۶۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده است/کمبود ۱۵۰۰ واگن مترو
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مترو پایتخت 1500 واگن کمبود دارد و 60 درصد اتوبوسها نیز فرسوده هستند، گفت: حمایت دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی ضروری است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مترو پایتخت 1500 واگن کمبود دارد و 60 درصد اتوبوسها نیز فرسوده هستند، گفت: حمایت دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی ضروری است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم رونمایی از دو ایستگاه اقدسیه و مرزداران در خط 3 و 6 مترو تهران اظهار داشت: برخی مطرح میکنند که ایستگاههای جدیدی که در این دوره از مدیریت شهری افتتاح میشوند در دورههای قبل 99 درصد تمام شده بود در حالی که این چنین نیست و ما ایستگاه اقدسیه را در شرایط 55 درصدی و ایستگاه مرزداران را در شرایط 34 درصدی تحویل گرفتیم.
وی گفت: بسیاری از مصالح و تجهیزات استفاده شده در گذشته در این ایستگاهها مستهلک شده بنابراین آن را تعویض کردیم و با حمایت شورای کنونی افتتاحها در دست انجام بوده و صورت گرفته است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: پایتخت 1500 واگن مترو کسری دارد و ما نتوانستهایم اقتصاد حمل و نقل شهری را به هیچ شکلی اصلاح کنیم اگر دولت کمک نکند شاید بیش از 25 سال طول خواهد کشید که مشکل توسعه مترو تهران برطرف شود.
هاشمی بیان داشت:هوای پاک حق شهروندان است و از دولت انتظار داریم که خارج از نگاه سیاسی به این پروژه اقتصادی و ملی توجه کند.
وی گفت: بسیار تلاش کردیم که حمایت بخش خصوصی را در حوزه حمل و نقل عمومی جذب کنیم ولی یکی از قراردادهای 105 دستگاه واگن به نتیجه نرسید و حتی برای 15 سال هم انجام این پروژه برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: دولت باید سهم خود را در حمل و نقل عمومی بپردازد به غیر از مترو وضعیت اتوبوسرانی هم مناسب نیست و 60 درصد اتوبوسها عمر بالای 10 سال داشته و فقط هزار دستگاه اتوبوس طی یک و نیم سال گذشته دست از کار کشیدهاند چرا که فعالیت آنها برای مالکانشان توجیه اقتصادی نداشته است.
هاشمی خاطرنشان کرد: دو قرارداد تأمین واگن یکی قرارداد 150 موردی با شرکت واگنسازی و دیگری از محل قرارداد با شرکت واگنسازی ملی با همکاری وزارت صمت در حال انجام است و امیدواریم از محل 620 دستگاه واگن 420 سهمیه مانده به شهرداری تهران تأمین شود.
وی اعلام کرد: خط 10 مترو تهران با 30 هزار میلیارد تومان نیاز بودجهای فعالیت خود را آغاز کرد ولی باید توجه داشت شهرداری به تنهایی نمیتواند حمل و نقل عمومی را توسعه دهد.