرکز تو فرودگاهها استفاده کنند و گرنه اونا رو چه به آموزش
آقا جک میگویید آقای نخحوانی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بود چه ربطی داشت به مرکز آموزش فنون یا شرکت فرودگاهها. فکر کنم شما نسبت به هیچکدام از این بخشها آشنایی ندارید. به این میگویند سوتی دادن.