پول ها در شهرداری تهران چه شد؟
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص هزینه کرد پول ها در شهرداری، اسناد مالی ،پرداخت بیمه آتش نشانان پلاسکو و بدهی در شهرداری تهران توضیح داد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص هزینه کرد پول ها در شهرداری، اسناد مالی ،پرداخت بیمه آتش نشانان پلاسکو و بدهی در شهرداری تهران توضیح داد.
قدرتالله گودرزیدر خصوص میزان بدهیهای واقعی شهرداری تهران،گفت: اینکه میگویند شهرداری تهران 40 تا 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد دروغی بیش نیست و بارها رقم واقعی بدهی را اعلام کردیم اما نمی دانم چرا هر از گاهی دوستان به موضوع بدهی پیله کرده و صحبت های غیرکارشناسی می کنند.
شهرداری ضامن پیمانکاران شد
وی با بیان اینکه از بانک شهر برای ساخت پروژهها تسهیلات گرفتهایم گفت: در برخی از پروژههای سنگین مانند مترو پیمانکاران از بانک تسهیلات گرفتهاند و شهرداری ضامن آنها شده و اقساط را ما پرداخت میکنیم.
به گفته معاون اقتصاد شهر شهرداری تهران برای پروژهایی مانند شهر آفتاب، توسعه خطوط مترو، پروژههای کلیدی معاونت فنی و عمران، از بانک تسهیلات گرفتهاند.
گودرزی با بیان اینکه بدهی افراد را مستقیم به حسابشان واریز میکنیم،گفت: در مسیر پرداخت دیون شهرداری دستاندازهایی وجود داشت که در حال حاضر برطرف و بدهیها در حال پرداخت است.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: حدود 16 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و هر سال بخشی از تعهدات و دیون باقی میماند و این کار روال است.
به گفته گودرزی علاوه بر 16 هزار میلیارد تومان یک عددی هم از سال 95 به دیون اضافه شده است.
پول ها را کجا هزینه کردیم
معاون قالیباف با اشاره به اینکه در 12 سال گذشته 70 درصد اعتبارات بودجه برای توسعه شهر هزینه شده است،گفت: در این 12 سال 126 هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب بوده که تا کنون 114 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه از 114 هزار میلیارد تومان 80 هزار میلیارد تومان در بحث پروژهها هزینه شده است،گفت: با این پول 326 سرای محله، 135 بازار میوه و ترهبار، 129 ایستگاه مترو، 2531 هکتار بوستان درونشهری، 57 ایستگاه آتشنشانی، احداث 250 کیلومتر بزرگراه (برای احداث این بزرگراه ها 10 هزار و 652 فقره ملک تملک کردهایم)، 263 مجموعه ورزشی، 113 سوله بحران، 661 هکتار نوسازی بافت فرسوده، 209 کیلومتر خطوط مترو، 22 کیلومتر تونل، 1445 واگن، 92کیلومتر شبکه جمعآوری آبهای سطحی، 192 دستگاه تقاطع غیرهمسطح ایجاد شده و غیره انجام داده ایم.
به گفته وی 34 هزار میلیارد تومان هم در این سالها هزینه جاری داشتهایم.
ابایی نداریم سندها آماده بازرسی است/بفرمایید هر کسی خواست مشکلی نیست
وی با طرح این موضوع که اعلام کردند قالیباف به بنده دستور داده تا سندهای شهرداری را دستکاری کنم و هیچ ردی بر جا نگذارم، گفت: انتشار این مطالب کار خنّاسان است. افراد بیتقوا و ضدانقلاب دست به این کار میزنند، بله، آقای قالیباف به همه قسمتها گفتهاند تلاش کنید در روزهای پایانی کاری بر زمین نماند و همه چیز شفاف و مشخص شود. شخص قالیباف هم همانند روزهای اول کار را باجدیت انجام میدهند.
گودرزی گفت: این آمادگی را در شهرداری داریم که اگر کسی شک و شبههای دارد مراجعه و اسناد را بررسی کند. ما از این موضوع بسیار استقبال میکنیم و ابایی هم نداریم.
