بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
نجفی طی نامه‌ای گزارش مالی نیمه‌اول سال را به رئیس شورا ارائه داد

دخل و خرج شش ماهه تهران روی میز شورا

شهردار پایتخت، عملکرد درآمد و هزینه شهرداری را طی بازه زمانی شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به شورا ارائه داد.

 دخل و خرج شش ماهه تهران روی میز شورا
تین نیوز
شهردار پایتخت، عملکرد درآمد و هزینه شهرداری را طی بازه زمانی شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به شورا ارائه داد.

محمدعلی نجفی طی نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران آورده است‌: «با احترام در اجرای بند 10ماده 71قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبنی بر اعلام صورت جامع درآمد و هزینه‌های شهرداری برای اطلاع عموم، به پیوست گزارش درآمد و هزینه شش‌ماهه اول سال‌جاری برای استحضار ارسال می‌شود. ضمنا ریز کامل درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران براساس فرمت‌های قبلی متعاقبا ارسال خواهد شد.» مختصری از این گزارش در ادامه می‌آید.

بودجه مصوب شهرداری تهران در سال1396در حالی با 179هزار میلیـارد ریال به تصویب رسید که بودجه مصـوب هزینه‌ای آن معادل 70195میلیارد ریال معادل 39درصد، بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای مبلغ 78425میلیارد ریال معادل44درصد و تملک دارایی‌های مالی مبلغ 30380میلیارد ریـال معـادل 17درصد اعلام شد. همچنین درآمد مصوب شهرداری تهران از محل درآمدهای پایدار و ناپایدار، در بخش نقدی 115.115میلیارد ریال معادل64درصد و غیرنقدی مبلغ 63.885میلیارد ریال معادل 36درصد به تصویب رسید که درمجموع 179000میلیارد ریال بود.

از محل درآمد مصوب فوق مبلغ 37017میلیارد ریال، حدود 21درصد مربوط به درآمدهای پایدار اعم از عوارض ارزش افزوده و عوارض مستمر (نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و...) و مبلغ 139436میلیارد ریال، حدود 79درصد مربوط به درآمدهای ناپایدار بود که تفکیک آن بدین شرح است:

مبلغ 87921میلیارد ریال یعنی حدود 50درصد مربوط به درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی و ساختمانی، مبلغ 26557میلیارد ریال معادل حدود 15درصد مربوط به فروش ملک و پروژه‌های مشارکتی، مبلغ 12هزار میلیارد ریال یعنی حدود 7درصد مربوط به وام‌ها، مبلغ 9900میلیارد ریال معادل حدود 6درصد آن مربوط به مطالبات از محل اسناد و مبلغ 5605میلیارد ریال یعنی حدود 3درصد مربوط به سایر موارد است.

  • عملکرد درآمدها و هزینه‌ها

عملکرد درآمدی شهرداری تهران در شش ماهه اول سال‌جاری در بخش نقدی با وصول مبلغ 45593میلیارد ریال به میزان 78درصد تا‌کنون تحقق یافته و در بخش غیرنقدی با تحقق 20083میلیارد ریال به میزان 62درصد از درآمد غیرنقدی تاکنون محقق شده است. در مجموع با تحقق 67676میلیارد ریال به میزان 72درصد از درآمدها تا‌کنون تحقق یافته است.

از درآمدهای محقق شده مبلغ 29.739میلیارد ریال در بخش هزینه‌ای (عمدتاً مربوط به حقوق و مزایا و نگهداشت)، مبلغ 22.814میلیارد ریال در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ 26.709میلیارد ریال نیز در بخش تملک دارایی‌های مالی هزینه شده است.

کل هزینه‌های شهرداری تهران در شش‌ماهه اول سال‌جاری معادل 79.262میلیارد ریال بوده که نسبت به میزان درآمدهای وصولی 13.586میلیارد ریال بیشتر است. اختلاف فوق مربوط به وام‌های دریافتی به میزان9.738میلیارد ریال و درآمدهای استردادی واحدهای شهرداری 2980میلیارد ریال است که در سیستم درآمدی ثبت نشده است. از کل هزینه‌های شهرداری تهران، معادل 58792میلیارد ریال (با احتساب وام‌های دریافتی، واریزها و برداشت‌ها) به‌صورت نقدی بوده است.

(معادل 74درصد کل هزینه‌ها) همچنین مبلغ 470.20میلیارد ریال از پرداختی‌های شهرداری به‌صورت غیرنقدی ثبت شده است. (معادل 26درصد کل هزینه‌ها)از کل درآمدهای در اختیار خزانه شهرداری تهران پس از کسر مواردی که فقط برای کارهای خاص از آن استفاده شده (مانند واریز، برداشت‌ها، برداشت‌های قضایی، وام ها) معادل 31280میلیارد ریال بوده است؛

به‌عبارت دیگر فقط 68درصد از درآمدهای نقدی شهرداری قابلیت تصمیم‌گیری و هزینه کردن برای تمام فعالیت‌های شهرداری را داشته است. شایان ذکر است که تسهیلات دریافتی شهرداری تهران بابت پروژه‌های عمرانی با اولویت مترو و پرداخت دیون استفاده شده است.

با عنایت به روندهای سنوات گذشته برخی از پرداخت‌ها در شش‌ماهه دوم اتفاق می‌افتد که هر ساله باید مدنظر قرار گیرد، مانند هزینه‌های ناشی از مسائل جوی و پیش‌بینی نشده مانند سیل، برف روبی، یخبندان‌ها و... که باید آمادگی لازم وجود داشته باشد و نقدینگی‌ای برای آن پیش‌بینی شود. همچنین هزینه‌های طرح‌هایی همچون استقبال از بهار و هزینه‌های مربوط به ایام پایان سال موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.