◄ افزایش قیمت فیلتر دوده اتوبوس با نوسانات ارزی اخیر
با توجه به نقش زیاد اتوبوسهای شهری تهران در آلودگی هوای این شهر، نصب فیلتر دوده سالهاست که در دستورکار شهرداری و شرکت واحد قرارگرفته است.
با توجه به نقش زیاد اتوبوسهای شهری تهران در آلودگی هوای این شهر، نصب فیلتر دوده سالهاست که در دستور کار شهرداری و شرکت واحد قرار گرفته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسهای دیزلی شهر گفت: این کار جزو ابلاغیههای شورای شهر تهران بوده و همچنین در مصوبه دولت مورد تأکید قرارگرفته است و نهتنها اتوبوسرانی، بلکه تمامی کامیونهایی که در سطح شهر تردد میکنند، باید فیلتر دوده را نصب کرده باشند.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تنها 50 فیلتر دوده بر روی اتوبوسها شرکت واحد نصب شد، گفت: با این حال برنامه ابلاغی به اتوبوسرانی این است که نیمی از اتوبوسهای بیآرتی یعنی حدود 700 دستگاه را مجهز به فیلتر دوده کنند که درحالحاضر اتوبوسرانی در مرحله مذاکره با شرکتهای سازنده و درحال انجام مذاکرات قیمتی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، بابیان اینکه البته فیلتر دوده نیز محصولی وارداتی است و نوسانات بازار ارز بر خرید این فیلتر تأثیرگذار است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال بتوان 700 دستگاه اتوبوس بیآرتی را مجهز به فیلتر دوده کنیم.
پورسیدآقایی در پاسخ به این سؤال که هزینه هر فیلتر دوده به چه میزان است؟ خاطرنشان کرد: در شرایط ارزی یک ماه قبل، هر فیلتر دوده حدود 60 میلیون تومان قیمت داشت، اما اگر ما بتوانیم فیلترها را با ارز دولتی خریداری کنیم، قطعاً قیمت آن کمتر خواهد شد، ولی اگر قرار باشد براساس قیمت ارز بازار ثانویه خریداری شود، نمیتوانیم قیمت دقیقی را اعلام کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اینکه نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسها و خودروهای دیزلی الزامی است، گفت: دائماً فیلتر دوده نصبشده بر روی اتوبوسها توسط سامانه سنجش و ردگیری مورد پایش قرار میگیرد و میزان آلاینده ذرات معلق منتشرشده از این اتوبوسها صفر است.
او بابیان اینکه 3000 دستگاه خودروی دیزلی در شبکه اتوبوسرانی تهران فعال است که مجموعاً مسبب انتشار 11 درصد از ذرات معلق هستند، اظهارکرد: با نصب فیلتر بر روی 700 اتوبوس حدود سه درصد از میزان انتشار ذرات معلق کاسته میشود و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال نسبت به نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسها اقدام کنیم.
کارشناسان محیطزیست سهم اتوبوسهای شهری و کامیونها را در ذرات معلق هوای تهران بیش از 50 درصد میدانند که دلایل آن افزایش عمر این ناوگان و عدم تجهیز این خودروها به فیلتر دوده است.