بازدید سایت : ۴۶۷۳۲
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد:

ایجاد خیابان کامل در 10معبر منتخب تهران

تاکنون مسافتی حدود 230کیلومتر انواع مسیرهای دوچرخه در سطح شهر و بوستان‌ها به بهره‌برداری رسیده و موجب استقبال بیشتر شهروندان از دوچرخه شده است.

ایجاد خیابان کامل در 10معبر منتخب تهران
تین نیوز |

عملیات اجرایی 10 معبر مصوب به‌عنوان منتخب برای مرحله اول اجرای خیابان کامل در شهر تهران آغاز می‌شود.

سید مناف هاشمی با اعلام این خبر افزود: « اجرای خیابان کامل در 10 معبر به عنوان اولویت اجرایی نخست خیابان کامل در شهر تهران مورد تایید شورای شهر تهران قرار گرفته و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.»

هاشمی با اشاره به این‌که هر 22 معبر مطالعه‌شده، واجد شرایط بازطراحی برای نزدیک شدن به معیارها و ویژگی‌های خیابان کامل هستند و مصوبه لازم را از کمیته شبکه معابر شهر تهران دارند، گفت: «با توجه به برخی محدودیت‌ها، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در حال حاضر آغاز عملیات اجرایی 10 معبر را به عنوان مرحله نخست اجرا تایید کرده است.»

وی با بیان این‌که احداث خیابان کامل با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حمل و نقل بین همه اقشار، کاربران و گونه‌های مختلف حمل و نقل انجام می‌شود، در تشریح جزئیات ساخت این خیابان‌ها در

سطح شهر تهران تصریح کرد: «توسعه و احداث خیابان کامل در سطح شبکه معابر شهر تهران با استناد به احکام برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و در گام اول، با توجه به نبود دستورالعمل یا آیین‌نامه مرتبط در ایران با این موضوع، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به تدوین «دستورالعمل خیابان کامل شهر تهران» اقدام کرد.»

معاون شهردار تهران ادامه داد: «پس از تدوین دستورالعمل یادشده، با همکاری مناطق شهرداری تهران و حوزه حمل و نقل، فهرست بلندی از خیابان‌های شهر تهران با پتانسیل بازطراحی در مسیر تبدیل به خیابان کامل تهیه شد. با یک غربالگری اولیه، از این فهرست بلند 36 معبر در سطح شهر تهران به طول 62 کیلومتر به منظور اجرای خیابان کامل برای مطالعه و بررسی بیشتر انتخاب شد.»

هاشمی گفت: «پس از انجام مطالعات این معابر، 22 معبر به طول 33 کیلومتر دارای شرایط اجرای خیابان کامل بوده که وارد مطالعات تکمیلی، شامل طراحی نقشه‌های فاز دو، نقشه‌برداری و متره و برآورد هزینه اجرای طرح شده و تاییدیه‌های لازم نیز از کمیته شبکه معابر شورای حمل و نقل و ترافیک شهر‌ تهران دریافت شد و با طرح جزئیات طراحی این 22 معبر در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، که با حضور شهردار محترم تهران، ریاست محترم پلیس راهور تهران بزرگ، نمایندگان محترم شورای اسلامی شهر تهران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شد، اجرای خیابان کامل در 10 معبر به عنوان اولویت اجرایی نخست خیابان کامل در شهر تهران مورد تایید قرار گرفت.»

به گفته هاشمی،  معابر مصوب به عنوان منتخب برای مرحله اول اجرای خیابان کامل در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، عبارتند از:

1- خیابان شهرداری در منطقه 1 حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش

2- بلوار خوردین در منطقه 2 حدفاصل میدان صنعت تا بلوار دادمان

3- خیابان شهید دکتر آیت در منطقه 4 حدفاصل بزرگراه رسالت تا خیابان فرجام

4- خیابان ولیعصر(عج) در محدوده مناطق 6 و 11 حدفاصل خیابان‌های فاطمی تا

جمهوری‌اسلامی

5- خیابان امام خمینی (ره) در منطقه 11 حدفاصل میدان حسن‌آباد تا میدان حر

6- خیابان سی‌متری نیروی هوایی در منطقه 13 حدفاصل خیابان‌ دماوند تا خیابان پیروزی

7- بلوار دستواره در منطقه 16 حدفاصل بلوار ابریشم تا بزرگراه آزادگان

8- بلوار معلم در منطقه 18 حدفاصل بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا میدان معلم

9- خیابان فداییان اسلام در منطقه 20 حدفاصل میدان شهر ری تا خیابان شهید غلامی

10- بلوار شاهد در منطقه 21 حدفاصل بلوار گل‌ها تا بزرگراه آزادگان

برای تمام کاربران از جمله عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی با هر سن یا میزان توانایی جسمی برای عبور در طول یا عرض خیابان، طراحی، ساخته و مورد استفاده قرار گرفته باشند.

