◄ شهردار تهران: پیمانکاران مترو مدام تقاضای تسویهحساب میکنند
محمدعلی افشانی شهردار تهران، صبح امروز از خط هفت مترو تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند بهسازی آن قرار گرفت.
محمدعلی افشانی شهردار تهران، صبح امروز از خط هفت مترو تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند بهسازی آن قرار گرفت.
افشانی در این بازدید گفت: این خط پیش از این یکبار تنها در هفت ایستگاه، آنهم با نواقص بسیار افتتاحشده بود.
شهردار تهران افزود: آنچه مهم است و باید موردتوجه قرار گیرد این موضوع است که قطار شهری در اولویت اول شهرداری تهران قرار گرفته است و همچنین در حملونقل و ایمنی نیز نقش بسزایی دارد چرا که بخشی از مردم توان استفاده از خودروی شخصی را ندارند و افرادی هم وجود دارkد که با داشتن احساس مسئولیت اجتماعی میخواهند بر کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشند.
افشانی ادامه داد: از دید زیستمحیطی نیز قطار شهری بهدلیل تأثیری که در کاهش آلودگی هوا، ترافیک و صرفهجویی در زمان دارد نیز موردتوجه قرار میگیرد. لذا با درنظر گرفتن جمیع این موارد امیدواریم بتوانیم تا چند روز آینده و در تیرماه سال جاری پنج کیلومتر از خط ۷ مترو را افتتاح کنیم و برابر قولهایی که از سوی مدیران مترو دادهشده است. امیدواریم این خط در نیمه نخست سال آینده بهطور کامل به بهرهبرداری برسد.
او تأکید کرد: تأمین بیش از هزار میلیارد تومان برای تکمیل این خط باوجود بدهیهای زیادی که شهرداری تهران دارد کار بسیار پیچیدهای بود. در حال حاضر پیمانکاران مدام جلوی درب شهرداری تهران تظاهرات میکنند و تقاضای تسویهحسابهای خود را دارند. پیمانکارانی که حسابشده شعار میدهند و هر روز که میگذرد رنگ شعارهای آنها تغییر میکند و به سمتی میروند که نشان میدهد اعتراضات آنها جدی است.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود درخصوص تکمیل خط ۶ مترو تهران گفت: تکمیل این خط نیز در دستورکار قرار دارد و امیدواریم که خط ۶ نیز تا پایان شهریورماه سال آینده به بهرهبرداری برسد تا مردم بتوانند از این خطوط استفاده کنند.
او افزود: بیتردید صحت و سرعت باید در تکمیل پروژهها باهم وجود داشته باشد و قطعاً کیفیت و کمیت باید در کنار هم سرلوحه کار قرار گیرد اما بیتردید کیفیت و صحت انجام پروژهها از اهمیت ویژهای برخوردار است. چراکه هزینه اجرای درست پروژهها از هزینههای تعمیر و نگهداری پروژه در هنگام اجرا کم میکند.
افشانی در تشریح تکمیل خط ۷ مترو تهران با اشاره به اینکه اعتبار موردنیاز این خط به طول ۲۷ کیلومتر تا تاریخ افتتاح اولیه آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: اعتباری که برای تکمیل و اتمام پروژه خط ۷ مترو بهصورت ایمن لازم بود بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود. بهاینترتیب تا زمان افتتاح اولیه که سال گذشته انجامشده بود تنها ۴۰ درصد اعتبار پروژه پرداختشده بود. ضمن آنکه برای اتمام آن به بیش از یک سال زمان دیگر نیاز داریم. امیدواریم که این پروژه تا پایان شهریورماه سال آینده بهصورت کامل و با تجهیز تمامی موارد ایمنی به اتمام برسد.
او ادامه داد: ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تأمین منابع مالی تجهیز و توسعه مترو بهزودی منتشر میشود و امیدواریم تا نوروز بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شود.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، افشانی درخصوص تأمین واگنهای موردنیاز مترو نیز گفت: ۲۰۰۰ واگن توسط دولت برای کل کشور مقررشده که تأمین شود که از این تعداد ۱۰۵۰ واگن متعلق به شهر تهران است. از این تعداد برای ۶۳۰ واگن مناقصه برگزارشده و قراردادهای آنها آماده امضاست. بهمحض امضای این قراردادها کار ساخت واگنها آغاز میشود اما حداقل دو سال به طول میانجامد.
خط هفت مترو تهران باوجود افتتاح در دوره پیشین مدیریت شهری تهران، بهدلیل ایرادات بسیار تعطیل شد و درحالحاضر در مراحل آخر به سازی قرار دارد. این خط مترو از ورزشگاه تختی در جنوب شرق تهران تا ایستگاه یادگار در شمال غرب تهران ادامه دارد و درمجموع شامل 28 ایستگاه است.