◄ بررسی تغییرات جدید مجوز ورود به طرح ترافیک در شورای شهر
در پی استقبال اعضای شورای ترافیک شهر تهران از پیشنهاد شهرداری برای تغییر شیوه مدیریت ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر، تصمیم بر این شد که نمایندگان دستگاههای دولتی میزان هزینههای مترتب بر اجرای این طرح برای دولت را بررسی و اعلام نظر کنند.
در پی استقبال اعضای شورای ترافیک شهر تهران از پیشنهاد شهرداری برای تغییر شیوه مدیریت ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر، تصمیم بر این شد که نمایندگان دستگاههای دولتی میزان هزینههای مترتب بر اجرای این طرح برای دولت را بررسی و اعلام نظر کنند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در طرح جدید، محدوده فعلی طرح ترافیک با عنوان محدوده سبز شهر تهران و محدوده زوج و فرد با عنوان محدوده آبی نامگذاری شده است که بعد از این همه خودروها اعم از شخصی، دولتی و ارگانی به طور برابر عوارض ورود به این دو محدوده را خواهند پرداخت.
به گفته کارشناسان، در صورت اجرای این طرح، هزینه ورود به محدوده مرکزی شهر برای خودروهای شخصی که آلاینده نباشند، سفرهای خود را مدیریت کنند و به ساعات غیر اوج ترافیک انتقال دهند، به یکسوم قیمت فعلی طرح ترافیک روزانه خواهد رسید.
با توجه به جمعیت چندین میلیونی ساکن و غیر ساکن شهر بزرگ تهران ، راهنمایی و رانندگی تهران ، از سالهای گذشته تردد در محدوده ای از مرکز شهر را ممنوع کرد.
پس از افزایش بیشتر جمعیت ساکن و میهمان و وسائط نقلیه این محدوده افزایش یافت اما از آنجاییکه امکان گسترش این محدودیت بهصورت کامل وجود ندارد چرا که مردم باید بتوانند در شهر تردد کنند و تردد در شهر تهران نیز فقط بهصورت ماشینی امکان دارد لذا گسترش طرح ترافیک بهصورت نوع دوم یعنی بر اساس زوج و فرد شکل گرفت؛ بدین معنی که طرح ترافیک اصلی که هسته اصلی طرح را تشکیل میدهد بهطور کلی بهجز برای افراد دارای مجوز ممنوع است اما محدوده دوم که دور تا دور هسته اصلی طرح را دربر میگیرد بهصورت زوج و فرد یعنی براساس آخرین رقم سمت راست پلاک وسائط نقلیه است.
هرچند با وجود این طرح ها باز هم همین محدوده جزو آلودهترین مناطق شهر تهران محسوب میشود.