معاون شهردار تهران افزود: به عنوان مثال تفریغ بودجه تا سال 95 هم به شورا ارائه کردهایم و در حال بحث و بررسی است.
به گفته گودرزی، اسناد مالی اسنادی نیستند که قابل تغییر باشند و تماما در سامانه الکترونیکی ثبت شده است.
دیون و مشکلات پرداخت/آمار و ارقام موجود است
گودرزی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص دیون پیمانکاران گفت:از سال 94، به جد پرداخت دیون را در دستور کار قرار دادیم و کلیه بدهی و دیون شهرداری 8 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که اسناد آن موجود است که تا پایان 95، بیش از 5 هزار میلیارد از دیون پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه از یک سال به سال بعد بخشی از دیون منتقل میشود،گفت: در سه ماهه ابتدایی سال 96، یک گپ دوماهه در پرداخت داشتیم و در حال حاضر این مشکل برطرف و دیون در حال پرداخت است.
ورشکستی در مترو و عدم کمک دولت/صدقه نمی خواهیم تعهداتشان را عمل کنند
گودرزی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده شرکت بهرهبرداری مترو در حال ورشکستگی است،گفت: دولت باید در زمینه مترو کمک کند ما به دنبال صدقه از دولت نیستیم دولت تعهدات خود را عمل کند.
وی با بیان اینکه دولت 19 هزار میلیارد تومان بدهکار است،گفت: همچنین قرار بود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو برداشت شود که این امر هم رخ نداد.
مستندات بدهی دولت/عقب ماندگی دولت در زمینه پرداخت ها
معاون شهردار تهران با بیان اینکه از سال 84 تا به امروز دولت به شهرداری پرداختی نداشته و اگر هم بوده بسیار ناچیز است گفت: به عنوان مثال در بحث نوسازی بافت فرسوده دولت باید 50 درصد هزینهها را پرداخت میکرد که نکرده است و یا در توسعه حمل و نقل عموی باید 50 درصد هزینهها را میداد که نداد همچنین در بحث جرائم راهنمایی و رانندگی دولت باید هزینه پرداخت میکرد که نکرد و همچنین یارانه بلیت مترو اتوبوس و مترو پرداخت نشده است. اگر دولت بدهیها را پرداخت میکرد اوضاع بهتر میشد.
بهره برداری از خط 8 مترو/مترو به فرودگاه امام خمینی می رسد
وی با تأکید بر این موضوع که تمام تسهیلاتی را که گرفتهایم برای زیرساختها هزینه کردهایم گفت: این خبر را هم بدهم که خط 8 مترو تا فرودگاه امام به زودی افتتاح و آماده بهرهبرداری میشود.
تبدیل وضعیت کارگران شهرداری
گودرزی در بخش دیگر سخنانش در خصوص افزایش حقوق کارگران خدمات شهری در سالهای گذشته گفت: قبلا کارگران شهرداری از طریق پیمانکاری حقوق و تسهیلات میگرفتند و همین امر مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورد.
وی ادامه داد: طی دستور مستقیم شهردار تهران طی سالهای گذشته حقوق کارگران مستقیم به حسابشان واریز میشد و همچنین در مسائل رفاهی و معیشتی امکانات خوبی برای آنها در نظر گرفته شد.
به گفته گودرزی تکمیل پرداخت بیمه، تغییر وضعیت شغلی و ایجاد امنیت شغلی از دیگر اقدامات صورت گرفته است و همچنین کارگران را که با شرکتهای متفرقه قرارداد داشتند را تجمیع کرده و همه قرارداد هادیانشهر دارند.
پرداخت 300 میلیون به خانواده شهدای آتش نشانان پلاسکو
گودرزی همچنین در پاسخ به این سوال که اعلام شده شهرداری تهران بیمه آتشنشانان شهید در حادثه پلاسکو را پرداخت نکرده است گفت:حق و حقوق آتشنشانانی که جان خود را در این حادثه از دست دادهاند پرداخت شده است و همچنین به هر خانوادهای آنها 300 میلیون تومان پرداخت شده تا مشکلات آنها برطرف شود البته این پرداخت بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران بوده است.