 

تدوین دستورالعمل‌ها تا سفر ترکیبی با مترو

همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گروهی از دانشجویان دوچرخه‌سوار دانشگاه علوم انتظامی امین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسیر تقاطع یادگار امام- خیابان آزادی را تا میدان آزادی رکاب می‎زنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی با اشاره به حرکت نمادین و ترویجی دانشجویان دوچرخه‌سوار برای ابراز همبستگی با ملت بزرگ ایران در روز 22بهمن گفت: «با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، این گروه از دوچرخه‌سواران با هماهنگی واحد سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک، مسیر تقاطع یادگار امام- خیابان آزادی را تا میدان آزادی رکاب می‌زنند.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ضمن تبریک ایام دهه فجر به مردم شریف ایران، با تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه به‌عنوان مد حمل و نقلی پاک؛ بویژه در دوران کرونا، افزایش سهم سفر شهروندان تهرانی با دوچرخه را به حدود یک درصد از دستاوردهای مهم در این بخش دانست.

 دکتر هاشمی، مناسب‌سازی 500کیلومتر مسیر پیاده‌رو و سواره در سطح مناطق 22گانه برای تردد شهروندان دوچرخه‌سوار با همکاری حوزه معاونت فنی و عمرانی را از برنامه‌های معاونت حمل و نقل برشمرد و افزود: تاکنون مسافتی حدود 230کیلومتر انواع مسیرهای دوچرخه در سطح شهر و بوستان‌ها به بهره‌برداری رسیده و موجب استقبال بیشتر شهروندان از دوچرخه شده است. 

وی فراهم کردن امکان مد ترکیبی سفر متداخل و غیرمتداخل دوچرخه و مترو را از دیگر دستاوردها در حوزه دوچرخه‌سواری خواند و تصریح کرد: «در روش متداخل در ساعات خاصی از روز شهروندان امکان ورود دوچرخه به مترو را دارند و تردد شهروندان با دوچرخه به مترو به‌صورت مشترک انجام می‌شود. در روش غیرمتداخل هم با تجهیز ایستگاه‌های مترو به انواع دوچرخه‌بند و پارکینگ دوچرخه، امکان پارک دوچرخه داخل ایستگاه‌های مترو به وجود آمده و در این حالت تلفیقی از دوچرخه، مترو و سایر وسایل نقلیه یا پیاده‌روی انجام می‌شود.»

هاشمی با بیان اینکه تعدادی از شیوه‌نامه‌ها؛ ازجمله قانون دوچرخه‌سواری در معابر، دستورالعمل ساختمان دوستدار دوچرخه، دستورالعمل چراغ راهنمایی ویژۀ مسیرهای دوچرخه، ایجاد مسیرهای دوچرخه و... تدوین، بازنگری و در مواردی ابلاغ شده است، گفت: «در اجرای بخشنامۀ ساختمان دوستدار دوچرخه، تمام واحدهای تابعۀ شهرداری تهران موظف هستند ساختمان‌های خود را به فضای پارک امن دوچرخه و امکانات مورد نیاز دوچرخه‌سواران تجهیز کنند و در اختیار آنان قرار دهند که تاکنون این موضوع در 12ساختمان اجرایی شده است.»

معاون شهردار تهران، راه‌اندازی اپلیکیشن «دوچرخه» برای ارائۀ اطلاعات موردنیاز سفر با دوچرخه را از دیگر اقدامات خواند و تاکید کرد:« تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند کمپین «دوچرخه‌سواری»، کمپین «سفر عشق»، اهدای ملزومات دوچرخه‌سواری به شهروندان دوچرخه‌سوار و ارائۀ تسهیلات، فرهنگ دوچرخه‌سواری را در میان مردم ترویج کنیم و ان‌شاءالله سهم سفر با دوچرخه را در تهران تا پایان سال 1400 به 1.5درصد افزایش دهیم.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.